Κατά καιρούς εμφανίστηκε με ονομασίες όπως: Yak-XX ή Yak-201
VTOL - Αεροσκάφος κατακόρυφη αποπροσγειώσεως
V/STOL - Αεροσκάφος κάθετης/βραχείας απογείωσης και προσγείωσης (Κ/ΒΑΠ)
To σχεδιαστικό γραφείο "Γιάκοβλεβ" πρότεινε κάποια στιγμή ένα δικό του σχέδιο για ένα μαχητικό αεροσκάφος 5ης γενιάς. Η πρόταση του ήταν για ένα μονοκινητήριο αεροσκάφος, με τριγωνική πτέρυγα, χωρίς ουραίες επιφάνειες και με μπροστινά πτερύγια (canards).
Το αεροσκάφος υπολογιζόταν να εφοδιαστεί με προωθητικό σύστημα μεταβλητού ακροφύσιου εκτροπής της ώσης ως προς τον κάθετο άξονα (ανάλογο μάλλον του Yak-141). Η σχεδίαση του καινούργιου του "Yak" περιελάμβανε σχεδόν όλα τα χαρακτηριστικά ενός αεροσκάφους τεχνολογίας "stealth". Aπ' ό,τι βλέπουμε στο μοντέλο, το μπροστινό τμήμα της ατράκτου ήταν "ρομβοειδούς σχήματος" κάτι ανάλογο του F-22 Raptor, ενώ το χείλος εκ-φυγής της πτέρυγας και των πτερυγίων canards είχαν ένα διπλό "σπάσιμο", ενώ στην ουρά της ατράκτου τοποθετήθηκαν δυο κάθετα σταθερά με μια μεγάλη κλίση προς τα έξω.
Σ' αυτό το σημείο υπενθυμίζουμε ότι το σχεδιαστικό γραφείο Γιάκοβλεβ έχει συσσωρευμένη πείρα στην κατασκευή μονοκινητήριων αεροσκαφών με μεταβλητό ακροφύσιο - που κυρίως προέρχεται από τη ναυτική έκδοση του Yak-41Μ (Yak-141, αεροσκάφος κάθετης και βραχείας απογείωσης) που συνέχιζε τις δοκιμές του, όμως ποτέ δεν μπόρεσε να μπει σε παραγωγή. Μάλλον το πρόβλημα που αντιμετώπιζε το σχεδιαστικό γραφείο του "Yak" ήταν ότι στους επιτελείς της Αεροπορίας είχε πλέον παγιωθεί η αντίληψη ότι ένα τακτικό μαχητικό πολλαπλού ρόλου έπρεπε να είναι δικινητήριο αεροσκάφος.
Έτσι η πολεμική αεροπορία της Ρωσίας προτίμησε το πρόγραμμα MFΙ που προερχόταν από το σχεδιαστικό γραφείο του MiG-1.44).
![]() |
| Ακόμα ένα σχέδιο ελαφρού μαχητικού αεροσκάφους 5ης γενιάς. Όπως δημοσιεύθηκε σε βιβλίο του Yefim Gordon με τίτλο “Ρωσικά πειραματικά μαχητικά νέας γενιάς MFI και S-37”, εκδ. Polygon 2001. Το αεροσκάφος υπολογιζόταν να εφοδιαστεί με προωθητικό σύστημα μεταβλητού ακροφύσιου εκτροπής της ώσης ως προς τον κάθετο άξονα και κινητήρα άντωσης RD-33, ειδικά τροποποιημένο για τοποθέτηση στο ρύγχος μπροστά από το πιλοτήριο. Η σχεδίαση του καινούργιου "Yak-XX ή Yak-201" περιελάμβανε σχεδόν όλα τα χαρακτηριστικά ενός αεροσκάφους τεχνολογίας "στέλθ". |
Τεχνικά χαρακτηριστικά
| ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ | OKB Yakovlev |
| ΧΩΡΑ | Ρωσία |
| ΤΥΠΟΣ |
Αεροσκάφος κάθετης/βραχείας εφαρμογής-πολλαπλού ρόλου, τεχνολογίας στέλθ
|
| ΠΛΗΡΩΜΑ | 1, άτομο |
| ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ | Ένας στροβιλοκινητήρας AL-41F και πιθανός έναν κινητήρα τύπου RD-33 |
| Μέγιστη ώση, kgf | |
| - με μετάκαυση | 1x20.000 |
| - χωρίς μετάκαυση | 1x12.500 |
| Κινητήρας άντωσης | RD-33 |
| Μέγιστη ώση, kgf | 1x5.040 |
| ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ | |
|
Μήκος, m
|
18,80
|
|
Ύψος, m
|
-
|
|
Εκπέτασμα πτέρυγας
|
11,70
|
|
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
|
42,00
|
| ΒΑΡΗ | |
| Μέγιστο βάρος απογείωσης, kg | 25.800 |
| Κανονικό βάρος απογείωσης, kg | 20.000 |
| Βάρος κενό, kg | 15.300 |
| Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, kg | 6.500 |
| Βάρος οπλικού φορτίου, kg | 4.000 |
| ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
| Μέγιστη ταχύτητα, km/h | 2.100 |
| Ταχύτητα ταξιδιού, km/h | - |
| Μέγιστη ταχύτητα σε χαμηλό ύψος, km/h | - |
|
Βαθμός ανόδου, m/sec
|
- |
| Επιχειρησιακή οροφή, m | - |
| Εμβέλεια, km | 4.000 |
| Ακτίνα δράσης, km | - |
| Όρια φόρτισης, g | - |
| ΟΠΛΙΣΜΟΣ | Δεν διαθέτει (αμυντικό). |
| Παρατήρηση | Τεχνικά χαρακτηριστικά κατ' εκτίμηση |
