
Το ελικόπτερο σχεδιάστηκε σε δύο εκδόσεις ταυτόχρονα: Ka-25PL ως ελικόπτερο ανθυποβρυχιακού πόλεμου και Ka-25Ts ως ελικόπτερο αναγνώρισης για την καθοδήγηση βλημάτων Κρουζ εκτοξευόμενων από πλοία ή υποβρύχια και φέρει ειδικό ραντάρ με ελλειπτική κεραία. To Ka-25 πέταξε για πρώτη φορά 20 Ιουλίου 1961.
Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός αποτελείται από το ραντάρ «Iniciativa-2K», σύστημα ήχοσημαντήρα τύπου «Baku», δεκτή αναγνωριστικού σήματος-αναμεταδοτών RPM-S και σημαντήρα τύπου «Poplavok-1A» με το συνδυασμό του ραντάρ, συσκευή στοχοποιησης-υπολογισμού τύπου PVU-V-1 "Zhasmin" και βυθιζόμενο sonar τύπου VGS-2 (OKA).
Για ερευνά και την εντόπιση των υποβρύχιων το Ε/Π μεταφέρει συνολικά μέχρι 36 ραδιοσημαντήρες RGB-NM (στην αποθήκη οπλισμού) και 4 ΟΜΑΒ σε εξωτερικούς φορείς. Στην έκδοση ερευνάς και κρούσης μεταφέρει μια τορπίλη τύπου ΑΤ-1 (ΑΤ-1Μ).
Συνολικά κατασκευάστηκαν περίπου 460 Ε/Π μέχρι το 1975.
Το ελικόπτερο εξήχθη στην Ινδία, τη Συρία, τη Βουλγαρία, το Βιετνάμ και τη Γιουγκοσλαβία.
Συνοπτική τεχνική περιγραφή Ka-25:
Ka-25 (Izdelie "D") Το ελικόπτερο φέρει σχεδίαση το διπλό ομοαξονικό αντιπεριστρεφόμενο δίδυμο στροφείο (και είναι εφοδιασμένο με το σύστημα αναδίπλωσης των πτερύγων).
Η άτρακτος και η ουραία δοκός έχουν κατασκευαστεί με την τεχνική "Semi-monocoque", και είναι εξ ολοκλήρου μεταλλικής κατασκευής.
Κατασκευασμένο κύριος από κράμα ντουραλουμίνιο D16T. Τα αλεξήνεμα του ελικόπτερου είναι κατασκευασμένο από πλεξιγκλάς πάχους 3 mm. Η θύρες επιβίβασης πληρώματος φέρουν διαφανές «φουσκάλα» και παρέχουν καλή ορατότητα προς τα κάτω και πίσω. Όλες οι πλευρικές πόρτες επιβίβασης /αποβίβασης ανοίγουν προς τα πίσω, και εκτινάσσονται όταν πρόκειται για κατάσταση ανάγκης.
Ουραίο πτέρωμα αποτελείται από οριζόντιο πτέρωμα, κατακόρυφου σταθερού (το άνω και κάτω τμήμα ) και δυο τμήματα πηδαλίων διευθύνσεως. Η δομή του ουραίου πτερώματος είναι κατασκευασμένο από κράμα ντουραλουμίνιο (η αρχικές έκδοσης έφεραν ξύλινη κατασκευή), επικάλυψη μεικτή: τα εμπρόσθιο τμήμα από κράμα ντουραλουμίνιο D16T ενώ το
ουραίο πτέρωμα από γιαλουφασμα και ύφασμα.
Το σύστημα προσγείωσης είναι τεσσάρων σημείων (μη - ανασυρόμενο), με τους ριναίους τροχούς να περιστρέφονται ελευθέρα . Το μεταξόνιο είναι στα 3,020 m και το μετατρόχιο 1,410 m (ριναία σκέλη, 400x150) και 3,50 m (κύρια σκέλη, 600x180). Η αρχικές εκδόσεις έφεραν ειδικούς πλωτήρες .
Το κύριο στροφείο ελικόπτερο φέρει σχεδίαση το διπλό ομοαξονικό αντιπεριστρεφόμενο δίδυμο στροφείο (και είναι εφοδιασμένο με το σύστημα αναδίπλωσης των πτερύγων. Οι πτέρυγες έχουν σχήμα παραλληλεπίπεδο και διαθέτει δοκό, η όποια είναι κατασκευασμένη από συνθετικά υλικά. Το κύριο στροφείο έχει 6 πτέρυγες (3x2) με εύκαμπτο σύνδεσμο και υδραυλική απορρόφηση κραδασμών.
