An-12 Μεταγωγικό στρατιωτικών μεταφορών

An-12 Μεταγωγικό στρατιωτικών μεταφορών. Πρώτη πτήση: 1957 © Konstantinos Panitsidis
Φωτογραφικό αρχείο Κ. Πανιτσίδη & Χ. Φωτιάδη

Σε αριθμούς  Με φακό  Video

Ονομασία κατά NATO: Cub


Το An-12 είναι δημιούργημα του σχεδιαστικού γραφείου Antonov και κατασκευαζόταν ταυτόχρονα σε τρία εργοστάσια:

- Irkutsk, 1957-62, παραδόθηκαν 155 Α/φη
- Voronezh, 1960-65, παραδόθηκαν 253 Α/φη
- Taskent, 1962-72, παραδόθηκαν 830 Α/φη

Η σχεδίαση του An-12 ξεκίνησε την δεκαετία του 50 και το 1955 ξεκίνησε η κατασκευή του πρώτου πρωτοτύπου, το οποίο έκανε την παρθενική του πτήση το 1957 ενώ η παραγωγή του τερματίστηκε το 1972. Κατασκευάζεται από την Κίνα χωρίς άδεια, και συνεχίζει να είναι εμπορικά διαθέσιμο.

Χρησιμοποιήθηκε σε συγκρούσεις και πολέμους , όπως Ινδίας-Κίνας, Ινδίας-Πακιστάν, Ισραήλ-Αιγύπτου και στον πόλεμο του Αφγανιστάν, της Γιουγκοσλαβίας και στην σύγκρουση Γεωργίας-Αμπχαζίας. Σε μεγάλη κλίμακα χρησιμοποιήθηκαν στον πόλεμο της Τσετσενίας.

 

An-12 Cub © Konstantinos Panitsidis

Το An-12 έχει εξαχθεί σε Γιουγκοσλαβία, Πολωνία, Γουϊνέα, Ιορδανία, Αίγυπτο, Μαδαγασκάρη, Συρία, Υεμένη, Αιθιοπία, Ινδία, Ιράκ, Μπαγκλαντές.

ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Πρόκειται για ένα υψηλοπτέρυγο, τετρακινητήριο-στροβιλοελικοφόρο , τύπου AI-20 με έλικα μεταβλητού βήματος τύπου AV-68I ρωσικής προέλευσης με διάμετρο 4,5 μέτρα και μέγιστη αποδιδόμενη ισχύ 4.000 ίππων έκαστος. Το σύστημα καυσίμου αποτελείται από 12 δεξαμενές στην πτέρυγα με χωρητικότητα 14270 λίτρα.

Το σύστημα προσγείωσης είναι ανασυρόμενο με διπλούς τροχούς στο ριναίο σκέλος και πολλαπλούς στο κύριο σκέλος. Το μεταξόνιο είναι στα 9,60 μέτρα και το μετατρόχιο στα 5.00 μέτρα. Ο ριναίος τροχός δεν φέρει σύστημα πέδησης και οι τροχοί του είναι τύπου Κ2-92/1 (900 x 300 mm). Το κύριο σκέλος είναι εφοδιασμένο με σύστημα πέδησης και οι τροχοί του είναι τύπου ΚΤ-77Μ (1050 x 300 mm).Το ριναίο σκέλος διαθέτει σύστημα steering για τον έλεγχο της κίνησης του αεροσκάφους στο έδαφος με γωνία στροφής ±35°.

