Ka-25 Ελικόπτερο ναυτικής συνεργασίας

Ka-25 Ελικόπτερο ναυτικής συνεργασίας. Πρώτη πτήση: 1961 © Konstantinos Panitsidis
Φωτογραφικό αρχείο Κ. Πανιτσίδη

Σε αριθμούς  Με φακό  Video

Το ελικόπτερο σχεδιάστηκε σε δύο εκδόσεις ταυτόχρονα: Ka-25PL ως ελικόπτερο ανθυποβρυχιακού πόλεμου και Ka-25Ts ως ελικόπτερο αναγνώρισης για την καθοδήγηση βλημάτων Κρουζ εκτοξευόμενων από πλοία ή υποβρύχια και φέρει ειδικό ραντάρ με ελλειπτική κεραία. To Ka-25 πέταξε για πρώτη φορά 20 Ιουλίου 1961.

Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός αποτελείται από το ραντάρ «Iniciativa-2K», σύστημα ήχοσημαντήρα τύπου «Baku», δεκτή αναγνωριστικού σήματος-αναμεταδοτών RPM-S και σημαντήρα τύπου «Poplavok-1A» με το συνδυασμό του ραντάρ, συσκευή στοχοποιησης-υπολογισμού τύπου PVU-V-1 "Zhasmin" και βυθιζόμενο sonar τύπου VGS-2 (OKA).

Για ερευνά και την εντόπιση των υποβρύχιων το Ε/Π μεταφέρει συνολικά μέχρι 36 ραδιοσημαντήρες RGB-NM (στην αποθήκη οπλισμού) και 4 ΟΜΑΒ σε εξωτερικούς φορείς. Στην έκδοση ερευνάς και κρούσης μεταφέρει μια τορπίλη τύπου ΑΤ-1 (ΑΤ-1Μ).

Συνολικά κατασκευάστηκαν περίπου 460 Ε/Π μέχρι το 1975.
Το ελικόπτερο εξήχθη στην Ινδία, τη Συρία, τη Βουλγαρία, το Βιετνάμ και τη Γιουγκοσλαβία.


Συνοπτική τεχνική περιγραφή Ka-25: 

Ka-25 (Izdelie "D") Το ελικόπτερο φέρει σχεδίαση το διπλό ομοαξονικό αντιπεριστρεφόμενο δίδυμο στροφείο (και είναι εφοδιασμένο με το σύστημα αναδίπλωσης των πτερύγων).

Η
άτρακτος και η ουραία δοκός έχουν κατασκευαστεί με την τεχνική "Semi-monocoque", και είναι εξ ολοκλήρου μεταλλικής κατασκευής. 

Κατασκευασμένο κύριος από κράμα ντουραλουμίνιο D16T. Τα αλεξήνεμα του ελικόπτερου είναι κατασκευασμένο από πλεξιγκλάς πάχους 3 mm. Η θύρες επιβίβασης πληρώματος φέρουν διαφανές «φουσκάλα» και παρέχουν καλή ορατότητα προς τα κάτω και πίσω. Όλες οι πλευρικές πόρτες επιβίβασης /αποβίβασης ανοίγουν προς τα πίσω, και εκτινάσσονται όταν πρόκειται για κατάσταση ανάγκης.

Ουραίο πτέρωμα αποτελείται από οριζόντιο πτέρωμα, κατακόρυφου σταθερού (το άνω και κάτω τμήμα ) και δυο τμήματα πηδαλίων διευθύνσεως. Η δομή του ουραίου πτερώματος είναι κατασκευασμένο από κράμα ντουραλουμίνιο (η αρχικές έκδοσης έφεραν ξύλινη κατασκευή), επικάλυψη μεικτή: τα εμπρόσθιο τμήμα από κράμα ντουραλουμίνιο D16T ενώ το
ουραίο πτέρωμα από γιαλουφασμα και ύφασμα.

Το
σύστημα προσγείωσης είναι τεσσάρων σημείων (μη - ανασυρόμενο), με τους ριναίους τροχούς να περιστρέφονται ελευθέρα . Το μεταξόνιο είναι στα 3,020 m και το μετατρόχιο 1,410 m (ριναία σκέλη, 400x150) και 3,50 m (κύρια σκέλη, 600x180). Η αρχικές εκδόσεις έφεραν ειδικούς πλωτήρες .