Το Ka-25 προωθείται από δύο στροβιλοκινητήρες τύπου GTD-3F με μέγιστη ισχύ 6.710 kW/900 h.p. ο κάθε ένας. Οι δεξαμενές καυσίμων είναι χωρητικότητας 1105 kg (Ε/Π Ka-25PL) και χωρίζονται σε 8 τμήματα: κάτω από το πάτωμα. Δυνατότητα μεταφοράς δεξαμενών καυσίμων πλάγια της ατράκτου.
Ο τηλεπικοινωνιακός εξοπλισμός αποτελείται από ασύρματους FM R-860 «Pero», ασύρματος έκτακτης ανάγκης R-855u «Priboi-1» και R-842 βραχέων κυμάτων "Prospekt" και συσκευή εσωτερικής επικοινωνίας SPU-7. Διαθέτει επίσης καταγραφέα καταγραφής εσωτερικής ομιλίας MC-61.
Ο ναυτιλιακός εξοπλισμός (Avionics) αποτελείται από ραδιοπυξίδα ARK-9 και ραδιο-ϋψόμετρο RV-3.
Εκδόσεις: | |
Ka-25 | Ελικόπτερο Ανθυποβρυχιακού πόλεμου-Πρωτοτυπώ |
Ka-25 PL Hormone-Α (ονομασία κατά ΝΑΤΟ) | Ελικόπτερο ανθυποβρυχιακού πόλεμου |
Ka-25 PS Hormone C (ονομασία κατά ΝΑΤΟ) | Ελικόπτερο έρευνας και διάσωσης |
Ka-25 PLF | Ανθυποβρυχιακό ελικόπτερο κρούσης επίθεσης με βελτιωμένο προωθητικό σύστημα. Αναπτύχθηκε κατόπιν απόφασης της Σοβιετικής Κυβέρνησης το 1967. |
Ka-25PLYu | Ανθυποβρυχιακό ελικόπτερο, δυνατότητας μεταφοράς ειδικής βόμβας 8F-59, εξελίχθηκε κατόπιν απόφασης της Σοβιετικής Κυβέρνησης στης 15 Μαΐου 1965. |
Ka-25PLE | Ελικόπτερο για την αναζήτηση διαστημικών οχημάτων. Αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της Σοβιετικής Κυβερνητικής απόφασης, 10 Ιουλίου, 1967. |
Κa-25PLS | Το ανθυποβρυχιακό ελικόπτερο αυτό εξοπλισμένο με την τορπίλη "Strizh" της όποιας ο έλεγχος πραγματοποιούταν μέσο του «καλωδίου» και εξοπλισμένο με το σύστημα μεταφοράς στοιχείων AIST-K. Εξελίχθηκε στα πλαίσιο της Σοβιετικής Κυβερνητικής απόφασης, 5 Αυγούστου 1970. |
Ka-25IV (DIV) | Ελικόπτερο για τη μέτρηση των τελικών τμημάτων της βαλλιστικής τροχιάς πυραύλων επάνω στην αλληλεπίδραση με τα σκάφη 1129 και 1130, εξελίχθηκε στo πλαίσιο της Σοβιετικής Κυβερνητικής απόφασης, 18 Ιουλίου 1962. |
Ka-25L | Ελικόπτερο για τη μέτρηση των τελικών τμημάτων της βαλλιστικής τροχιάς πυραύλων επάνω στην αλληλεπίδραση με τα σκάφη 1129 και 1130, εξελίχθηκε στo πλαίσιο της Σοβιετικής Κυβερνητικής απόφασης, 18 Ιουλίου 1962. |
Ka-25L | Ελικόπτερο-εργαστήριο για να παρέχει την έρευνα ύδατος, εξελίχθηκε στo πλαίσιο της Σοβιετικής Κυβερνητικής απόφασης, 14 Μαΐου 1962. |
Ka-25K | Πρόκειται για πολιτική έκδοση (με βάση το Ka-25) με δυνατότητα μεταφοράς 12 ατόμων η 2.000 κιλών φορτίου. Επίσης διαθέτει εξωτερικό γόνδολα κάτω στο εμπρόσθιο τμήμα της ατράκτου για τον χείριστη των φορτίων. |
Ka-25M | Ελικόπτερο πολλαπλού ρόλου |
