Φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη
Τεχνικά χαρακτηριστικά Φωτογραφίες Video
Βλήμα αέρος-αέρος μέσου βεληνεκούς, σχεδιασμένο γι' αναχαιτίσεις πέραν του ορίζοντα (BVR) αλλά και για εμπλοκή σε κλειστές αερομαχίες, αντίστοιχο του αμερικανικού AIM-120 AMRAAM. Η ομοιότητα του μάλιστα με το αμερικανικό είναι τέτοια ώστε του έχουν προσάψει το παρατσούκλι "AMRAAMSKΙ". Μια πληροφορία ότι υπάρχει ένα καινούργιο βλήμα "lzdelie-170" (έτσι αρχικά ονομαζόταν το πρωτότυπο του πυραύλου RVV-AE, ο οποίος, εν συνεχεία, ονομάστηκε από το NATO- "AAM-ΑΕ" Air-to-Air Missile, Active, Energetic, ενώ στην ρωσική πολεμική αεροπορία έφερνε την ονομασία R-77) επιβεβαιώθηκε το 1992 με την εμφάνιση του βλήματος στο ρωσικό οπλοστάσιο.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του βλήματος RVV-AE είναι σαφώς ανώτερα εκείνων των σοβιετικών βλημάτων R-24, R-27, αλλά και των δυτικών AIM-7F "Sparrow", "Sky flash", "Matra super" S30F, ενώ φέρεται να υπερέχει σε επιδόσεις και τεχνικά χαρακτηριστικά και του πυραύλου AIM- 120A AMRAAM.
Το βλήμα μπορεί να εγκλωβίσει στόχους, που πετούν με υπερηχητικές ταχύτητες μέχρι και 3.600 km/h και σε ύψη από 20 μ. μέχρι 25 χλμ. χωρίς περιορισμό στα όρια φόρτισης - "G" την στιγμή της εκτόξευσης του από το αεροσκάφος. Έχει μέγιστο βεληνεκές 80 χλμ. (για υψηλά ιπτάμενους και με μεγάλη ταχύτητα στόχους), ενώ ο εγκλωβισμός στόχου είναι στα 20 χλμ. Για χαμηλούς ιπτάμενους στόχους (λειτουργία down) το μέγιστο βεληνεκές φθάνει τα 25 χλμ. Το βλήμα μπορεί να εμπλακεί και να καταστρέψει στόχους που εκτελούν ελιγμούς μέχρι 12 g. Έχει επίσης την ικανότητα εγκλωβισμού στόχων με γωνιακή απόκλιση μέχρι και 90° ως προς την πορεία του αεροσκάφους φορέα. Το βλήμα είναι εφοδιασμένο με τέσσερα σταθερά ορθογώνια πτερύγια, τοποθετημένα λίγο πιο πίσω από τη μέση της ατράκτου, που λειτουργούν σταθεροποιητικά.
Τα πτερύγια ελέγχου αναπτύσσονται στην ουρά της ατράκτου, σε σχήμα σταυρού. Το σχήμα τους είναι παραλληλόγραμμο και η επιφάνεια τους αποτελείται από πλέγμα δικτυωτό. Αυτή η διάταξη εξασφαλίζει την απαιτούμενη ευελιξία στο βλήμα όταν μειωθεί η ταχύτητα του. Επίσης η σχεδίαση αυτή οδηγεί στη χρησιμοποίηση μικρότερων σερβομηχανισμών για την κίνηση. Ένα ακόμη πλεονέκτημα των δικτυωτών πηδαλίων είναι η προβολή μικρότερης ανακλαστικής επιφάνειας (RCS). Με βαθμό στροφής που πλησιάζει τις 150°/sec, το βλήμα αποκτά υψηλή ευελιξία.
Μια νέα έκδοση του βλήματος με υπέρυθρη κεφαλή καθοδήγησης τεχνολογίας απεικόνισης ειδώλου (IIR), φέρεται να βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης. Προβλέπεται ακόμη η σχεδίαση μιας έκδοσης με βελτιωμένο κινητήρα αυξημένης ώσης με τον οποίο το βεληνεκές του βλήματος μπορεί ν' αυξηθεί στα 150 χλμ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Αεροσκάφη-φορείς
|
MiG-29SD (SE, SM, M), MiG-31, Su-35,Su-37 καθώς και αλλά αεροσκάφη.
|
Κατασκευαστής
|
Σχεδιαστικό γραφείο "Vympel"
|
Μήκος, m
|
3,6
|
Διάμετρος, mm
|
200
|
Διαμέτρημα, mm
|
200
|
Εκπέτασμα πτερυγίων, mm
|
454 (400)
|
Εκπέτασμα πηδαλίων ελέγχου, mm
|
750 (740)
|
Βάρος, kg
|
175
|
Βάρος πυροκεφαλής, kg
|
22 (18)
|
Τύπος πυροκεφαλής
|
Ράβδος (rod)
|
Βεληνεκές, km
|
80
|
Ελάχιστη απόσταση εκτόξευσης, m
|
300
|
Ελιγμοί στόχου g
|
12
|
Ταχύτητα σε mach
|
4,5
|
Σύστημα καθοδήγησης
|
Ενεργό ραντάρ, INS, Υπέρυθρη (IR) ακτινοβολία
|
Ποσοστιαία πιθανότητα καταστροφής στόχου μεγέθους μαχητικού
|
70
|
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ R-77RVV-AE (AA-12 ADDER)