Ka-32A11BC Ελικόπτερο σε ρόλο αεροπυρόσβεσης. Πρώτη πτήση: 1990 © Konstantinos Panitsidis

Φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη


 Τεχνικά χαρακτηριστικά      Φωτογραφίες      Video

 

 

Όνομα κατά NATO: Helis
Τα γράμματα “BC” δηλώνουν - British Columbia
Ka-32A11BC - εξαγωγική έκδοση του Ka-32A.

 

Κάθε νέα πυροσβεστική περίοδος αναμένεται, ιδιαίτερα κρίσιμη, καθώς συνοδεύεται συνήθως από παρατεταμένη ξηρασία και ισχυρούς ανέμους. Κάθε τέτοια εποχή, εμφανίζονται στον τύπο διάφορες αναφορές, που πολλές φορές παίρνουν τη μορφή εξορκισμού για την καταστροφή της Ελληνικής χλωρίδας κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Τα τελευταία χρόνια ο απολογισμός υπήρξε πραγματικά εφιαλτικός σε απώλεια εκτάσεως δασών, καλλιεργειών, περιουσιών, ακόμα και ανθρώπων και ζωών.

Ωστόσο το τεράστιο πρόβλημα των δασικών πυρκαγιών που έχει αποκτήσει διαστάσεις μάστιγας, φαίνεται να μην μπορεί πλέον να αντιμετωπιστεί εκ των ενόντων. Απαιτείται επομένως μία στρατηγική στον τομέα της πυροπροστασίας που θα επανακαθορίσει τις προτεραιότητες, τους στόχους, τα μέσα, το ανθρώπινο δυναμικό και το ρόλο των πολιτών στον τομέα αυτό.

Το γενικότερο πρόβλημα πυροπροστασίας, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί σαν μέγιστο εθνικό θέμα καθώς η χώρα μας διαθέτει το μικρότερο ποσοστό δασοκάλυψης σ' όλη την Ευρώπη.

Το Ka-32A11BC της Ρωσικής Αεροπορίας ίσως ένα από τα κορυφαία ελικόπτερα που κατασκευάστηκαν παγκοσμίως. Έχοντας δεχτεί εκτεταμένες αναβαθμίσεις κατά την διάρκεια της επιχειρησιακής ζωής του, υπερέχει ακόμη και σήμερα σε αρκετά σημεία απέναντι σε αρκετούς δυτικούς τύπους ελικόπτερων.

 

Η ονομασία της έκδοσης ελικοπτέρου χρησιμοποιεί λατινικά γράμματα, γράφεται με τον ίδιο τρόπο στα ρωσικά ως Ka-32A11BC και στην αγγλική ως Ka-32A11BC. Αρκετές φόρες εμφανίζεται ως Ka-32A11VS (ίσως είναι εσφαλμένη στην μετάφραση) © Κων/νος Πανιτσίδης

Η ονομασία της έκδοσης ελικοπτέρου χρησιμοποιεί λατινικά γράμματα, γράφεται με τον ίδιο τρόπο στα ρωσικά ως Ka-32A11BC και στην αγγλική ως Ka-32A11BC. Αρκετές φόρες εμφανίζεται ως Ka-32A11VS (ίσως είναι εσφαλμένη στην μετάφραση) © Κων/νος Πανιτσίδης

 

Η εταιρεία «Kamov» είχε επεξεργαστεί και αναπτύξει ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του βασικού Κa-32Α, με αποτέλεσμα σήμερα οι αναβαθμισμένες εκδόσεις του Ε/Π να έχουν λάβει πιστοποιητικό πλοϊμότητας από τις υπηρεσίες πολιτικής αεροπορίας του Καναδά, των ΗΠΑ με βάση τον κανονισμό FAR-29, την Ταϊβανεζικη, την Ελβετική και την Μεξικάνικη. Επίσης έχει λάβει πιστοποιητικό πλοϊμότητας από τις ευρωπαϊκές υπηρεσίες EASA.

 

Πυροσβεστική έκδοση 

Ως δασοπυροσβεστικό έχει εκτελέσει με επιτυχία της κατάσβεσης πυρκαγιών σε χώρες όπως: Ελλάδα, Ισπανία, Καναδάς, Πορτογαλία, Ελβετία, Γερμανία, Μαλαισία, Ινδονησία, Myanmar, Λάος, Βιετνάμ, Νέα Ζηλανδία, νήσοι του Σολομώντος, Τουρκία, Ιράν, Αλγερία, Δημοκρατία της Νοτίου Αφρικής, Φιλιππίνες, Αυστραλία, Γαλλία, Αυστρία, Δημοκρατία της Νότιας Κορέας, της Κύπρου και άλλων χωρών παγκοσμίως.

Στην πυροσβεστική έκδοση του εφοδιάστηκε με μια δεξαμενή νερού, δυο ηλεκτρικές αντλίες υδροληψίας, με δεξαμενές αφρού, ειδική μάνικα (water-Gun) και σύστημα κάθετης ρίψης αφρού. 
Το Ka-32Α (Ka-32A11BC) διαθέτει ένα βαρούλκο με ανυψωτική ικανότητα 300 κιλών και το σύστημα μεταφοράς προσωπικού τύπου TSK (μεταφορικά – μέσα – διάσωσης).
- Η καμπίνα TSK-1 παρέχει την δάσωση δυο ατόμων και μεταφέρεται εσωτερικά του ελικόπτερου.
- Ενώ η καμπίνα TSK-2 έχει την δυνατότητα να μεταφέρει μέχρι και 20 άτομα (όλο το σύστημα μεταφέρεται στον τόπο της καταστροφής με ένα φορτηγό ρυμουλκούμενο).
- Το TSK-3 έχει την δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 10 άτομα και μεταφέρεται εσωτερικά του ελικόπτερου. 


