Επιλέξτε τη γλώσσα σας

Su-15TM Μαχητικό-αναχαιτιστικό. Πρώτη πτήση: 1970 © Konstantinos Panitsidis
Φωτογραφικό αρχείο Κ. Πανιτσίδη

Σε αριθμούς  Με φακό  Video

Ονομασία κατά NATO: Flagon
Εργοστασιακή ονομασία: «υπόδειγμα 37M»
Ένταξη στο οπλοστάσιο: 1972 (επίσημη ένταξη στο οπλοστάσιο με εξοπλισμό Su-15-98M στις 21 Ιανουαρίου 1975).

Δικινητήριο μονοθέσιο μαχητικό-αναχαιτιστικό παντός καιρού εξοπλισμένο με δυο στροβιλοκινητήρες με μετάκαυση R-13-300 (R-13F2-300), συνολικής ώσης 13.000 κιλών (2x6700 kgf). Πρωτοπέταξε για πρώτη φορά το 1970.
Το αεροσκάφος παράχθηκε από το ρωσικό αεροπορικό εργοστάσιο του Νοβοσιμπίρσκ την περίοδο 1971 έως 1975.
Συνολικά παραδόθηκαν περί τις 450 μονάδες.

Το αεροσκάφος φέρει βελτιωμένο ραντάρ τύπου “Tayfun-M” RP-26 (με βλήματα τύπου K-98, R-98M), με μέγιστη εμβέλεια σάρωσης στόχου μεγέθους μαχητικού να φτάνει τα 65 χλμ., ενώ η εμβέλεια εγκλωβισμού φτάνει μέχρι τα 45 χλμ. Ενώ παρείχε δυνατότητα παρακολούθησης μέχρι δύο στόχων ταυτόχρονα, με εγκλωβισμό σ' έναν από τους δύο στόχους.
 

 

Το αεροσκάφος Su-15TM  αποσύρθηκε οριστικά από την ενεργό δράση του το 1993 © Konstantinos Panitsidis

Το αεροσκάφος Su-15TM  αποσύρθηκε οριστικά από την ενεργό δράση του το 1993.

 

Το Su-15TM στο ενεργητικό του κατέχει δυο αιματηρά επεισόδια:

Στις 20 Απριλίου 1978 υπήρξε περιστατικό με ένα Boeing 707-321B (HL7429) των Κορεατικών Αερογραμμών (Korean Air Lines “KAL”), με αριθμό πτήσης 902 Παρίσι-Άνκορατζ-Σεούλ που για άγνωστους λόγους ήταν εκτός πορείας και εισήλθε σε στρατιωτική περιοχή του Murmansk (Χερσόνησος Κόλα) με αποτέλεσμα το Boeing να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση σε μια παγωμένη λίμνη. Δυο επιβάτες σκοτώθηκαν και αρκετοί τραυματίστηκαν κατά την εμπλοκή του με το Su-15TM.

Το δεύτερο επεισόδιο έλαβε χώρα με την κατάρριψη ενός νοτιοκορεάτικου επιβατικού αεροσκάφους τύπου Boeing 747 (με αριθμό πτήσης 007 Νέα Υόρκη-Άνκορατζ-Σεούλ), που βρέθηκε στον εναέριο χώρο της ΕΣΣΔ, το Σεπτέμβριο του 1983, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και 269 επιβάτες του.
 




Σχέδιο τριών όψεων

Su-15TM Flagon © Konstantinos Panitsidis

 


Τεχνικά χαρακτηριστικά

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ OKB Sukhoi
ΧΩΡΑ Ρωσία
ΤΥΠΟΣ
Μαχητικό-αναχαιτιστικό
ΠΛΗΡΩΜΑ 1, άτομο
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Δυο στροβιλοκινητήρες R-13-300 (R-13F2-300)
Μέγιστη ώση, kgf 2x6.700
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ  
Μήκος, m 22,03
Ύψος αεροσκάφους, m 4,84
Εκπέτασμα πτέρυγας, m 9,43
Επιφάνεια πτέρυγας, m2 36,60
ΒΑΡΗ  
Μέγιστο βάρος απογείωσης, kg 17.900
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg 17.200
Βάρος κενό, kg 10.760
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, l 6.460
Βάρος μεταφερόμενων καύσιμων με εξωτερικές δεξαμενές, l. -
Βάρος οπλικού φορτίου, kg 1.500
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ  
Μέγιστη ταχύτητα (σε μεγάλο ύψος 12.000), km/h 2.230
Μέγιστη ταχύτητα, σε χαμηλό ύψος, km/h 1.400
Εμβέλεια, km 1.380
Επιχειρησιακή ακτίνα δράσης, km 725
Επιχειρησιακή οροφή, m 18.100
Όρια φόρτισης, g 6,5
ΟΠΛΙΣΜΟΣ Δεν διαθέτει πυροβόλο.
Φορείς μεταφοράς οπλισμού 6.
Δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 2 βλήματα αέρος-αέρος μέσου βεληνεκούς R-98 με υπέρυθρη κεφαλή καθοδήγησης και με ημιενεργό ραντάρ, εμβέλεια εκτόξευσης ανέρχεται στα 20 km και δυο βλήματα “all aspect” μέσου βεληνεκούς R-60 με υπέρυθρη καθοδήγηση.
Έχει τη δυνατότητα μεταφοράς δυο ατρακτιδίων πυροβόλων UPK-23-250 των 30 mm (GSh-23L), με 250 βλήματα (αντί για δεξαμενές καυσίμου). Δυνατότητα μεταφοράς μέχρι δυο βόμβες τύπου FAB-250 ή μέχρι δυο κάλαθους ρουκετών τύπου UB-16-57 με μη τηλεκατευθυνόμενα βλήματα τύπου S-5 ή δυο μη τηλεκατευθυνόμενους πυραύλους μεγάλου διαμετρήματος τύπου S-24.





Φωτογραφίες Su-15TM "Flagon", Κρατικό μουσείο αεροπορίας Κίεβου-Ουκρανία.