Το αεροσκάφος έχει εξοπλισμό που του επιτρέπει να επιχειρεί μέρα και νύχτα με δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Διαθέτει σύστημα αυτόματου ελέγχου πτήσης (αυτόματος πιλότος).
Ο τηλεπικοινωνιακός εξοπλισμός του αποτελείται από ραδιοσταθμό τύπου 1-RSB-70 (μεγάλων αποστάσεων), ραδιοσταθμό τύπου RSB-5 βραχέων κυμάτων και συσκευή εσωτερικής επικοινωνίας και μεταξύ Αφων τύπου SVB-5. Ο ναυτιλιακός εξοπλισμός (Avionics) αποτελείται από ραδιοπυξίδα ARK-5, ράδιο-ϋψόμετρο RV-2, σύστημα τυφλής προσγείωσης SP-50, πανοραμικό ραντάρ RBP-2, αναμεταδότη προσδιορισμού κ.α.

Εσωτερική διαρρύθμιση-μεταφορά βυτίου καύσιμων, στρατιωτών, οχημάτων, κοντεϊνερ κ.λπ.

Οπλισμός:
Δυο πυροβόλα PV-23U-ΑΜ-23 των 23 mm, με 700 βλήματα (350 για κάθε πυροβόλο), ταχυβολία 1250-1350 βολίδες /λεπτό, σε επανδρωμένους πυργίσκους στην ουρά της ατράκτου, τύπου DB-65U.

Εσωτερικά διαμερίσματα οπλισμού για φορτία βομβών με διαμόρφωση:
2 x FOTAB-100-80 ή 2 x NOSAB-100 ή 2 x DOSAB-100
6 x COSAB-10 ή 6 x OMAB-25-12D ή 6 x Dya-SS-AT
70 αεροπορικές βόμβες των 100 κιλών (OFAB, ZAB) ή 29-32 βόμβες των 250 κιλών (OFAB, ZAB, FZAB, PTAB, RBK) ή 18-22 βόμβες των 500 κιλών (FAB, ZAB, AZAB, RBK) ή 18 αεροπορικές νάρκες UDM-500.

Εκδόσεις: 

