An-32P Πυροσβεστικό αεροσκάφος. Πρώτη πτήση: 1993 © Konstantinos Panitsidis

Φωτογραφία από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη


 Τεχνικά χαρακτηριστικά      Φωτογραφίες      Video

 

 

Αντικαθιστώντας το μεταγωγικό An-26, με πολύ καλές επιδόσεις σε συνθήκες υψηλών θερμοκρασιών και μεγάλων υψόμετρων. Το An-32P προέρχεται από το στρατιωτικό - μεταγωγικό An-32 , με μια διάφορα με της δεξαμενές νερού να τοποθετούνται εξωτερικά από πλάγια της ατράκτου. Το Αφος διαθέτει ισχυρότερους στροβιλοκινητήρες ΑI-20M των 5.180 h.p. ο καθένας.

Το αεροσκάφος μπορεί εύκολα να επιχειρεί από πρόχειρους αεροδιάδρομους χάρη στην εξαιρετική κατασκευή του συστήματος προσγείωσης που είναι με πεπιεσμένο αέρα χαμηλής πίεσης με κινητήρες τοποθετημένους ψηλά στην πτέρυγα με αυτό τον συνδυασμό αποφεύγουν την εισρόφιση στο κινητήρα ξένων σωματιδίων μέσα στο αεραγωγό.

Η πολύ εξαιρετική ισχύ του αεροσκάφους (Λόγος ισχύος / βάρος), του επιτρέπουν να πραγματοποιεί πτήσεις με απότομους ελιγμούς και ειδικά σε ορεινές περιοχές.

Το αεροσκάφος έχει εξοπλισμό που του επιτρέπει να επιχειρεί με δυσμενείς καιρικές συνθήκες.

Επίσης μπορεί αυτόνομα να επιχειρεί από πρόχειρους διαδρόμους χάρη στην δυνατότητα αυτόματης εκκίνησης του κινητήρα (δηλ.: από την μονάδα APU).

Στις 10 Μαρτίου 1995 το Interstate Aviation Committee (IAC) εξέδωσε την πιστοποίηση περιορισμένης (εδικής) κατηγόριας για το An-32P. Με αυτήν την πιστοποίηση το αεροσκάφος μπορούσε να εξαχθεί και σε χώρες της κοινοπολιτείας χωρίς να πραγματοποιούνται επιπλέον έλεγχοι και την καινούργια πιστοποίηση του.

Την γραμμή παραγωγής του αεροσκάφους το ανέλαβε το εργοστάσιο AVIANT. Δυο αεροσκάφη χρησιμοποιήθηκαν στην κατάσβεση της πυρκαγιάς σε ορεινή περιοχή το Οκτώβριο 1993 στην Yalta. Οι δόκιμες έδειξαν - περίπου 100 έξοδοι σε ορεινή περιοχή πυρόσβεσης έδειξαν την ψηλή απόδοση του σκάφους (σαν πυροσβεστικό) Κατά την χειμερινή περίοδο το αεροσκάφος μπορεί να μετατραπεί και να χρησιμοποιηθεί ως μεταγωγικό.

Το An-32P μπορεί να μεταφέρει έναν αριθμό 50 δασοπυροσβεστών σε συνδυασμό με φορτίο που μπορεί να φορτωθεί σε παλέτες από την υδραυλική ράμπα που διαθέτει το αεροσκάφος, εκτός από την ράμπα υπάρχει επιπλέον θυρίδα στο ουραίο τμήμα της ατράκτου (μεγάλων διαστάσεων), επίσης στο εσωτερικό του διαθέτει ένα ειδικό γερανό με ανυψωτική ικανότητα μέχρι και 3.000 kg, αφαιρούμενοι κύλινδροι, που εξασφαλίζουν την ρίψη φορτίων με παλέτες και πλατφόρμες.