Επίσης το ελικόπτερο μπορεί να εφοδιαστεί με επιπλέον ειδικό βαρούλκο τύπου Su-R, που προορίζεται για την αποβίβαση προσωπικού και φορτίου σε κατάσταση της αιώρησης (μήκος συρματόσχοινου – 50 m και ανυψωτική ικανότητα 100 kg).

 

Ka-32A11BC Ελικόπτερο σε ρόλο αεροπυρόσβεσης © Konstantinos Panitsidis

Στην πυροσβεστική έκδοση του μπορεί εύκολα να μεταφέρει ένα ειδικό κάδο τύπου «Bambi Baket» Καναδικής προέλευσης η μια δεξαμενή των 3.000 ltr τύπου Simplex. Ο κάδος μεταφέρεται με εξωτερική ανάρτηση με συνολική χωρητικότητα 5.000 ltr. Επιτρέποντας την εύκολη πλήρωση νερού και μεταφορά του στο χώρο της φωτιάς με μέγιστη ταχύτητα 150 km/h. H πλήρωση του συστήματος Simplex πραγματοποιείται με ειδική μανικά, σε διάστημα 1 min και 20 sec από λίμνες, ποτάμια η από ειδικές δεξαμενές αρκεί το βάθος να είναι μεγαλύτερο των 30 cm. Με την τοποθέτηση του συστήματος Simplex αντί του Bambi-Baket, έχουν εξαλείψει τα προβλήματα κατά την μεταφορά του κάδου (καθώς δεν περιορίζει την ταχύτητα πλεύσης του Ε/Π, δεν μετατοπίζει το Κ.Β. και δεν απαιτεί υδάτινες επιφάνειες με μεγάλο βάθος, και την επικινδυνότητα της αγκίστρωσης του κάδου.

Το ελικόπτερο φέρει σε συνδυασμό δυο συστήματα όπως το «water-Gun» και το σύστημα κάθετης ρίψης αφρού. Και τα δυο συστήματα έλεγχου ρίψης να ελέγχεται από το πλήρωμα κατόπιν της επιλογής του συστήματος. 
Στην περίπτωση επιλογής του συστήματος κάθετης ρίψης αφρού, αυτόματος ενεργοποιείται το σύστημα PURGA το όποιο σε ελάχιστο χρόνο αναμιγνύει νερό σε αφρό, μετατρέποντας τα 3.000 ltr νερού σε 6.000 έως 200.000 ltr ειδικού αφρού. Ενώ η επιλογή του «water-Gun» προορίζεται κύριος για ακριβή κατάσβεση της πυρκαγιάς (π.χ όπως μέσα από τα παράθυρα ενός κτηρίου). Ο μάνικας έχει την δυνατότητα να πραγματοποιεί ρίψη νερού 40ltr/sec σε μια απόσταση 45 m.

 


ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΨΕΩΝ

Ka-32A11BC © Konstantinos Panitsidis

 


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
OKB Kamov
ΤΥΠΟΣ
Ελικόπτερο πολλαπλού ρόλου
ΠΛΗΡΩΜΑ
1-3, άτομα
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Αξονοστροβιλοκινητήρες TV3-117VMA Σειράς 02
Μέγιστη ισχύς (H=0, V=0, ISA+15oC), h.p
 
- έκτακτης ανάγκης
2 x 2.400
Μέγιστη ισχύς κατάσταση απογείωσης (ISA+25/15oC), h.p.
2 x 2.200
Διαστάσεις:
-
Μήκος (με διπλωμένα τα στροφεία), m
12,217
Μήκος ελικοπτέρου (με κύριο στροφείο), m
-
Πλάτος ελικοπτέρου (με διπλωμένα τα στροφεία), m
3,81
Διάμετρος κύριου στροφείου, m
15,900
Αριθμός στροφείων
6 (2 x 3)
Ύψος Ε/Π, m
5,450
Διαστάσεις καμπίνας:
 
- μήκος, m
4,52
- πλάτος, m
1,30
- ύψος (μέγιστο), m
1,32
- επιφάνεια, m2
5,9
- όγκος, m3
7,3
Εσωτερική διαρρύθμιση:
-
- μέγιστος αριθμός επιβατών, άτομα
13
- φορεία
2
- καθίσματα για τραυματίες
6
ΒΑΡΗ
 
Βάρος κενό, kg
6.000
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg
11.000
Μέγιστο βάρος απογείωσης με φορτίο σε εξωτερικό γάντζο, kg
12.700
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, l
2.450±26
Μέγιστο ωφέλιμο φορτίο, kg
-
- εσωτερικά
3.700
- με εξωτερικό γάντζο
5.000
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 
 
Μέγιστη ταχύτητα, km/h
260
Ταχύτητα ταξιδιού (με μέγιστη συνεχόμενη ισχύ κινητήρα), km/h
245
Μέγιστη ταχύτητα με φορτίο σε εξωτερική ανάρτηση (γάντζο), km/h
190
Βαθμός ανόδου, επίπεδο θάλασσας (μέγιστη ισχύ), m/sec
15
Δυναμική οροφή, m
5.000
Στατική οροφή, m
3.700
Μέγιστη εμβέλεια με πλήρες καύσιμα, km
650

 


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ Ka-32A11BC Ελικόπτερο πολλαπλού ρολού & πυροσβεστικό