Mi-28NM Επιθετικό ελικόπτερο πολλαπλού ρόλου. Πρώτη πτήση: 2016 © Grigoriy Sh.

Φωτογραφία Mi-28NM © Grigoriy Sh.


 Τεχνικά χαρακτηριστικά      Φωτογραφίες      Video

 

 

Όνομα κατά NATO: Havoc
Τα γράμματα «ΝΜ» - Νυχτερινό Εκσυγχρονισμένο
Το 2021 έχει υπεγράφη σύμβαση για την προμήθεια για 98 ελικόπτερα.


Δικινητήριο, διθέσιο, εκσυγχρονισμένο επιθετικό ελικόπτερο αναγνώρισης και προσδιορισμού στόχου. Προήλθε από την εξέλιξη του Mi-28N (Mi-28UB) με μεγάλες, ωστόσο, βελτιώσεις και αλλαγές. Όλες αυτές η αλλαγές του ελικοπτέρου προέρχονται κύριος της εμπλοκής του στις επιχειρήσεις στη Συρία. Στις 29 Ιουλίου του 2016 πέταξε το πρώτο τροποποιημένο Mi-28NM.

Mi-28NM Επιθετικό ελικόπτερο πολλαπλού ρόλου © Konstantinos Panitsidis

 

Οι βασικές διάφορες του ελικοπτέρου είναι:

- εκσυγχρονισμένα συγκροτήματα ηλεκτροοπτικών

- θωρακισμένο πιλοτήριο, παρέχει προστασία του πληρώματος από βολίδες και θραύσματα των 12,7 mm και από βλήματα των 20 mm.

- η προσθήκη ενός ραντάρ τύπου N025 εγκαταστημένο στην κεφαλή του κυρίου στροφείου.

- νέο σύστημα ελέγχου με στοιχεία τεχνητής νοημοσύνης

- νέο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου

- αυξήθηκε η ακτίνα δράσης του Ε/Π

- ενσωματώνει νέα οπλικά συστήματα

- βελτιωμένο προωθητικό σύστημα VK-2500P

- η εγκατάσταση νέου APU TA14-130-28

- η μεταφορά βλημάτων υψηλής ακρίβειας αέρος-εδάφους τύπου izdeliye 305

- το προωθητικό σύστημα φέρει ειδικό σύστημα προστασίας από σκόνη και την είσοδο ξενών αντικείμενων.

- νέο σκοπευτικό επί κράνους (γυαλιά νυχτερινής όρασης)

- τοποθέτησαν βελτιωμένα πτερύγια στροφείου παρέχουν αύξηση μεγίστης ταχύτητας έως 13% και την ταχύτητα πλεύσης κατά 10%.

- το ελικόπτερο ενσωματώνει τεχνολογία Stealth

- φέρει διπλό σύστημα έλεγχου Ε/Π

- πλήρες ψηφιακό κόκπιτ.

- ικανότητα να συνεργάζεται και να επικοινωνεί με μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα (ικανό να εκτοξεύει αιωρούμενα πυρομαχικά).

- αυτοματοποιημένη αλληλεπίδραση μεταξύ Ε/Π Mi-28NM με φιλικά εναέρια μέσα.

 

Σύντομη τεχνική περιγραφή:

Το ελικόπτερο φέρει συμβατικό πεντάφυλλο στροφείο και τετράφυλλο ουραίο στροφείο, ασύμμετρης κλίσης σχήματος “X”. Το ελικόπτερο είναι εξοπλισμένο με δύο αξονοστροβιλοκινητήρες τύπου VK-2500P.
Το επιθετικό ελικόπτερο έχει αναπτυχθεί κύριος να ανιχνεύει, αναγνωρίζει να αντιμετωπίζει και να πλήξει εχθρικά άρματα μάχης, να βάλλει κατά κινητούς στόχους, κατά προσωπικού, θωρακισμένων οχυρών, καθώς και την ικανότητα εμπλοκής με εναερίων στόχων, χαμηλής ταχύτητας, σε απλές και περιορισμένα δύσκολες καιρικές συνθήκες. Επίσης μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εκπαιδευτικό.


