Πρόκειται για ένα δελταπτέρυγο – μονοπλάνο (αεροσκάφος χωρίς ουραίο), μεταλλικής κατασκευής με πτερύγια κανάρτς (canard) και στροβιλοκινητήρα στην ούρα, το όποιο εξελίχθηκε από το σχεδιαστικό γραφείο Tupolev.
Κατά την περίοδο 1976-1989, το εργοστάσιο του Kharkov (σήμερα Ουκρανία) παρέδωσε 152 αεροχήματα στις ένοπλες δυνάμεις της ΕΣΣΔ. Το Tu-141 παρέμενε ενεργό στην υπηρεσία με την Ουκρανική Πολεμική Αεροπορία μέχρι το 2012.
Ο κινητήρας που προωθεί το Τu-141 “Strizh” είναι ένας στροβιλοκινητήρας, τύπου R-9A ή KR-17A στις μετέπειτες εκδόσεις, με μεγίστη ώση 2.000 kgf (3.100 kgf).
Το μέγιστο βάρος του κινητήρα είναι 623 kg, το μήκος του 2,245 m και η διάμετρος αεραγωγού 725 mm η ειδική κατανάλωση καυσίμου ανέρχεται στα 1,3 kg/kgf*hour.
Εξοπλισμός: Το σκάφος φέρει πανοραμική φωτογραφική μηχανή τύπου PA-4/90 και μια φωτογραφική μηχανή τύπου A-86P. Επίσης είναι εξοπλισμένο με σύστημα όπως αισθητήρες υπερύθρων.
Περιγραφή Tu-141: 1 Σωλήνας Pitot 2 Εμπρόσθια πτερύγια κανάρτς (canards) 3 Για την μείωση ίχνους του σκάφους, έγινε εκτετάμενη χρήση ενισχυμένων συνθετικών υλικών στο εμπρόσθιο τμήμα ατράκτου 4 Άτρακτος – κυκλικού σχήματος, με διάμετρο στο κυλινδρικό τμήμα 950 mm 5 Υποηχητικός αεραγωγός τύπου “S”. Εγκαταστημένος στο άνω τμήμα της ατράκτου 6 Το προωθητικό σύστημα τύπου KR-17A, είναι εγκαταστημένο υπό γωνία 4,5 μοίρες προς των άξονα του σκάφους 7 Κάθετο σταθερό μικρόν διαστάσεων, με γωνία βέλους 52 μοίρες 8 Χώρος αλεξιπτώτου προσγείωσης, επιφάνειας περίπου 900 m2 9 Χώρος αλεξιπτώτου ανάσχεσης 10 Φωτογραφικές μηχανές: Φωτογραφική μηχανή τύπου A-86P και πανοραμική φωτογραφική μηχανή τύπου PA-4/90 11 Σύστημα προσγείωσης: ριναίου σκέλους τύπου “πτέρνας” 12 Πτέρυγα – σχήμα τριγωνικό, με γωνία βέλους 58 μοίρες και διαθέτει μηχανισμό αναδίπλωσης ακροπτερυγιών 13 Σύστημα προσγείωσης: κύριου σκέλους τύπου “πτέρνας” (ενεργοποιείται αυτόματα κατά την προσγείωση του) 14 Απορριπτόμενος κινητήρας ενισχύσεως (στερεών καυσίμων) 15 Ακροφύσιο κινητήρα.
![]() |
Ειδική ρυμουλκούμενη μονάδα SPU-141. |
Σχέδιο τριών όψεων
Τεχνικά χαρακτηριστικά
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ | OKB Tupolev |
ΧΩΡΑ | Ρωσία |
ΤΥΠΟΣ |
MEA
|
ΠΛΗΡΩΜΑ | - |
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ | Ένας στροβιλοκινητήρας KR-17A |
Μέγιστη ώση, kgf | 1x3.100 |
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ | |
Μήκος, m | 14,33 |
Ύψος αεροσκάφους, m | 2,435 |
Εκπέτασμα πτέρυγας, m | 3,875 |
Επιφάνεια πτέρυγας, m2 | 10,00 |
ΒΑΡΗ | |
Μέγιστο βάρος απογείωσης, kg | 5.370 (6.390) |
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg | - |
Βάρος κενό, kg | - |
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, kg | 2.145 |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
Μέγιστη ταχύτητα, km/h | 1.030 - 1.070 (1.100) |
Ταχύτητα ταξιδιού, km/h | - |
Βαθμός ανόδου, m/min | - |
Επιχειρησιακή οροφή, m | 6.000 |
- ύψος πτήσης (αναγνωριστικό), m | 50 - 600 |
Εμβέλεια, km | 905 - 965 (1.100) |
Ακτίνα δράσης, km | - |
Αυτονομία, min | 55 |
Χρόνος προετοιμασίας για εκτόξευση, min | 15 |
ΟΠΛΙΣΜΟΣ | Δεν διαθέτει (αμυντικό). |
Φωτογραφίες Tu-141 "Strizh" (VR-2 "Strizh") ), αεροπορικό μουσείο του Μονίνο, 2007, Ρωσία.
Tu-141 "Strizh" (VR-2 "Strizh"), Κρατικό μουσείο αεροπορίας Κίεβου, Ουκρανία 2008.