Στροβιλοανεμιστήρας διπλής ροής AI-25

Στροβιλοανεμιστήρας διπλής ροής AI-25, μεσαίας παράκαμψης © Konstantinos Panitsidis
Φωτογραφικό αρχείο Κ. Πανιτσίδη

Σε αριθμούς  Με φακό  Video

Κατασκευάστηκαν περισσότεροι από 6300 κινητήρες (όλων των εκδόσεων της σειράς AI-25 1, 2 και 2E)
Παραγωγή: από το 1967

 

Στροβιλοκινητήρας διπλής ροής (στροβιλοανεμιστήρας) αποτελείται από αξονικό συμπιεστή χαμηλής πίεσης τριών βαθμίδων, συμπιεστή υψηλής πίεσης 8 βαθμίδων, δακτυλιοειδή θάλαμο καύσης, μονοβάθμιο στρόβιλο υψηλής πίεσης, στρόβιλο χαμηλής πίεσης δύο βαθμίδων και μη ρυθμιζόμενο ακροφύσιο κινητήρα (σύστημα εξαγωγής).

Όλες αυτές οι σχεδιαστικές λύσεις οδήγησαν να σχεδιάσουν έναν απλό κινητήρα με  μειωμένο βάρος, μικρές (συμπαγείς) διαστάσεις, με αποτέλεσμα να αποδίδουν μεγαλύτερη ώση, με ελάχιστη κατανάλωση καύσιμου, την εύκολη συντήρηση του και την παραγωγή του.


Στροβιλοανεμιστήρας διπλής ροής AI-25

 

Ο στροβιλοανεμιστήρας AI-25 δημιουργήθηκε το 1965 με κύριο σκοπό να εξοπλίσει τα αεριωθούμενα αεροσκάφη τύπου Yak-40 περιφερειακών αερογραμμών. 

Επιπλέον, ο κινητήρας έχει εξαχθεί στην πολώνια και εξόπλισε τα μονοκινητήρια αεριωθούμενα αεροσκάφη σειράς M-15 γεωργικών εφαρμογών (το αεροσκάφος αποσύρθηκε από την υπηρεσία την δεκαετία του '80), καθώς και σε αεροσκάφος τύπου Comp Air Jet αμερικάνικης κατασκευής.

 

PZL M-15 Belphegor γεωργικών εφαρμογών Yak-40 περιφερειακών αερογραμμών © Κ. Πανιτσίδη
PZL M-15 Belphegor γεωργικών εφαρμογών © Ν. Σαφικου Yak-40 περιφερειακών αερογραμμών © Κ. Πανιτσίδη

 

 


Τεχνικά χαρακτηριστικά

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ Ivchenko-Progress
ΧΩΡΑ Ουκρανία
ΤΥΠΟΣ
Στροβιλοανεμιστήρας διπλής ροής
Εφαρμογή σε Αεροσκάφη (εναέρια μέσα)
Yak-40, M-15, Comp Air Jet
Καύσιμο 
TS-1 σύμφωνα με προδιαγραφές GOST 10227-62, T-1 σύμφωνα με προδιαγραφές GOST 10227-62 και τα μείγματα τους.
Έλαιο ΜΚ-8 σύμφωνα με προδιαγραφές GOST 6457-53, ΜΚ-6 σύμφωνα με προδιαγραφές GOST 10328-63 (εφεδρικό).
Μεγίστη ώση, κατάσταση απογείωσης (H=0, V=0, ISA) 1.500 kgf
Ειδική κατανάλωση καυσίμου, κατάσταση απογείωσης  0,564 kg/kgf*h
Μεγίστη ώση, κατάσταση ταξιδιού (H=6.000 m, V=550 km/h, ISA) 452 kgf
Ειδική κατανάλωση καυσίμου, κατάσταση ταξιδιού  0,795 kg/kgf.*h
Λόγος συμπίεσης κινητήρα, κατάσταση απογείωσης  8
Λόγος παράκαμψης 2,2
Θερμοκρασία αερίου στην είσοδο σε τουρμπίνα, κατάσταση απογείωσης 1.145 K
Λόγος ροής αέρα, κατάσταση απογείωσης 44,8 kg/sec
Συχνότητα περιστροφής συμπιεστή χαμηλής πιέσεως, κατάσταση απογείωσης 10.750 rpm
Συχνότητα περιστροφής συμπιεστή υψηλής πιέσεως, κατάσταση απογείωσης 16.640 rpm (16.300 rpm)
ΕΞΩΤΕΡΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ  
Διάμετρος κινητήρα -
Ύψος κινητήρα 896 mm
Πλάτος κινητήρα 820 mm
Μήκος κινητήρα 1.993 mm
ΒΑΡΗ  
Βάρος κινητήρα κατά την παράδοση του, όχι περισσότερο από 348±2%kg 
Ξηρό βάρος κινητήρα 320 kg
Γενική επισκευή κινητήρα -
Ωφέλιμη ζωή κινητήρα 18.000 h
Ζωή αποθηκεύσεως κινητήρα -

 




Φωτογραφίες Στροβιλοανεμιστήρας διπλής ροής AI-25, μεσαίας παράκαμψης