Τεχνικά χαρακτηριστικά Φωτογραφίες Video
Σχεδιάστηκε σχεδόν αποκλειστικά για να αντιμετωπίζει το υπερηχητικό βομβαρδιστικό της Αμερικανικής Αεροπορίας Β-70 Valkyrie και να αντέχει σε μεγάλες παρεμβολές. Το βλήμα αυτό, κατασκευασμένο από τιτάνιο αναπτύσσει ταχύτητα μεγαλύτερη από 5 Mach, κυκλοφόρησε σε δυο εκδόσεις, μια με κεφαλή ημιενεργής καθοδήγησης τύπου PARG-12 (προϊόν του σχεδιαστικού γραφείου N11 "Agat") και μια με υπέρυθρη καθοδήγηση (προϊόν του σχεδιαστικού γραφείου CKB-589), με χαρακτηριστικό R-40R και R-40T, αντίστοιχα.
Η έκδοση R-40T έχει δυνατότητα εγκλωβισμού "all aspect", φέρεται σε φορείς APU) και σύστημα υγρού αζώτου για την ψύξη του αισθητήρα. Η ενεργοποίηση του μηχανισμού κατεύθυνσης γίνεται με την χρησιμοποίηση infrared-azimouth finder τύπου NP-26. Το βεληνεκές της έκδοσης R-40T στο μπροστινό ημισφαίριο ήταν 30 χλμ., ενώ στο οπίσθιο ημισφαίριο 15 χλμ. Η ένταξη του MiG-25P στο σοβιετικό οπλοστάσιο συνδυάστηκε με ένα νέο ραντάρ τύπου Smerch-A, έφερε δε τέσσερις πυραύλους τύπου R-40. Η συνεργασία των πυραύλων με το ραντάρ παρείχε τη δυνατότητα για εγκλωβισμό στόχων, που πετούσαν με ταχύτητες μέχρι και 3.500 Χ.Α.Ω., σε ύψη από 500 μ. μέχρι 30 χλμ. Η μέγιστη εμβέλεια εμπλοκής του πυραύλου σε στόχους (με υπερηχητικές ταχύτητες) έφθανε τα 30 χλμ. και τα 27 χλμ. στο εμπρόσθιο, ενώ η εμβέλεια για αποκάλυψη στόχων έφθανε τα 35 χλμ. στο οπίσθιο ημισφαίριο.
Με την αυτομόληση του Β. Μπελένκο με ένα MiG-25 το 1976 στην Ιαπωνία, οι Ρώσοι θεώρησαν δεδομένο ότι οι Αμερικανοί επιστήμονες, με την ανάλυση του εξοπλισμού του αεροσκάφους θα μπορούσαν να αποκτήσουν πολύτιμες πληροφορίες τις οποίες θα αξιοποιούσαν σε βάρος της αποτελεσματικότητας του αεροσκάφους. Έτσι, με ταχείς ρυθμούς όλα τα συστήματα επανασχεδιάστηκαν ακόμα και οι πύραυλοι R-40 παρ' όλο που δεν υπήρχαν στο αεροσκάφος του Μπελένκο. Το παλιό ραντάρ τύπου "Smerch-A" που έφερε το MiG-25PD αντικαταστάθηκε με το "Sapfir-23".
Νέο βλήμα ήταν το R-40D με βεληνεκές μέχρι 72 χλμ., αυξημένη ευαισθησία και δυνατότητα να αντιμετωπίζει χαμηλά ιπτάμενους στόχους, αλλά και αυξημένη αντοχή στα αντίμετρα. Το 1985 αναπτύχθηκε μια καινούργια έκδοση του βλήματος, η έκδοση R-40D1. Οι εκδόσεις R-40 TD και R-40TD1 με κατευθυντήρα υπέρυθρης ακτινοβολίας εξοπλίζουν το αεροσκάφος MiG-31.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Αεροσκάφη-φορείς
|
MiG-25, MiG-31
|
Κατασκευαστής
|
Σχεδιαστικό γραφείο "Molnia"
|
Ένταξη στο οπλοστάσιο
|
|
R-40T
|
1972 |
R-40TD
|
1980 |
R-40R
|
1972 |
R-40RD
|
1980 |
Σύστημα καθοδήγησης | |
R-40T | Υπέρυθρη (IR) ακτινοβολία |
R-40TD | Υπέρυθρη (IR) ακτινοβολία |
R-40R | Ημιενεργό ραντάρ |
R-40RD | Ημιενεργό ραντάρ |
Μήκος, m
|
5,93
|
Διάμετρος, mm
|
6,322
|
Εκπέτασμα πτερυγίων, m
|
0,31
|
Εκπέτασμα ουραίου πτερώματος, m
|
1,3
|
Βάρος, kg
|
460
|
Βάρος πυροκεφαλής, kg
|
38
|
Τύπος κεφαλής
|
high-explosive
|