Yak-201 Αεροσκάφος κάθετης/βραχείας εφαρμογής-πολλαπλού ρόλου,  τεχνολογίας stealth.

 


 Τεχνικά χαρακτηριστικά      Φωτογραφίες      Video

 

 

Yak-201 - εξελίχθηκε ως ένα πολλαπλών ρόλων καταδιωκτικό κάθετης/βραχείας απο-προσγείωσης και αποτελεί εξέλιξη του Yak-141/Yak-43. Ο σχεδιασμός και η εξέλιξη διεξήχθη στα μέσα της δεκαετίας του '90 από το γραφείο, με δική του πρωτοβουλία, άλλα έμεινε στα προσχέδια του σκάφους. Όπως δείχνουν τα σχέδια, το αεροσκάφος μοιάζει εξωτερικά αρκετά με το F-35 JSF της Lockheed (η ομοιότητα ωφελείται στο ότι την δεκαετία του '90, όλα τα σχέδια του κινητήρα RD-79-300 και του Yak-41 (Yak-141) πωλήθηκαν στην αμερικάνικη εταιρεία). To αεροσκάφος θα εξοπλιζόταν με μια εκσυγχρονισμένη έκδοση του κινητήρα R-79M-300 με αυξημένη ώση 176.2 kN (31.796 kg), και πλήρως ελεγχόμενο μέσω ηλεκτρονικού – ψηφιακού λειτουργίας (FADEC), με επανασχεδιασμένο θάλαμο καύσης και άλλα συστήματα. 

Μέρος του εισερχόμενου αέρα από τον συμπιεστή θα τροφοδοτεί τον βοηθητικό θάλαμο καύσης στο μπροστινό τμήμα, ο οποίος και θα δημιουργεί κάθετη ώση κατά τη διάρκεια πτήσεων σε χαμηλές ταχύτητες, όταν οι κινητήρες κάθετης ώσης δεν θα λειτουργούν.

Σε σύγκριση με τους προκατόχους του, έχει πολύ μεγαλύτερες εσωτερικές δεξαμενές καυσίμων και συνεπώς μεγαλύτερη εμβέλεια. Για τις περισσότερες αποστολές ο οπλισμός θα τοποθετείται σε εσωτερικά διαμερίσματα, ενώ θα υπάρχει δυνατότητα για ανάρτηση εξωτερικών φορτίων σε περίπτωση εκτέλεσης ειδικών αποστολών. Το σκάφος φαίνεται να είναι πολύ ευέλικτο και να εμφανίζει μικρή ανακλαστική επιφάνεια στα ραντάρ (Radar Cross-Section, RCS).

Επίσης η Yakovlev παράλληλα μελετούσε και την εγκατάσταση στροβιλοκινητήρων διπλής ροής με ακροφύσια «παραλληλεπίπεδης διαμόρφωσης» μεταβλητής κατεύθυνσης ώσης σε
συνδυασμό με κινητήρες ανύψωσης, για αυξημένη ευελιξία. 


Το 1996-1997 η Yakovlev παρουσίασε το σκάφος στην επιτροπή, άλλα το σχέδιο παρέμενε στα αζήτητα, κυρίως για οικονομικούς λόγους, άλλα και λόγω της έλλειψης εμπιστοσύνης του Υπουργείου Άμυνας στο πρόγραμμα “LFI”.

 


ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΨΕΩΝ

Yak-201 Αεροσκάφος κάθετης/βραχείας εφαρμογής-πολλαπλού ρόλου,  τεχνολογίας stealth  © Konstantinos Panitsidis

 


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
Yakovlev
ΧΩΡΑ
Ρωσία
ΤΥΠΟΣ
Αεροσκάφος κάθετης/βραχείας εφαρμογής-πολλαπλού ρόλου
ΠΛΗΡΩΜΑ
1, άτομο
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Ένας στροβιλοκινητήρας R-79M-300 και δυο RD-41
Μέγιστη ώση, kgf 1 x 31.796
Μέγιστη ώση, kgf
2 x 4.620
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
 
Μήκος, m
18,30
Ύψος A/φους, m
-
Εκπέτασμα πτερύγων, m
10,1
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
63,40
ΒΑΡΗ
 
Μέγιστο βάρος απογείωσης, kg
19.500
Βάρος κενό, kg -
Βάρος οπλικού φορτίου, kg 4.000
Μεταφερόμενα καύσιμα, kg
-
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
 
Μέγιστη ταχύτητα, km/h
1.800
Μέγιστη ταχύτητα σε χαμηλό ύψος, km/h
1.250
Εμβέλεια, km
 
- σε χαμηλό ύψος 1.250
Ακτίνα δράσης, km 690
Επιχειρησιακή οροφή, m
15.000
ΟΠΛΙΣΜΟΣ Ένα πυροβόλο GSh-301 των 30 mm, με 120 βλήματα. Φορείς μεταφοράς οπλισμού εσωτερικά . Δυνατότητα μεταφοράς οπλισμού: σε εξωτερικές αναρτήσεις - Δυο βλήματα αέρος-αέρος R-77,R-60, R-27, R-73, βλήματα αέρος-επιφανείας Kh-25, Kh-31, βόμβες, μη κατευθυνόμενες ρουκέτες και ατρακτίδια πυροβόλων των 23 mm.

Παρατήρηση: Τεχνικά χαρακτηριστικά κατ' εκτίμηση