Mi-28NM Σύντομη τεχνική περιγραφή © Konstantinos Panitsidis

1. Βελτιωμένα πτερύγια στροφείου παρέχουν αύξηση της μεγίστης ταχύτητας έως 13% και την ταχύτητα πλεύσης κατά 10%. 2. Αεροδυναμικό κάλυμμα κεραίας καθοδήγησης βλημάτων . 3. Κεραία ραντάρ προειδοποίησης τύπου L-150-28 (izdelye L-150-28). 4. Φώτα τροχοδρόμησης. 5. Το πιλοτήριο είναι εξοπλισμένο με έγχρωμες οθόνες πολλαπλών λειτουργιών . 6. Ο Θαλάμου διακυβερνήσεως, είναι θωρακισμένος (αλεξήνεμο συγκυβερνήτη/χείριστη οπλικών συστημάτων) και παρέχει προστασία από βλήματα διαμετρήματος 12,7 χιλιοστών και αντοχή σε βλήματα των 20 χιλιοστών. 7. Το πλήρωμα διαθέτει ειδικά γυαλιά νυκτερινής όρασης και προσαρμοσμένο ειδικό φωτισμό. 8. Σύστημα προστασίας από σκόνη (είναι επίσης δυνατή η εγκατάσταση μιας μονάδας προστασίας από σκόνη πολλαπλών λειτουργιών). 9. Ραντάρ τύπου Ν025 τοποθετημένο στον άξονα περιστροφής του κύριου στροφείου. 10. Προειδοποιητικός δέκτης λέιζερ L-140M. 11. Αναβαθμισμένοι κινητήρες με αυξημένη απόδοση τύπου VK-2500P της ODK-Klimov και βοηθητικής μονάδας ισχύος τύπου TA14-130-28. 12. Για περιορισμό της υπογραφής IR φέρει προστατευτικά καλύμματα στα ακροφύσια εξαγωγής των καυσαερίων. 13. Κεραία επικοινωνίας. 14. Κεραία δορυφορικού συστήματος. 15. Πτερύγια ασύμμετρης κλίσης ουραίου στροφείου σχήματος “X”. 16. Mονόκαννο πυροβόλο, 2Α42 των 30 mm . 17. Σύστημα FLIR (TV κάμερα υψηλής ευκρίνειας SMS-550). 18. Ήλεκτρο-οπτικό σκοπευτικό σύστημα τύπου OPS-28M Tor-M. 19. Πλαίσια περιστροφής κίνησης πυροβόλου. 20. Βλήμα υψηλής ακρίβειας izdeliye “305”. 21. Βάση για ειδικό εξοπλισμό (L-370-2 δέκτης υπεριώδους προειδοποίησης τύπου L-370-2). 22. Συστήματα αυτοπροστασίας (φωτοβολίδες παραπλάνησης τύπου UV-26). 23. Διαμέρισμα φορτίου για τη μεταφορά διάφορου εξοπλισμού, και πιθανώς την εκκένωση του πληρώματος άλλου ελικοπτέρου. 24. Κεραία. 25. Εκτοξευτής φωτοβολίδων/αεροφύλλων. 26. Κεραία HF. 27. Κεραία αναγνώρισης φίλιου η εχθρού (IFF). 28. Κεραία ραντάρ προειδοποίησης τύπου L-150-28 (izdeliye L-150-28).

 

Το πιλοτήριο φέρει θωράκιση παρέχοντας προστασία του πληρώματος από βολίδες και θραύσματα των 12,7 mm και από διατρητικά βλήματα των 20 mm. Τα δυο αλεξηνέμια και τα πλευρικά παράθυρα είναι αλεξίσφαιρα και επίπεδα. Και τα δυο καθίσματα του πληρώματος παρέχουν προστασία κατά την πρόσκρουση του ελικοπτέρου με το εδάφους μέχρι και 12 m/sec.

