Φωτογραφία MiG-31DZ © Fedor Leyukhin
Τεχνικά χαρακτηριστικά Φωτογραφίες Video
Διθέσιο δικινητήριο μαχητικό-αναχαιτιστικό, πρωτοπέταξε το 1986. Η παραγωγή του MiG-31DZ ξεκίνησε το 1987 και τερματίστηκε το 1989. Συνολικά παραδόθηκαν 100 αεροσκάφη (τροποποιημένα με βάση το MiG-31).
Ουσιαστικά πρόκειται για μια εκσυγχρονισμένη έκδοση εφοδιασμένο με ανασυρόμενο σωλήνα ανεφοδιασμού σε πτήση εμπρός από το κόκπιτ (εγκαταστημένο αριστερά) και την εγκατάσταση καινούργιου συστήματος ναυτιλίας μεγάλης εμβέλειας.
Όλα τα MiG-31DZ θα αναβαθμιστούν στο επίπεδο MiG-31BM (σ.σ. η διαδικασία βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη για το έτος 2022). Το αεροσκάφος εξήχθη σε μικρό αριθμό στο Καζακστάν.
Τεχνική περιγραφή.
Η άτρακτος είναι κελυφοεδής κατασκευής, χωρίς τεχνολογικούς συνδέσμους με αρκετά μεγάλο λόγο λεπτότητας ατράκτου.
Θάλαμος διακυβερνήσεως: και οι δυο χείριστες (πιλότος και πλοηγός) έχουν στη διάθεση τους δυο εκτινασσόμενα καθίσματα τύπου K-36DM.
Αεραγωγοί: οι αεραγωγοί του MiG-31DZ είναι υπερηχητικοί, παραλληλόγραμμα αρκετά μεγάλα, με τις έντονα κεκλιμένες εισαγωγές - επιφάνειες και τις κάθετες πλευρές.
Στο μέσον περίπου της ατράκτου βρίσκονται δεξαμενές καυσίμου και το πυροβόλο GSh-6-23, το οποίο βρίσκεται ακριβός επάνω από τη δεξιά φωλιά του κύριου συστήματος προσγείωσης.
Στο ύψος της ουράς ξεχωρίζει η κυλινδρική προέκταση της ατράκτου. Ανάμεσα στις εξαγωγές των δύο κινητήρων φιλοξενούνται δύο αλεξίπτωτα επιβράδυνσης συνολικής επιφάνειας 50 m2.
Πτέρυγα: έχει τραπεζοειδές σχήμα, με γωνία βέλους 41ο 2' στο χείλος προσβολής. Ακολουθεί μια μικρή προέκταση βάσης χείλους προσβολής, με γωνία βέλους 70ο 30'. Μεδιάταμα πτέρυγας 2,94 και λόγο εκλέπτυνσης 3,1, ενώ η δίεδρος γωνία “V” είναι -5ο. Επίσης η πτέρυγα ενσωματώνει ένα μέρος δεξαμενών καύσιμων (δυο δεξαμενές σε κάθε ημιπτέρυγα).
Ουραίο πτέρωμα: το σκάφος διαθέτει δύο κάθετα σταθερά με γωνία βέλους στο χείλος προσβολής 54ο, συνολικής επιφάνειας 15,6 m2. Το οριζόντιο πτέρωμα είναι ολοκινούμενο με διαφορικό πηδάλιο ύψος-βάθους. Η επιφάνεια του οριζόντιου πτερώματος είναι 9,83 m2, με γωνία βέλους στο χείλος προσβολής 50ο 22', ενώ η δίεδρος γωνία “V” είναι 1ο 4'. Στο κάτω μέρος της ατράκτου έχουν τοποθετηθεί ένα ζεύγος κοιλιακών πτερυγίων με εξωτερική κλίση 8 ή12ο.
Σύστημα προσγείωσης: είναι τριών σημείων. Το ριναίο σκέλος έχει δύο τροχούς και φέρουν σύστημα πέδησης και είναι τύπου KT-176 660 x 200 mm. Τα κύρια σκέλη είναι τοποθετημένα με τροχούς σε σειρά (ο εμπρόσθιος τρόχος είναι τοποθετημένος εσωτερικά του σκέλους και ο οπίσθιος προς τα εξωτερικά) και είναι τύπου KT-175 950 х 300 mm.
