
Σε υπηρεσία
Η δύναμη πιθανώς ανέρχεται σε 400 Su-24M όλων των εκδόσεων, ενώ όλα τα αεροσκάφη σταδιακά εκσυγχρονίζονται σε επίπεδο «Μ2».
Επιχειρησιακή δράση
Χρησιμοποιηθήκαν στον πόλεμο του Αφγανιστάν (1979-1989) Su-24.
Στον πόλεμο του Karambach (Azerbaijan - Armenia)
Su-24 της Πολεμικής Αεροπορίας του Uzbekistan χρησιμοποιηθήκαν στον πόλεμο με τοTajistan, με απώλεια ενός αεροσκάφους.
Χρησιμοποιηθήκαν στον πόλεμο της Τσετσενίας
Οι τελευταίες αποστολές έγιναν τον Αύγουστο του 2008, κατά τον πόλεμο με την Γεωργία.
Οι επιχειρησιακές μοίρες: |
Αεροπορική βάση: Dzhida Μοίρα/Μονάδα: 2η Μοίρα Βομβαρδισμού Τύπος: Su-24M |
Αεροπορική βάση: Siverskyi-2 Μοίρα/Μονάδα: 67η Μοίρα Βομβαρδισμού Τύπος: Su-24M |
Αεροπορική βάση: Hurba Μοίρα/Μονάδα: 277η Μοίρα Βομβαρδισμού Τύπος: Su-24M |
Αεροπορική βάση: Pereyaslavka-2 Μοίρα/Μονάδα: 302η Μοίρα Βομβαρδισμού Τύπος: Su-24M και Su-24M2 |
Αεροπορική βάση: Voronezh Μοίρα/Μονάδα: 4η Μοίρα Βομβαρδισμού Ναυτικού Τύπος: Su-24M |
Αεροπορική βάση: Lipick-2 Μοίρα/Μονάδα: 968η Μοίρα δοκιμών Τύπος: Διαθέτουν μερικά Su-24M ή Su-24M2 |
Αεροπορική βάση: Ostrov Μοίρα/Μονάδα: 240η Ειδική Μοίρα Τύπος: Su-24M |
Su-24 Μ (Fencer-D): Οι μετατροπές του αεροσκάφους από την σειρά της παραγωγής είναι ελάχιστες και αφορούν στον εξοπλισμό. Έφερε καινούργιας σχεδίασης Σύστημα Έλεγχου Πυρός (ΣΕΠ) τύπου PNS-24M Tigr, σύστημα αυτοπροστασίας και σύγχρονος ραδιοναυτιλιακός και επικοινωνιακός εξοπλισμός. Το ΣΕΠ Tigr, τύπου PNS-24M προορίζεται κυρίως για την κατάδειξη στόχων με ακτινοβολία λέιζερ και την καθοδήγηση βλημάτων ή κατευθυνόμενων βομβών αέρος-εδάφους To PNS-24M συμπληρώνεται από μια TV κάμερα ημέρας, για την αναγνώριση των στόχων τύπου Kaira, η όποια αντικατέστησε την παλαιότερη ηλεκτροοπτική διάταξη EOV Chaika-1.Η άτρακτος επιμηκύνθηκε κατά 750 mm για την προσθήκη χώρου ηλεκτρονικών μπροστά από το κόκπιτ. Η πρώτη πτήση του πραγματοποιήθηκε στις 24 Ιουλίου 1977. Σε ρόλο εναέριου εφοδιασμού το αεροσκάφος φέρει εδικό σύστημα ανεφοδιασμού σε καύσιμα αναρτημένο κάτω από την άτρακτο UPAZ-A που κυρίως προορίζεται για τον ανεφοδιασμό στον αέρα των Su-27.