An-12A: 1961- ήταν εξοπλισμένο με κινητήρες AI-20A (των 4.000 h.p. έκαστος) με δεξαμενές αυξημένης χωρητικότητας στην πτέρυγα (μέχρι 16.660 l). Αυξήθηκε η μεταφορική ικανότητα μέχρι τα 20.000 κιλά.
An-12B: 1963 - τροποποιήθηκαν οι δεξαμενές καυσίμου στην πτέρυγα (με συνολική χωρητικότητα μέχρι 19.500 l.). Τοποθετήθηκε βοηθητικό ηλεκτροπαραγωγό στοιχείο (APU) τύπου TG-16 (από την αριστερή πλευρά). Αυξήθηκε η επιφάνεια αντισταθμίσεως του πηδαλίου διεύθυνσης, αφαιρέθηκαν οι δυο φορείς οπλισμού, τοποθετήθηκε μια θέση για τον ιπτάμενο μηχανικό. Αντικαταστάθηκαν τα βαρούλκα BL-52 (8.000 kg) με τα BL-1500.
An-12P/AP/BP: 1963-1989 - τοποθετήθηκαν δεξαμενές καυσίμου κάτω από το δάπεδο του αεροσκάφους χωρητικότητας 9.850 l.
An-12BK: 1967 - εξοπλισμένο με κινητήρες AI-20M ( μέγιστης ισχύς  4.250 h.p έκαστος), αναβαθμίστηκε εν μέρει ο ραδιοεξοπλισμός. Το άνοιγμα της πόρτας αυξήθηκε μέχρι και 105 mm, τοποθετήθηκαν αεροδυναμικά καλύμματα στην περιοχή της ράμπας. Αντικαταστάθηκε το APU TG-16 με TG-16M, (επιτρέπει την εκκίνηση του κινητήρα σε ύψος 3.000 μέτρα). Τοποθετήθηκε βαρούλκο GL-1500DP με τηλεχειρισμό, γερανός με ανυψωτική ικανότητα μέχρι 2.300 κιλών και τοποθετήθηκαν αποσπώμενα καθίσματα στην ράμπα.
An-12BK-PP:  Αεροσκάφος παρεμβολών με βάση το An-12B.
An-12UD/UD-3: 1960 - έκδοση με πρόσθετές δεξαμενές καυσίμου στην εσωτερική καμπίνα του αεροσκάφους (2 ή 3x4.000 l).
An-12-PL: 1961 - πολική έκδοση, αντί του Σ/Π εγκαταστάθηκε σκι. Κατασκευάστηκαν δυο αεροσκάφη.
An-12T: 1961 - ειδική έκδοση για μεταφορά βυτίου καύσιμων
An-12BM: 1962 - ειδική έκδοση του An-12B για την έρευνα επικοινωνιών μεγάλων αποστάσεων μέσω δορυφόρου Molnia-1. 
An-12BK: 1963 - έκδοση έρευνας και διάσωσης, έφερε ειδικό σταθμό Istok-Golob και VHF έκτακτης ανάγκης.
An-12-I: 1964 - ειδική έκδοση του An-12B εξοπλισμένο με σταθμό ραδιοηλεκτρονικής αντίστασης τύπου Fasol.  Κατασκευάστηκαν συνολικά 7 αεροσκάφη.
An-12BP: 1968-1969 - ερευνητικό αεροσκάφος για τον εντοπισμό μόλυνσης από Ραδιοβιοχημικού πολέμου (ΡΒΧ).
An-12BKV: 1969 - βομβαρδιστικό και ναρκοθετικό από τον αέρα, εξοπλισμένο με μόνιμο μεταφορέα για την απόρριψη / ρίψη βομβών μέχρι 12.000 κιλά.
An-12B Kubrik: 1969 - ερευνητικό αεροσκάφος για τον εντοπισμό υπέρυθρης ακτινοβολίας της επιφάνειας, εδάφους και εναέριων στόχων.
An-12PS: 1969 - ναυτική έκδοση έρευνας και διάσωσης (με βάση το An-12B). 
An-12BSh και An-12BKSh: 1970 - εκπαιδευτική έκδοση για τους ναυτίλιους με βάση τα An-12B και An-12BK, με εσωτερική διαρρύθμιση 10 εργασιακών χώρων για τους εκπαιδευόμενους.
An-12BL: 1970- πειραματικό αεροσκάφος με βάση το An-12B, εξοπλισμένο με ειδικό εξοπλισμό με σκοπό να διασπάσει την αεράμυνα του αντίπαλου.
An-12BK-IS: 1970 - εξελίχθηκε με βάση το An-12BK, εξοπλισμένο με σταθμό ραδιοηλεκτρονικής αντίστασης τύπου FAsol και Siren που μεταφέρονται σε τέσσερα ατρακτίδια. Τροποποιήθηκαν συνολικά 45 αεροσκάφη. Το 1974 τροποποιήθηκαν άλλα 105 αεροσκάφη.
An-12PP: 1970 - αναπτύχθηκε με βάση το An-12BK (B) ως αεροσκάφος παρεμβολών εξοπλισμένο με εξελιγμένα συστήματα ECM/EMCC.
An-12BK-PPS: 1971 - τροποποιημένο αεροσκάφος με βάση το An-12PP. Έφερε επιπλέον σταθμούς σε ατρακτίδια τύπου Siren. Κατασκευάστηκαν 19 αεροσκάφη. 
An-12BK-PPS: 1974 - αναπτύχθηκε με βάση το An-12BK, αεροσκάφος παρεμβολών, το οποίο εξοπλίστηκε με πιο σύγχρονο εξοπλισμό από την έκδοση του An-12BK-PPS (1971).
An-12BK-IS: 1974 - με βάση το An-12BK, εξοπλισμένο με σταθμό ραδιοηλεκτρονικής αντίστασης τύπου Barer, Siren και με αυτόματο υπέρυθρων-παραπλάνησης. Τροποποιήθηκαν 105 αεροσκάφη.
An-12M: 1972 - ειδικά τροποποιημένο αεροσκάφος, εξοπλισμένο με κινητήρες AI-20DM (5.180 h.p. έκαστος), κινούσε τετράφυλλη έλικα μεταβλητού βήματος τύπου AV-68DM με διάμετρο της να είναι 4,7 μέτρα. Τροποποιήθηκε μόνο ένα αεροσκάφος. 
An-12MGA: 1959-1972 - πολιτική έκδοση, αφαιρέθηκε ο οπλισμός και ο εξοπλισμός φορτίου. Αντικαταστάθηκε το ραντάρ RBP-3 με ROZ-1. Μερικά από τα αεροσκάφη έφεραν επιπλέον 16 συσσωρευτές στο ουραίο πτέρωμα αντί του πυροβολητή.
An-12BTK: 1972 - αεροσκάφος εναέριου ανεφοδιασμού (αεροσκάφος ανεφοδιασμού καύσιμων).
An-12B: 1972 - ιπτάμενο εργαστήριο μετρολογικής ερευνάς. Τροποποιήθηκε ένα αεροσκάφος.
An-12B: 1972 - ιπτάμενο εργαστήριο για έλεγχο και την ανάλυση πληροφοριών για τις αεροπορικές καταστροφές. Τροποποιήθηκε μόνο ένα αεροσκάφος.
An-12BSM: 1973 - αναπτύχθηκε με βάση το MGA, ειδικά για μεταφορά κοντεϊνερ, εφοδιάστηκε με δυο εσωτερικούς γερανούς με ανυψωτική ικανότητα 5.000 κιλών. Έχει δυνατότητα μεταφοράς 8 παλέτες τύπου PA-2,5 ή 8 κοντεϊνερ UAK-2,5 ή 4 παλέτες τύπου PA-5,6 ή 4 κοντεϊνερ UAK-5A.
An-12BKK Kapsula: 1975 - στρατιωτική έκδοση για μεταφορά προσωπικού (διοίκησης VTA). Τροποποιήθηκε ένα αεροσκάφος. 
An-12BKC Ciklon: 1979 - ιπτάμενο εργαστήριο με βάση το An-12BK εξελίχθηκε για την έρευνα μετεωρολογικών συνθηκών. Εξοπλίστηκε με εξοπλισμό για την μέτρηση και τις συνθήκες των σύννεφων. Τροποποιήθηκαν 2 αεροσκάφη.