Το 1994 υπογράφηκε σύμβαση με την ισραηλινή εταιρεία ELBIT για 3 πυροσβεστικά αεροσκάφη τύπου An-32P, για να χρησιμοποιηθούν στην κατάσβεση σε ορεινή περιοχή στην Πορτογαλία. Το αεροσκάφος καθημερινά πραγματοποιούσε έως 12 εξόδους. Σε 16 ήμερες τα τρία αεροσκάφη πραγματοποιούσαν 545 εξόδους και έδειξαν την υψηλή απόδοση και πολύ καλή κριτική από τις ευρωπαϊκές πυροσβεστικές υπηρεσίες του σκάφους με αποτέλεσμα να συνεχίσουν την συνεργασία.

 

 

Το αεροσκάφος An-32P με νηολόγιο UR-48018B – το οποίο συνετρίβη σε αποστολή αεροπυρόσβεσης. © Konstantinos Panitsidis

6 Ιουλίου 1994, συνετρίβη An-32P με νηολόγιο UR-48018B, πραγματοποιώντας ρίψεις νερού για την κατάσβεση της μεγάλης πυρκαγιάς στην Πορτογαλία – Νεκροί: Κυβερνήτης G.A. Bratishenko, Nαυτιλος V.S. Spasibo, Μηχανικός-πειραματιστής A.I. Tsyganok, Επικεφαλής μηχανικός A.V. Larionov και Πορτογάλος πιλότος. Ο μόνος επιζών είναι ο Αλέξανδρος Ιβανόβιτς Σιμεριαντα πετάχτηκε έξω από το αεροσκάφος όταν αυτό πετούσε με ταχύτητα 200 km/h. Ο Αλέξανδρος έφερε μέτρια εγκαύματα.

.

 

Το 2005 τέσσερα αεροσκάφη An-32P αποκτήθηκαν από την Λιβύη © Konstantinos Panitsidis

Το 2005 τέσσερα αεροσκάφη An-32P αποκτήθηκαν από την Λιβύη.

 

Το 2008 τέσσερα An-32P εντάχθηκαν στην ειδική μοίρα της κρατικής υπηρεσίας έκτακτης ανάγκης της Ουκρανίας © Konstantinos Panitsidis

Το 2008 τέσσερα An-32P εντάχθηκαν στην ειδική μοίρα της κρατικής υπηρεσίας έκτακτης ανάγκης της Ουκρανίας

 

Τεχνική περιγραφή του σκάφους/ αεροσκάφους:

An-32P – Ελαφρύ μεταγωγικό αεροσκάφος, εξελίχθηκε με βάση το An-32 με κύριο σκοπό την αεροπυρόσβεση. Πρόκειται για ένα υψηλοπτέρυγο, δικινητήριο αεροσκάφος με ανασυρόμενο τρίκυκλο σύστημα προσγείωσης.

Πλήρωμα: Αποτελείται από τρία άτομα: αριστερά ο κυβερνήτης, δεξιά ο συγκυβερνήτη και ο ναυτίλος/πλοηγός.

Άτρακτος: Είναι ήμι-κελυφοειδης κατασκευής.

Πτέρυγα: με μεγάλο λόγο επιμήκους (η διάταμα πτέρυγας), τραπεζοειδές σχήματος, αποτελείται από δυο δοκούς, κυτιοειδής δομής (στρεπτική) κατασκευή / The wing is of (torsion) box structure. Γωνία βέλους πτέρυγας – 6ο 15'. Γωνία τοποθέτησης πτέρυγας - 3 μοίρες.

Ουραίο πτέρωμα: Το οριζόντιο πτέρωμα με γωνία βέλους 15,5 μοιρών, με συνολική επιφάνεια 20 m2 (και δίεδρο γωνία πρόπτωσης 9 μοίρες).

Το κάθετο πτέρωμα με γωνία βέλους 21,5 μοιρών, με γωνία εγκατάστασης/τοποθέτησης του σταθερού κάθετου (προς το κάθετο άξονα) είναι 2 μοίρες (προς δεξιά μεριά). Η επιφάνεια του ανέρχεται σε 13,28 m2, με ύψος 4,9 m. Το πηδάλιο διεύθυνσης έχει επιφάνεια 5,14 m2 κινούμενο κατά 25 μοίρες σε κάθε μεριά.