Ka-25LZ | Ελικόπτερο-εργαστήριο για τις έρευνες και τη δοκιμή όπλων. Εξελίχθηκε στo πλαίσιο της Σοβιετικής Κυβερνητικής απόφασης, 28 Οκτωβρίου, 1970. |
Ka-25 ISK | Ελικόπτερο για τη ρύθμιση των συστημάτων ραντάρ των σκαφών, αναπτύχθηκε κατόπιν συμφωνίας της MAP και της Π.Α., 10 Μαρτίου 1971. |
Ka-25L2 | Ελικόπτερο-εργαστήριο για τις έρευνες και τη δοκιμή βυθιζόμενου sonar. Εξελίχθηκε στo πλαίσιο της Σοβιετικής Κυβερνητικής απόφασης, 12 Μαΐου 1971. |
Ka-25BShZ | Το ελικόπτερο είναι εξοπλισμένο με ειδικό εξοπλισμό για να καθαρίσει τις περιοχές ύδατος από της νάρκες με τη ρυμουλκημένη συσφιγμένη εκτόνωση. Αναπτύχθηκε από κοινού κατόπιν συμφωνίας με την MAP και VVS με ψήφισμα της 8ης Μαΐου 1973. |
Ka-25Sh | Έκδοση εγγύς υποστηρίξεις στρατευμάτων με την βοήθεια μη κατευθυνόμενες ρουκέτες. Αναπτύχθηκε από κοινού κατόπιν συμφωνίας με την MAP-VVS και του Πολεμικού Ναυτικού με ψήφισμα της 21ης Φεβρουαρίου 1975. |
Ka-25ROMB | Αναγνωριστική έκδοση, κατασκευάστηκε κατόπιν συμφωνίας με την VVS το 1975. |
Ka-25BT | Ναρκαλιευτικό ελικόπτερο, ικανότητας καταστροφής ηλεκτρομαγνητικών και ακουστικών ναρκών. Αναπτύχθηκε από κοινού κατόπιν συμφωνίας με την MAP-VVS και του Πολεμικού Ναυτικού με ψήφισμα της 21ης Φεβρουαρίου 1975. Δώδεκα ναρκαλιευτικά ελικόπτερα Ka-25BT χρησιμοποιήθηκαν στην καθάρισμα από της νάρκες του καναλιού Σουέζ. |
Τεχνικά χαρακτηριστικά
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ | OKB Kamov |
ΧΩΡΑ | Ρωσία |
ΤΥΠΟΣ |
Ελικόπτερο ναυτικής συνεργασίας
|
ΠΛΗΡΩΜΑ | 2, άτομά |
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ | Δύο αξονοστροβιλοκινητήρες GTD-3F (2xGTD-3M, για τα ελικόπτερα της τελευταίας παραγωγής) |
Μέγιστη ισχύς, h.p. | 2x912 (2x1.001) |
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ | |
Μήκος, m | 9,70 |
Διάμετρος κύριου στροφείου, m | 15,74 |
Αριθμός στροφείων | Δυο, επάλληλα, ομοαξονικά, αντι - περιστρεφόμενα, (2x3). |
Ύψος ελικόπτερου, m | 5,37 |
ΒΑΡΗ | |
Μέγιστο βάρος απογείωσης, kg | 7.500 |
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg | 6.800-7.200 |
Βάρος κενό, kg | 4.765 |
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, l | - |
Βάρος μεταφερόμενων καύσιμων με εξωτερικές δεξαμενές, l | - |
Βάρος οπλικού φορτίου, kg | 650 |
Ωφέλιμο φορτίο, kg | - |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
Μέγιστη ταχύτητα, km/h | 220 |
Ταχύτητα ταξιδιού, km/h | 200 |
Μέγιστη εμβέλεια, km | 650 |
Ακτίνα δράσης, km | 400 |
Εμβέλεια μεταφοράς Ε/Π, km | - |
Δυναμική οροφή, m | 4.500 |
Στατική οροφή, m | 600 |
Βαθμός ανόδου, m/sec | - |
Όρια φόρτισης, g | - |
ΟΠΛΙΣΜΟΣ | Δεν διαθέτει (αμυντικό). |