Το
κύριο στροφείο ελικόπτερο φέρει σχεδίαση το διπλό ομοαξονικό αντιπεριστρεφόμενο δίδυμο στροφείο (και είναι εφοδιασμένο με το σύστημα αναδίπλωσης των πτερύγων. Οι πτέρυγες έχουν σχήμα παραλληλεπίπεδο και διαθέτει δοκό, η όποια είναι κατασκευασμένη από συνθετικά υλικά. Το κύριο στροφείο έχει 6 πτέρυγες (3x2) με εύκαμπτο σύνδεσμο και υδραυλική απορρόφηση κραδασμών.

Το Ka-25
προωθείται από δύο στροβιλοκινητήρες τύπου GTD-3F με μέγιστη ισχύ 6.710 kW/900 h.p. ο κάθε ένας. Οι δεξαμενές καυσίμων είναι χωρητικότητας 1105 kg (Ε/Π Ka-25PL) και χωρίζονται σε 8 τμήματα: κάτω από το πάτωμα. Δυνατότητα μεταφοράς δεξαμενών καυσίμων πλάγια της ατράκτου.

Ο
τηλεπικοινωνιακός εξοπλισμός αποτελείται από ασύρματους FM R-860 «Pero», ασύρματος έκτακτης ανάγκης R-855u «Priboi-1» και R-842 βραχέων κυμάτων "Prospekt" και συσκευή εσωτερικής επικοινωνίας SPU-7. Διαθέτει επίσης καταγραφέα καταγραφής εσωτερικής ομιλίας MC-61.
Ο
ναυτιλιακός εξοπλισμός (Avionics) αποτελείται από ραδιοπυξίδα ARK-9 και ραδιο-ϋψόμετρο RV-3. 

 