To Su-24M μπορεί να μεταφέρει σχεδόν όλα τα βλήματα αέρος-επιφανείας του ρωσικού οπλοστασίου. Επίσης μεταφέρει και τις λεγόμενες "έξυπνες βόμβες" ΚΑΒ των 500 ή 1.500 kg ή μέχρι 7 ΚΑΒ-500 ημιενεργής καθοδήγησης μέσω λέιζερ ή 7 KAB-500KR με καθοδήγηση μέσω TV, ή 3 KAB-1500L ημιενεργής καθοδήγησης μέσω λείζερ ή 3 ΚΑΒ-1500ΤΚ με καθοδήγηση μέσω TV. Τέσσερα βλήματα Kh-23 (Χ-23Μ) ή Kh-25MR κατευθυνόμενα με ραντάρ, τέσσερα βλήματα Kh-25 η Kh-25ML με ημιενεργή καθοδήγηση μέσω λέιζερ, τρία Kh-29Τ αδρανειακής ναυτιλίας και κατευθυντήρα από TV, τρία X-29L με καθοδήγηση μέσω λέιζερ, 2-3 βλήματα Χ-59 καθοδήγησης μέσω TV, δύο X-58U βλήματα αντιραντάρ με αδρανειακή, παθητική καθοδήγηση, τρία βλήματα αντιραντάρ Kh-31Ρ παθητικής επίσης καθοδήγησης, έξι βλήματα S-25L-INS με ημιενεργή καθοδήγηση μέσω λέιζερ. Πρόκειται για ειδικό βλήμα αντιραντάρ με παθητική καθοδήγηση, με αισθητήρα ευρέος φάσματος, που προορίζεται κυρίως, αλλά όχι μόνον, για την προσβολή των ραντάρ των ΜΙΜ-23 Α Hawk, Nike Hercules και ΜΙΜ -104 A Patriot. To βλήμα αντιραντάρ Kh-31Ρ παθητικής καθοδήγησης σχεδιάστηκε για την προσβολή κάθε τύπου ραντάρ, φέρεται όμως ως φτιαγμένο ειδικά για να προσβάλλει τα ραντάρ των δυτικών Α/Α συστημάτων τύπου Patriot, Hawk και επίσης μπορεί να βάλλει και κατά των αεροσκαφών έγκαιρης προειδοποίησης AWACS και Ε-2 Hawkeye. Για αυτοάμυνα, το Su-24M, αντί των βλημάτων R-55, φέρει τα βλήματα μέσου βεληνεκούς R-60/R-60M με υπέρυθρη καθοδήγηση. Προορίζεται κυρίως για εμπλοκές που οδηγούν σε κλειστή αερομαχία και για την αναχαίτιση των UAV.
Σχέδιο τριών όψεων
Τεχνικά χαρακτηριστικά
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ | OKB Sukhoi |
ΧΩΡΑ | Ρωσία |
ΤΥΠΟΣ |
Βομβαρδιστικό μετώπου
|
ΠΛΗΡΩΜΑ | 2, άτομά |
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ | Δύο στροβιλοκινητήρες, NPO Saturn Al-21-F-3A |
Μέγιστη ώση, kgf | 2x11.250 |
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ | |
Μήκος, m | 24,59 |
Ύψος αεροσκάφους, m | 6,19 |
Εκπέτασμα πτέρυγας, m | - |
- με πληρη οπισθοκλιση (69ο) | 17,64 |
- με ελαχιστη οπισθοκλιση (16ο) | 10,37 |
Επιφάνεια πτέρυγας, m2 | - |
- με ελάχιστη οπισθόκλιση | - |
- με μέγιστη οπισθόκλιση | - |
ΒΑΡΗ | |
Μέγιστο βάρος απογείωσης, kg | 39.700 |
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg | 33.590 |
Βάρος κενό, kg | 22.320 |
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, kg | 9.800 |
Βάρος μεταφερόμενων καύσιμων με εξωτερικές δεξαμενές, l. | 6.590 |
Βάρος οπλικού φορτίου, kg | 8.000 |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
Μέγιστη ταχύτητα (ύψος 11.000 m), km/h | 1.700 |
Μέγιστη ταχύτητα, επίπεδο θάλασσας km/h | 1.400 |
Μέγιστη ταχύτητα, σε χαμηλό ύψος, km/h | - |
Εμβέλεια, km | - |
Επιχειρησιακή ακτίνα δράσης, km | |
- χωρίς εξωτερικές δεξαμενές καύσιμου | 390 |
- με εξωτερικές δεξαμενές καύσιμου | 560 |
Επιχειρησιακή οροφή, m | 11.000 |
Όρια φόρτισης, g | 6,5 |
ΟΠΛΙΣΜΟΣ | Ένα πυροβόλο GSh-6-23M, με 500 βλήματα. Φορείς μεταφοράς οπλισμού 8. Δυνατότητα μεταφοράς βλήματα αέρος-επιφάνειας Kh-23, Kh-23M, Kh-28, Kh-25MR, Kh-25ML, Kh-29L, Kh-29T, Kh-31P, Kh-58U, Kh-58E, Kh-59, μέχρι 2 βλήματα αέρος-αέρος R-60 ή R-60M. Κατευθυνόμενες αεροπορικές βόμβες KAB-500L, KAB-500KR, KAB-1500L. Βόμβες ελεύθερης πτώσεις FAB-100, FAB-250, FAB-500M62, FAB-500M54, 3B-500Sh, 3B-500GD, RBK-250, RBK-500. Μη κατευθυνόμενες ρουκέτες S-5, S-8KO, S-13T, S-130F, S-24B, S-250F, S-250FM. Το αεροσκάφος μπορεί ακόμη να μεταφέρει και 3 ατρακτίδια SPPU-6 των 23mm (ελεγχόμενο εξακαννο πυροβόλο 9Α-620 ή 9Α-798 με 400 βολές ο έκαστος), και ατρακτίδια KMGU. |