Σύστημα προσγείωσης: Το σύστημα είναι τριών σημείων, ανασυρόμενο με διπλούς τροχούς. Το μεταξόνιο είναι στα 7650 mm και το μετατρόχιο 7900 mm. Ελάχιστη ακτίνα στροφής του σκάφους σε διάδρομο είναι 11,250 m. Ο ριναίος τροχός δεν φέρει σύστημα πέδησης και οι τροχοί του είναι τύπου K2105 6A, διαστάσεων 700 x 250 mm. Το κύριο σκέλος είναι εφοδιασμένο με σύστημα πέδησης και οι τροχοί του είναι τύπου KT-157 1A, διαστάσεων 1050 x 390 mm.

Προωθητικό σύστημα: Αποτελούν δυο ελικοστροβιλοκινητήρες τύπου AI-20DM σειράς 5, με τετραπλή έλικα μεταβλητού βήματος τύπου AV-68DM και εφοδιασμένο με βοηθητικό ηλεκτροπαραγωγό στοιχείο (APU) τύπου TG-16M. Ο κάθε κινητήρας είναι εγκαταστημένος σε ειδικά διαμορφωμένο αεροδυναμικό θύλακα πάνω στην πτέρυγα. Η γωνία εγκατάστασης του κινητήρα προς τον άξονα ρίζας χορδής πτέρυγας είναι -4ο. Η μέγιστη ισχύ στην απογείωση σε συνθήκες ISA ανέρχεται στα 5.180 s.h.p., ενώ σε κατάσταση ταξιδιού (H=8000 m, V=530 km/h) – 2.800 s.h.p. Ειδική κατανάλωση καύσιμου ανέρχεται στα 240 και 190 g/s.h.p.*h, αντίστοιχα. Το ξηρό βάρος κινητήρα είναι 1.040 kg, το μήκος του 3,1 m. Ο έλικας μεταβλητού βήματος τύπου AV-68DM συνολικά φέρει τέσσερα πτερύγια, και είναι εφοδιασμένος αυτόματο σύστημα πτερώσεως, αριστερόστροφης περιστροφής, διαμέτρου 4,7 m. Βοηθητική μονάδα ισχύος ενσωματωμένη στο αεροσκάφος (APU) τύπου TG-16M. Το μέγιστό βάρος του APU είναι 190 kg, το μήκος του 1,58 m και η αποδιδομένη ισχύ - 100 h.p., κατανάλωση καυσίμου – όχι περισσότερα από 120 kg/h. Τα καύσιμα του υπολογίζονται σε 7.100 l και μοιράζονται σε δεξαμενές ενσωματωμένες πτέρυγα.

Σύστημα ελέγχου πτήσης αεροσκάφους είναι μηχανικό, χωρίς υδραυλική υποβοήθηση.

Υδραυλικό σύστημα – αποτελείται από ένα κύριο και βοηθητικό σύστημα, το οποίο τροφοδοτείται από μία υδραυλική δεξαμενή 37 λίτρων. Για καλύτερη λειτουργιά του υδραυλικού συστήματος χρησιμοποιούνται περίπου 65 λίτρα ελαίου τύπου AMG-10.

Τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά συστήματα τροφοδοτούνται κατά περίπτωση από συνεχές ρεύμα 27V, καθώς και από εναλλασσόμενο μονοφασικό (400 Hz, με τάση 115V) και τριφασικό (400 Hz, 36V).

Ο ραδιοηλεκτρικός εξοπλισμός του αεροσκάφους χωρίζεται σε ραδιοεπικοινωνιακό, ραδιοπλοήγηση και ραντάρ.