 



Σχέδιο τριών όψεων

An-12 Cub © Konstantinos Panitsidis

 


Τεχνικά χαρακτηριστικά

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ Antonov
ΧΩΡΑ Ρωσία, Ουκρανία
ΤΥΠΟΣ Μεταγωγικό αεροσκάφος στρατιωτικών μεταφορών
ΠΛΗΡΩΜΑ 5 +1, άτομα
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Τέσσερις ελικοστροβιλοκινητήρες  (Ivchenko-Progress) AI-20K
Μέγιστη ισχύ, h.p. 4x4.250
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ  
Μήκος, m 33,10
Ύψος αεροσκάφους, m 10,53
Εκπέτασμα πτέρυγας, m 38,00
Επιφάνεια πτέρυγας, m2 121,7
ΒΑΡΗ  
Μέγιστο βάρος απογείωσης, kg 61.000
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg 55.100
Βάρος κενό, kg 28.000
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, l 18.100
Ωφέλιμο φορτίο, kg 20.000 kg ή μεταφορά 90 στρατιωτών η 60 αλεξιπτώτων στην καμπίνα
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ  
Μέγιστη ταχύτητα, km/h 777
Μέγιστη ταχύτητα ταξιδιού, km/h 670
Επιχειρησιακή οροφή, m 10.200
Εμβέλεια, km 5.700
Ακτίνα δράσης, km 3.200
ΟΠΛΙΣΜΟΣ Δυο πυροβόλα NR-23 των 23 mm.





Φωτογραφίες An-12 Cub