Η δομή του ελικοπτέρου - είναι ολομεταλληκής ήμι-κελυφοειδής κατασκευής και χωρίζεται σε πέντε μέρη: το μπροστινό μέρος της ατράκτου, το κεντρικό, το ουραίο και το κατακόρυφο σταθερό του ελικοπτέρου. Στο μπροστινό μέρος της ατράκτου βρίσκονται οι θέσεις του πληρώματος. Στο κεντρικό μέρος απαρτίζεται από την πτέρυγα και το πίσω μέρος που καταλήγει στην ουραία δοκό του ελικοπτέρου.

Η πτέρυγα είναι ευθεία, τραπεζοειδούς σχήματος με εκπέτασμα στα 4,88 m με αρνητική δίεδρο γωνία (V), με μικρό λόγο επιμήκους πτέρυγας (διάταμα πτέρυγας). Κάτω απ' την πτέρυγα υπάρχουν 4 πυλώνες για ανάρτηση όπλων ή άλλων υλικών. Στα ακροπτερύγια έχει θέσεις για φορείς για ατρακτίδια συστημάτων αυτοπροστασίας.

Το σύστημα προσγείωσης είναι τριών σημείων, μη ανασυρόμενο, με περιστρεφόμενο οπίσθιο τροχό. Οι κύριοι τροχοί διαθέτουν σύστημα πέδησης (διάσταση τροχών 720x320 mm) και επίσης παρέχουν προστασία κατά την πρόσκρουση του ελικοπτέρου με το εδάφους μέχρι και 12 m/sec. Ο οπίσθιος τροχός δεν φέρει σύστημα πέδησης (διάσταση τροχού 480x200 mm). Το μεταξόνιο είναι στα 11,00 μέτρα και το μετατρόχιο στα 2,79 μέτρα.

Το Μι-28ΝΜ είναι εφοδιασμένο με δύο αξονοστροβιλοκινητήρες τύπου VK-2500P της ODK-Klimov με μέγιστη ισχύ 2499 (1.838 kW) ο κάθε ένας. Οι κινητήρες του ελικοπτέρου έχουν τοποθετηθεί σε ξεχωριστούς αεροδυναμικούς θύλακες με αυτόν τον τρόπο εξασφάλισαν τη μη ταυτόχρονη προσβολή τους ή την καταστροφή του ενός κινητήρα από διάφορες μηχανικές αίτιες. Διαθέτουν προστασία από τη σκόνη και είναι τοποθετημένοι σε ξεχωριστούς θύλακες στο επάνω κεντρικό τμήμα της ατράκτου (μπροστά στην είσοδο του κινητήρα). Εκεί επίσης βρίσκεται και το βοηθητικό ηλεκτροπαραγωγό στοιχείο (APU) τύπου TA14-130-28. Για περιορισμό της υπογραφής IR φέρει προστατευτικά καλύμματα στα ακροφύσια εξαγωγής των καυσαερίων. Ο κινητήρας είναι εξοπλισμένος με ψηφιακό, πλήρους δικαιοδοσίας, έλεγχο κινητήρα (FADEC).

Τεχνικά χαρακτηρίστηκα αξονοστροβιλοκινητήρα τύπου VK-2500.

Σειρά Ι ΙΙ ΙΙΙ
Ισχύς έκτακτης ανάγκης (Н=0, V=0):      
ισχύς (ISA+15oС), h.p. 2.700 2.700 2.700
Ισχύς απογείωσης (Н=0, V=0):      
ισχύς (МСА+30/25/15oС), h.p. 2.000 2.200 2.400
Ειδική κατανάλωση καυσίμου (ISA), gr/h.p. hour, όχι περισσότερο 220 214 210
Ισχύς ταξιδιού (Н=0, V=0):      
ισχύς (ISA+25/25/15oС), h.p. 1.500 1.500 1.750
Διαστάσεις, mm:      
μήκος 2055 2055 2055
πλάτος 660 660 660
ύψος 728 728 728
Βάρος κινητήρα, kg 300 300 300

 

Οι κινήτηρες τροφοδοτούντα από τρεις εσωτερικές δεξαμενές καυσίμων, συνολικής χωρητικότητας 1.900 λίτρων. Ενώ υπάρχει και η δυνατότητα μεταφοράς εξωτερικών δεξαμενών καύσιμων.