Εκδόσεις:  
Ka-25 Ελικόπτερο Ανθυποβρυχιακού πόλεμου-Πρωτοτυπώ
Ka-25 PL Hormone-Α (ονομασία κατά ΝΑΤΟ) Ελικόπτερο ανθυποβρυχιακού πόλεμου
Ka-25 PS Hormone C (ονομασία κατά ΝΑΤΟ) Ελικόπτερο έρευνας και διάσωσης
Ka-25 PLF Ανθυποβρυχιακό ελικόπτερο κρούσης επίθεσης με βελτιωμένο προωθητικό σύστημα. Αναπτύχθηκε κατόπιν απόφασης της Σοβιετικής Κυβέρνησης το 1967.
Ka-25PLYu Ανθυποβρυχιακό ελικόπτερο, δυνατότητας μεταφοράς ειδικής βόμβας 8F-59, εξελίχθηκε κατόπιν απόφασης της Σοβιετικής Κυβέρνησης στης 15 Μαΐου 1965.
Ka-25PLE Ελικόπτερο για την αναζήτηση διαστημικών οχημάτων. Αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της Σοβιετικής Κυβερνητικής απόφασης, 10 Ιουλίου, 1967.
Κa-25PLS Το ανθυποβρυχιακό ελικόπτερο αυτό εξοπλισμένο με την τορπίλη  "Strizh"   της όποιας ο έλεγχος πραγματοποιούταν μέσο του «καλωδίου» και εξοπλισμένο με το σύστημα μεταφοράς στοιχείων AIST-K. Εξελίχθηκε στα πλαίσιο της Σοβιετικής Κυβερνητικής απόφασης, 5 Αυγούστου 1970.
Ka-25IV (DIV) Ελικόπτερο για τη μέτρηση των τελικών τμημάτων της βαλλιστικής τροχιάς πυραύλων επάνω στην αλληλεπίδραση με τα σκάφη 1129 και 1130, εξελίχθηκε στo πλαίσιο της Σοβιετικής Κυβερνητικής απόφασης, 18 Ιουλίου 1962.
Ka-25L Ελικόπτερο για τη μέτρηση των τελικών τμημάτων της βαλλιστικής τροχιάς πυραύλων επάνω στην αλληλεπίδραση με τα σκάφη 1129 και 1130, εξελίχθηκε στo πλαίσιο της Σοβιετικής Κυβερνητικής απόφασης, 18 Ιουλίου 1962.
Ka-25L Ελικόπτερο-εργαστήριο για να παρέχει την έρευνα ύδατος, εξελίχθηκε στo πλαίσιο της Σοβιετικής Κυβερνητικής απόφασης, 14 Μαΐου 1962.
Ka-25K Πρόκειται για πολιτική έκδοση (με βάση το Ka-25) με δυνατότητα μεταφοράς 12 ατόμων η 2.000 κιλών φορτίου. Επίσης διαθέτει εξωτερικό γόνδολα κάτω στο εμπρόσθιο τμήμα της ατράκτου για τον χείριστη των φορτίων.
Ka-25M Ελικόπτερο πολλαπλού ρόλου
Ka-25LZ Ελικόπτερο-εργαστήριο για τις έρευνες και τη δοκιμή όπλων.  Εξελίχθηκε στo πλαίσιο της Σοβιετικής Κυβερνητικής απόφασης, 28 Οκτωβρίου, 1970.
Ka-25 ISK Ελικόπτερο για τη ρύθμιση των συστημάτων ραντάρ των σκαφών, αναπτύχθηκε  κατόπιν συμφωνίας της MAP και της Π.Α., 10 Μαρτίου 1971.
Ka-25L2 Ελικόπτερο-εργαστήριο για τις έρευνες και τη δοκιμή βυθιζόμενου sonar. Εξελίχθηκε στo πλαίσιο της Σοβιετικής Κυβερνητικής απόφασης, 12 Μαΐου 1971.
Ka-25BShZ Το ελικόπτερο είναι εξοπλισμένο με ειδικό εξοπλισμό  για να καθαρίσει τις περιοχές ύδατος από της νάρκες με τη ρυμουλκημένη συσφιγμένη εκτόνωση. Αναπτύχθηκε από κοινού κατόπιν συμφωνίας με την MAP και VVS με ψήφισμα της 8ης Μαΐου 1973.
Ka-25Sh Έκδοση εγγύς υποστηρίξεις στρατευμάτων με την βοήθεια μη κατευθυνόμενες ρουκέτες. Αναπτύχθηκε από κοινού κατόπιν συμφωνίας με την MAP-VVS και του Πολεμικού Ναυτικού με ψήφισμα της 21ης Φεβρουαρίου 1975.
Ka-25ROMB Αναγνωριστική έκδοση, κατασκευάστηκε κατόπιν συμφωνίας με την VVS το 1975.
Ka-25BT Ναρκαλιευτικό ελικόπτερο, ικανότητας καταστροφής ηλεκτρομαγνητικών και ακουστικών ναρκών. Αναπτύχθηκε από κοινού κατόπιν συμφωνίας με την MAP-VVS και του Πολεμικού Ναυτικού με ψήφισμα της 21ης Φεβρουαρίου 1975. Δώδεκα ναρκαλιευτικά ελικόπτερα Ka-25BT χρησιμοποιήθηκαν στην καθάρισμα από της νάρκες του  καναλιού Σουέζ.





Τεχνικά χαρακτηριστικά

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ OKB Kamov
ΧΩΡΑ Ρωσία
ΤΥΠΟΣ
Ελικόπτερο ναυτικής συνεργασίας
ΠΛΗΡΩΜΑ 2, άτομά
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Δύο αξονοστροβιλοκινητήρες GTD-3F (2xGTD-3M, για τα ελικόπτερα της τελευταίας παραγωγής)
Μέγιστη ισχύς, h.p. 2x912 (2x1.001)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ  
Μήκος, m 9,70
Διάμετρος κύριου στροφείου, m 15,74
Αριθμός στροφείων Δυο, επάλληλα, ομοαξονικά, αντι - περιστρεφόμενα, (2x3).
Ύψος ελικόπτερου, m 5,37
ΒΑΡΗ  
Μέγιστο βάρος απογείωσης, kg 7.500
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg 6.800-7.200
Βάρος κενό, kg 4.765
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, l -
Βάρος μεταφερόμενων καύσιμων με  εξωτερικές δεξαμενές, l -
Βάρος οπλικού φορτίου, kg 650
Ωφέλιμο φορτίο, kg -
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ  
Μέγιστη ταχύτητα, km/h 220
Ταχύτητα ταξιδιού, km/h 200
Μέγιστη εμβέλεια, km 650
Ακτίνα δράσης, km 400
Εμβέλεια μεταφοράς Ε/Π, km -
Δυναμική οροφή, m 4.500
Στατική οροφή, m 600
Βαθμός ανόδου, m/sec -
Όρια φόρτισης, g -
ΟΠΛΙΣΜΟΣ Δεν διαθέτει (αμυντικό).