Σύστημα νερού (δεξαμενές) – το αεροσκάφος είναι εφοδιασμένο με δυο μεγάλες δεξαμενές για μεταφορά επιβραδυντικού υγρού ή νερού συνολικής χωρητικότητας 8.000 λίτρα. Οι εξωτερικές δεξαμενές νερού βρίσκονται εφαπτόμενα στο κάτω μέρος των πλευρών της ατράκτου. Η πλήρωση των δεξαμενών με νερό μπορεί να γίνει στο έδαφος από δυο σημεία αριστερά και δεξιά των δεξαμενών. Οι θυρίδες μπορούν να ανοιχτούν διαδοχικά ή όλες μαζί ανάλογα με τρόπο ρίψης που επιλέγει το πλήρωμα, με μέγιστο ρυθμό απελευθέρωσης 2.000 λίτρα / δευτερόλεπτο.

Το αεροσκάφος διαθέτει ειδικό εξοπλισμό όπως μετεωρολογικά πυρομαχικά για να προκαλέσει τεχνητά βροχοπτώσεις πάνω από την εστία της φωτιά.

Τυπικό σχήμα αεροπυρόσβεσης: Ζώνη ρίψης (σε μια μόνο έξοδο) – ή ρίψη νερού πραγματοποιείται με ταχύτητα V=240 km/h, ύψος H=50 m, καλύπτει μια συνολική επιφάνεια της τάξεως 6 εκτάρια (15 στρέμματα).
Με αυτονομία 1 ώρας, το αεροσκάφος πραγματοποιεί ρίψεις συνολικοί όγκου νερού: η απόσταση της εστίας της φωτιάς από τη βάση των αεροσκαφών 15 km – 32.000 ltr., 75 km – 16.000 ltr., και 150 km – 8.000 ltr. Σε περίπτωση επιλογής μιας ρίψεως νερού η οποία πραγματοποιείται με ταχύτητα V=230 km/h και ύψος ρίψης H=30 m, καλύπτει μια συνολική επιφάνεια 150 x 50 m, με πάχος στρώσης (νερού η αφρού) να είναι 6 cm. Η συνολική απόσταση αεροδρόμιο – εστία φωτιάς – αεροδρόμιο είναι 300 km.

 


ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΨΕΩΝ

An-32P © Konstantinos Panitsidis

 


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
Αντονοβ
ΧΩΡΑ
Ουκρανία
ΤΥΠΟΣ
Πυροσβεστικό αεροσκάφος
ΠΛΗΡΩΜΑ
3-4,  άτομα
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Δυο ελικοστροβιλοκινητηρες ΑΙ-20M
Μέγιστη ισχύ, h.p.
2 x 5.180
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
 
Μήκος, m
23,68
Ύψος Α/φους, m
8,75
Εκπέτασμα πτέρυγας, m
29,20
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
74,98
ΒΑΡΗ
 
Μέγιστο βάρος κατά την τροχοδρόμηση, kg
27.250
Μέγ. βάρος απογείωσης, kg
27.000
Α/φος σε ετοιμότητα, kg
18.800
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg
-
Βάρος κενό, kg
16.800
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα (με εφεδρικά καύσιμα 30 min (700 kg)), kg
3.670 - 5.445
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
 
Μέγ. ταχύτητα, km/h
540
Μέγ. ταχύτητα ταξιδιού, km/h
460-530
Ελάχιστη ταχύτητα (στην έκδοση πυροσβεστικού), km/h
217-230
Διαδρομή απογειώσεις (fl = 25o), m
600
Απαιτούμενο διάδρομο απογειώσεις (fl = 25o), m
900
Διαδρομή προσγειώσεις, m
500
Απαιτούμενο διάδρομο προσγειώσεις (fl = 25o), m 1.200
Επιχειρησιακή οροφή, m
9.400
Ύψος πτήσεις (πυροσβεστικού Α/φους), m
300-1.500
Εμβέλεια μεταφοράς, km
1.700
Μέγ. εμβέλεια, km
800-1.200
Ωφέλιμο φορτίο, kg
30 άτομα και 10 τεμ. ειδικά πακέτα ή 8.000 κιλά πυροσβεστικού υγρού
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
-

 


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ An-32P Firekiller