Προωθητικό σύστημα: αποτελείται από δύο στροβιλοκινητήρες διπλής ροής Solovief D-30F με μέγιστη ώση 15.500 kgf ο κάθε ένας, με χρήση μετάκαυσης.
Ο συγκεκριμένος κινητήρας είναι δυο αξόνων, αρθρωτής (σπουνδυλωτής) συναρμολόγησης. Ο συμπιεστής περιλαμβάνει πέντε βαθμίδες πτερυγίων χαμηλής πίεσης και δέκα βαθμίδες υψηλής συμπίεσης. Ο θάλαμος καύσης είναι σωληνο-δακτυλοειδής τύπου ενώ οι στρόβιλος αποτελείται από δύο βαθμίδες (μια βαθμίδα συμπιεστή υψηλής πίεσης και μια βαθμίδα συμπιεστή χαμηλής πίεσης). Τα δύο γιγάντια ακροφύσια έχουν εξωτερικό σταθερό τμήμα και εσωτερικό κινούμενο που λειτουργούν με πίεση αέρος σε υπερηχητικές ταχύτητες και υδραυλικό σύστημα με 18 γρύλους στις υποηχητικές.
Τα καύσιμα του υπολογίζονται σε 15.500 kg και μοιράζονται σε δεξαμενές ενσωματωμένες στην άτρακτο (7), στην πτέρυγα (4) και στα δυο κάθετα σταθερά (2). Επιπλέον μπορεί να μεταφέρει κάτω από την πτέρυγα δυο εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου των 2.140 kg έκαστος.
Στην πράξη, οι δεξαμενές πρακτικά δεν χρησιμοποιούνται, καθώς εάν οι δεξαμενές δεν απορριφθούν αφού τελειώσουν τα καύσιμα, τότε αυξάνεται δραματικά η οπισθέλκουσα του αεροσκάφους, με συνεπεία η αύξηση της εμβέλειας ανέρχεται μόνο 300 km.
Το σύστημα εναερίου ανεφοδιασμού κατά την πτήση έχει δυνατότητα να ανεφοδιάζει και της εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου.
Το σύστημα ελέγχου αεροσκάφος είναι μηχανικό-υδραυλικό (έλεγχος με σερβομηχανισμό- υποβοήθηση).
Τα ηλεκτρονικά συστήματα (συστήματα πλοήγησης κ.α.) του σκάφους του επιτρέπουν να επιχειρεί σε δύσκολες καιρικές συνθήκες όλο το 24ωρο.
Σύστημα έλεγχου πυρός
Ο εξελιγμένος ηλεκτρονικός εξοπλισμός του Foxhound αποτελείται ουσιαστικά από ένα αισθητήρα υπέρυθρων για παθητική ιχνηλάτιση και το πρωτοποριακό σε παγκόσμιο επίπεδο ραντάρ SBI-16 (S-800, RP-31 “Zaslon”).
Η ζώνη ταυτόχρονου εγκλωβισμού / παρακολούθησης στόχων είναι 140ο σε αζιμούθιο και + 70ο/-60ο σε κατακόρυφο άξονα. Το Zaslon παρακολουθεί ταυτόχρονα 10 στόχους, επιλέγει και ιεραρχεί αυτόματα τους 4 πιο επικίνδυνους. Το ραντάρ Zaslon έχει μέγιστη εμβέλεια σάρωσης περίπου στα 300 χλμ.
Για τον παθητικό εγκλωβισμό στόχων χρησιμοποιείται ο αισθητήρας υπέρυθρων τύπου 8ΤK τοποθετημένος σ' έναν ανασυρόμενο πυργίσκο/ατρακτίδιο κάτω από το ρύγχος. Η εμβέλεια του αισθητήρα υπέρυθρων είναι 50 χλμ με πεδίο όρασης + 120° σε οριζόντιο και +6ο/-13ο σε κατακόρυφο επίπεδο. Μάλιστα το συγκεκριμένο σύστημα συνεργάζεται και με το κύριο ραντάρ, ενώ συμφωνά με ρωσικές πήγες μπορεί να εκτελέσει αυτόνομη κατάδειξη για βλήματα υπέρυθρων R-40TD και R-60M.
Στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό του MiG-31DZ συμπεριλαμβάνονται επίσης το αυτόματο σύστημα πλοήγησης πτήσης τύπου SAU-155MP και σύστημα ναυτιλίας τύπου ΚΝ-25 με δύο γυροσκόπια INS, ψηφιακό επεξεργαστή "Manevr/Argon-15", ραδιοναυτιλιακά βοηθήματα για μικρότερες αποστάσεις "Radikal-MP", ενώ για μεγαλύτερες· αποστάσεις χρησιμοποιείται το "Kvitok" (ανάλογο του "Loran" και του "Omega").
Ο οπλισμός (αμυντικός): αποτελείται από ένα εξάκαννο πυροβόλο GSh-6-23 των 23 mm, το οποίο βρίσκεται ακριβώς επάνω από τη δεξιά φωλιά του κύριου συστήματος προσγείωσης.
Η ταχυβολία του πυροβόλου φτάνει τα 8000 βλ./λεπτό ενώ υπάρχει διαθέσιμο απόθεμα 260 βλημάτων. Όταν πραγματοποιούνται βολές ανοίγει μια μικρή θυρίδα εμπρός από το στόμιο το οποίο χρησιμοποιείται για προστασία του πυροβόλου από τις υψηλές ταχύτητες.
Ο κύριος οπλισμός του MiG-31DZ περιλαμβάνει συνδυασμό τεσσάρων βλημάτων αέρος-αέρος R-33, R-40T και R-60M.
Τύπος | Βάρος βλήματος, kg | Βάρος κεφαλής, kg | Εμβέλεια εκτόξευσης, km |
R-33 | 480 | 47 | 120 |
R-40T | 469 | 38 | 36 |
R-60 | 43,5 | 3 | 0,25 - 7 |
R-60M | 45 | 3,5 | 10 |
Ο κύριος οπλισμός του MiG-31DZ περιλαμβάνει συνδυασμό τεσσάρων βλημάτων αέρος-αέρος. αναρτημένων σε σύστημα AKU-410 που επιτρέπει την αυτόματη εκτίναξη του πύραυλου όταν ενεργοποιείται.
ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΨΕΩΝ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
|
Μικόγιαν/Γκούρεβιτς (OKB MiG)
|
ΧΩΡΑ
|
Ρωσία
|
ΤΥΠΟΣ
|
Μαχητικό - αναχαιτιστικό
|
ΠΛΗΡΩΜΑ
|
2, άτομα
|
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
|
Δύο στροβιλοκινητήρες διπλής ροής, D-30F
|
Μέγιστη ώση, kgf
|
|
- με μετάκαυση
|
2 x 15.500
|
- χωρίς μετάκαυση
|
2 x 9.000
|
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
|
|
Μήκος με το σωλήνα Pitot, m
|
22,688
|
Ύψος Α/φους, m
|
6,150
|
Εκπέτασμα πτέρυγας, m
|
13,464
|
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
|
61,60
|
ΒΑΡΗ
|
|
Μέγιστο βάρος απογείωσης, kg
|
48.600
|
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg
|
42.400
|
Βάρος κενό, kg
|
22.000
|
Βάρος οπλικού φορτίου, kg
|
3.000
|
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
|
|
Μέγιστη ταχύτητα (Μach=2,83), km/h
|
3.000
|
Μέγιστη ταχύτητα σε χαμηλό ύψος, km/h | 1.500 |
Πρακτική εμβέλεια, km
|
3.000 |
Εμβέλεια με εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου | 3.300 |
Ανεφοδιασμός εν πτήσει
|
Ναι
|
Επιχειρησιακή οροφή, m
|
20.600
|
Όρια φόρτισης, g
|
5
|
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
|
Ένα πυροβόλο GSh-6-23, με 260 βλήματα. Φορείς μεταφοράς οπλισμού 8. Δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 4 βλήματα μεγάλου βεληνεκούς R-33, 2 βλήματα αέρος-αέρος μέσου βεληνεκούς R-40T και 4 βλήματα μέσου βεληνεκούς R-60 ή R-60M.
|