Το κύριο στροφείο είναι πεντάφυλλο με εύκαμπτο σύνδεσμο και υδραυλική απορρόφηση κραδασμών. Το κύριο στροφείο είναι διαμέτρου 17,2 m με κυκλική περιφέρεια κύριου στροφείου περίπου 232 m2. Διαθέτει προειδοποίηση για εμφάνιση ρωγμών, ταχύτητα της περιστροφής. Το κύριο στροφείο παρέχει ομαλή λειτουργιά ακόμα και αν δεχτεί χτυπήματα από διατρητικά βλήματα των 20-30 mm.

Το ουραίο στροφείο είναι διαμέτρου 3,84 m, και αποτελείται από δυο ανεξάρτητα ζεύγη (τεσσάρων πτερύγων). Για την μείωση του θορύβου του Ε/Π η πτέρυγες του κάθετου σταθερού είναι εγκαταστημένα υπό γωνία 45 μοιρών και 135 μοιρών. Οι πτέρυγες έχουν σχήμα παραλληλεπίπεδο, κατασκευασμένα από συνθετικά υλικά και με χορδή 0,24 m.

Το ελικόπτερο διαθέτει ραντάρ τύπου Ν025 τοποθετημένο στον άξονα περιστροφής του κύριου στροφείου. Μπορεί να ανιχνεύει και να παρακολουθεί έως 10 στόχους, να καθορίζει την προτεραιότητα της απειλής, και να εκτοξεύσει κατά απειλητικότερου στόχου. Ταυτόχρονο εγκλωβισμό στόχων έως δυο. Η μεγίστη εμβέλεια σάρωσης ανέρχεται στα 20 km. Ενώ λειτουργεί στη ζώνη συχνοτήτων 100-150 GHz.


Οπλισμός ελικοπτέρου
:

Τον σταθερό οπλισμό του ελικοπτέρου αποτελεί το μονόκαννο πυροβόλο, 2A42 των 30 mm τοποθετημένο σε τηλεχειριζόμενο πυργίσκο τύπου NPPU-280-1 κάτω από την άτρακτο. Η ταχυβολία του πυροβόλου φτάνει τα 900 βλ./λεπτό σε εναέριο στόχο και 300 βλ./λεπτό σε στόχους εδάφους, ενώ υπάρχει διαθέσιμο απόθεμα 250 βλημάτων, αποθηκευμένα σε δυο κάνιστρα. Το πυροβόλο αυτό μπορεί να μετακινηθεί κατά ±110 μοίρες οριζοντίως και κατά +13 ως - 45 μοίρες καθέτως. Στους τέσσερις πτερυγικούς πυλώνες το ελικόπτερο μπορεί να μεταφέρει μεγάλη ποικιλία οπλισμού. Το ελικόπτερο μπορεί ακόμη να μεταφέρει κάτω από τις πτέρυγες και τα ατρακτίδια πυροβόλου τύπου UPK-23-250 με πυροβόλο Gsh-23L των 23 mm, ατρακτίδιο ναρκοθέτησης τύπου KMUGA-2, καθώς και τεσσάρων καλάθων ρουκετών πιθανώς των 57 mm ή των 80 mm ή των 130 mm). Οι αντιαρματικές ικανότητες του Mi-28NM, βασίζονται στον πύραυλο «Shturm» ή των «Ataka» και «izdeliye 305».

Mi-28NM - κίνηση πυροβόλου, πυργίσκου NPPU-28 © Konstantinos Panitsidis

 

Τεχνικά χαρακτηρίστηκα πυροβόλου:

Διαμέτρημα, mm 30
Ταχυβολία του πυροβόλου, βλημ./λεπτό  
- μέγιστο 550-800
- ελάχιστο 200-300
Βάρος, kg  
- πυροβόλου 115
- φυσιγγίου (2A42) 0,86
- βλήματος 0,4
Τύπος  
- φυσιγγίου 2A42, ZUBP8
- βλήματος BT

 

Σύστημα αυτοπροστασίας: Το σύστημα περιλαμβάνει δέκτη προειδοποίησης που παρέχει πληροφορίες για τον τύπο της απειλής και ατρακτίδια εκτόξευσης αεροφύλλων / παραπλανητικών φωτοβολίδων στα ακροπτερύγια τυπου UB-26.

