MiG-31B Foxhound Αναχαιτιστικό μακράς ακτίνας δράσης

MiG-31B Foxhound Αναχαιτιστικό μακράς ακτίνας δράσης. Πρώτη πτήση: 1990
-

Σε αριθμούς  Με φακό  Video

Η αρχική ένταξη του MiG-31 στις δυνάμεις της PVO τη δεκαετία του 80 αποκάλυψε ότι τα συγκεκριμένα αεροσκάφη παρά τις ικανοποιητικές επιδόσεις τους, δεν είχαν την απαιτούμενη εμβέλεια πτήσης. Για παράδειγμα, τα MiG-31 που στάθμευαν στη βάση Monchesjorske κοντά στο Murmansk, έπρεπε να παρέχουν κάλυψη σε αεροσκάφη που εκτελούσαν αποστολές ναυτικής αναγνώρισης ή ανθυποβρυχιακής συνεργασίας στη Βόρεια θάλασσα όπως τα Su-24 Fencer, Tu-16 Badger, Tu-22 Blinder και Tu-95 Bear. Ο τότε αρχηγός της Διοίκησης Αεράμυνας PVO στρατάρχης Evgeniya Savickogo, είχε ζητήσει μάλιστα την εφαρμογή τροποποιήσεων για την αύξηση της ακτίνας δράσης του MiG-31 έτσι ώστε να είναι ικανό για τη συνοδεία των βομβαρδιστικών Tu-95, σε ενδεχόμενο πυρηνικής επίθεσης με απευθείας πτήση στις βορειοδυτικές ΗΠΑ μέσω του Βορείου Πόλου.

Η τοποθέτηση σωλήνα εναέριου ανεφοδιασμού ήταν μια πρώτη λύση και έτσι το MiG-31 ήταν το πρώτο ρωσικό αεροσκάφος στο οποίο τοποθετήθηκε παρόμοιο σύστημα. Αυτό του έδωσε τη δυνατότητα λήψης καυσίμου από αεροσκάφη ανεφοδιασμού Su-24T και IL-78 (IL-78M), για την επέκταση του συνολικού χρόνου παραμονής στον αέρα μέχρι και 6 ώρες. Αξίζει στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι οι επιδόσεις του απόρρητου MiG-31 διέρρευσαν στη Δύση από πληροφορίες που πούλησε στην CIA ο ρώσος Adol'f Tolkashev. Η KGB τον συνέλαβε με την κατηγορία της κατασκοπίας για λογαριασμό των ΗΠΑ το 1985. Ανάμεσα στις πληροφορίες που πρόλαβε να διοχετεύσει ο Tolkashev στους Αμερικανούς συμπεριλαμβανόταν και τα στοιχεία για τα συστήματα έλεγχου πυρός και του εξοπλισμού των MiG-29 και MiG-31. Ειπώθηκε μάλιστα ότι η ζημία για τους σοβιετικούς ήταν μεγαλύτερη ακόμη και από αυτή που προκάλεσε ο Viktor Belenko με την αυτομόληση του στην Ιαπωνία το 1976 με ένα MiG-25.

Ως συνέπεια η Σοβιετική Αεροπορία απαίτησε την ανάπτυξη νέων συστημάτων τα οποία έπρεπε να μπουν σε υπηρεσία σε μικρό χρονικό διάστημα. Έτσι στις αρχές της δεκαετίας του 90 εμφανίστηκε το MiG-31B (object 01B/izdelie 01B) με βελτιωμένο ραντάρ, κινητήρες D-30F6 και βλήματα R-33S. Επίσης τοποθετήθηκε το αναβαθμισμένο σύστημα έλεγχου πυρός "Zaslon-A" και σύστημα ναυτιλίας Α-723. Ο οπλισμός συμπληρώθηκε από τους πύραυλους R-40TD και R-60. Αν και το μέγιστο βάρος οπλικού φορτίου παραμένει ίδιο, η αποτελεσματικότητα αυξήθηκε κατά 1,3-2,5 φορές χάρις το βελτιωμένο ηλεκτρονικό εξοπλισμό. Την παραγωγή του MiG-31 ανέλαβε το εργοστάσιο "Sokol" στην πόλη Gorkom στα τέλη της δεκαετίας του '80. Όλα τα MiG-31 εκσυγχρονίστηκαν στο επίπεδο αυτό και μετονομάστηκαν σε MiG-31B Foxhound. Τα αεροσκάφη που αναβαθμίστηκαν από το εργοστάσιο NGAZ "Sokol", έλαβαν την ονομασία MiG-31BS (izdelie 01BS) προτού παραδοθούν στη Ρωσική Αεροπορία. Τα συγκεκριμένα MiG-31 ξεχωρίζουν σχετικά εύκολα από τα υπόλοιπα καθώς απουσιάζει το σύστημα εναέριου ανεφοδιασμού.




Τεχνικά χαρακτηριστικά

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ OKB MiG
ΧΩΡΑ Ρωσία
ΤΥΠΟΣ
Αναχαιτιστικό μακράς ακτίνας δράση
ΠΛΗΡΩΜΑ 2, άτομα
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Δύο στροβιλοκινητήρες διπλής ροής, D-30F-6
Μέγιστη ώση, kgf 2x15.500
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ  
Με το σωλήνα Pitot, m 22,69
Ύψος αεροσκάφους, m 5,15
Εκπέτασμα πτέρυγας, m 13,46
Επιφάνεια πτέρυγας, m2 61,60
ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΗΣ Ανασυρόμενο με δίδυμο ριναίο σκέλος και δύο τροχούς σε σειρά στα κύρια σκέλη.
Μεταξόνιο, m 7,11
Μετατρόχιο, m 3,630
ΒΑΡΗ  
Μέγιστο βάρος απογείωσης, kg 46.200
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg 41.000
Βάρος κενό, kg 20.670
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, kg -
Βάρος οπλικού φορτίου, kg -
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ  
Μέγιστη ταχύτητα (σε μεγάλο ύψος M=2,82), km/h 3.000
Μέγιστη ταχύτητα σε χαμηλό ύψος, km/h 1.500
Επιχειρησιακή εμβέλεια, km 3.300
Αυτονομία χωρίς ανεφοδιασμό, h 3,6
Αυτονομία με ανεφοδιασμό, h 7
Ανεφοδιασμός εν πτήσει Ναι
Επιχειρησιακή οροφή, m 20.600
Όρια φόρτισης, g 5
ΟΠΛΙΣΜΟΣ Ένα πυροβόλο GSh-6-23, με 260 βλήματα. Δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 4 βλήματα αέρος-αέρος R-33 ή R-73 ή 2 βλήματα R-40TD ή 4 βλήματα R-60M.