 

Επιλογές οπλισμού:

Mi-28NM Επιλογές οπλισμού © Konstantinos Panitsidis

 

Τύπος βλήματος Αντιαρματικός πύραυλος «Shturm» Αντιαρματικός πύραυλος «Ataka»
Διαμέτρημα, mm 130 130
Μέση ταχύτητα εμπλοκής, m/s 420 400
Εμβέλεια εμπλοκής, km 5 5,8
Ικανότητα διείσδυσης (θωράκισης), мм 650 880 πίσω από την ενεργή θωράκιση
Βάρος, kg:    
- εκτόξευσης 35 42,5
- βάρος κεφαλής 5,4 7,4
Τύπος πυροκεφαλής HAET (Αντιαρματικό κατευθυνόμενο βλήμα κεφαλής κοίλου γεμίσματος), RHA (rolled homogeneous armour) HAET (Αντιαρματικό κατευθυνόμενο βλήμα κεφαλής κοίλου γεμίσματος), RHA (rolled homogeneous armour)
Σύστημα καθοδήγησης Σύστημα ασύρματης και ημιαυτόματη- με εντολές Σύστημα ασύρματης και ημιαυτόματη- με εντολές
Μεταφορά βλημάτων, αρ. από 4 έως 16 από 4 έως 16

  
 


ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΨΕΩΝ

Mi-28NM Havoc © Konstantinos Panitsidis

 


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
OKB Mil
ΧΩΡΑ
Ρωσία
ΤΥΠΟΣ
Επιθετικό ελικόπτερο πολλαπλού ρόλου
ΠΛΗΡΩΜΑ
2, άτομα
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Δύο αξονοστροβιλοκινητήρες τύπου VK-2500P
Μέγιστη ισχύς, h.p. (kW)
2 x 2.499 (1.838)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
 
Μήκος, m
17,20
Διάμετρος κύριου στροφείου, m
17,20
Διάμετρος ουραίου στροφείου, m
3,85
Εκπέτασμα πτέρυγας, m
-
Ύψος Ε/Π, m
3,820
ΒΑΡΗ
 
Βάρος κενό, kg
7.890
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg
10.900
Μέγιστο βάρος απογείωσης, kg
12.100
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, kg
1.900
Ωφέλιμο φορτίο, επιβάτες
έως 2
Βάρος μεταφερόμενων καύσιμων με εξωτερικές δεξαμενές, l
4 x 460
Βάρος οπλικού φορτίου, kg
2.300
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
 
Μέγιστη ταχύτητα, km/h
324
Ταχύτητα ταξιδιού, km/h
265
Εμβέλεια , km
1.105
Ακτίνα δράσης , km
450-500
Δυναμική οροφή, m
5.600
Στατική οροφή, m
3.600
Βαθμός ανόδου, m/min 816
Όρια φόρτισης, g (περισσότερο από) 3
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
Ένα πυροβόλο 2A42 των 30 mm με 250 βλήματα. Φορείς μεταφοράς οπλισμού 4. Δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 4 x 4 αντιαρματικά βλήματα Shturm η Ataka, 2 φορείς UB-20-57 (20 x 55 mm) η UB-20-80 (20 x 80mm) η 2 x NUR των 130 mm. Δυνατότητα μεταφοράς 2 x 2 πύραυλους αέρος-αέρος R-60 ή βλήματα αέρος εδάφους izdeliye 305. Ατρακτίδια πυροβόλων με διαμέτρημα 23 mm η οβιδοβόλο διαμετρήματος 30 mm η ατρακτίδια πυροβόλων με διαμέτρημα 12,7 mm η των 7,62 mm, βόμβες των 500 κιλών. Δυνατότητα μεταφοράς ειδικού εξοπλισμού ναρκοθέτησης. Ικανότητα μεταφοράς μέχρι 16 αντιαρματικά βλήματα Vikhr'.