Φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη
Τεχνικά χαρακτηριστικά Φωτογραφίες Video
Κατασκευαστής: OKB Yakovlev
Πρώτη πτήση: 1987
Τύπος: Μαχητικό πολλαπλών ρόλων (V/STOL)
Στις αρχές της δεκαετίας του '70, την κύρια δύναμη του Πολεμικού Ναυτικού της ΕΣΣΔ, αποτελούσε το V/STOL Yak-38 Forger, σε διάφορες εκδόσεις. Τα αεροσκάφη αυτά, ανταποκρίνονταν κατά τρόπο ικανοποιητικό στις απαιτήσεις του Π.Ν. Όμως, οι ραγδαίες εξελίξεις και οι ριζικές αλλαγές στην αεροδιαστημική βιομηχανία, άνοιξαν νέους ορίζοντες και δημιούργησαν νέες απαιτήσεις.
Έτσι αναζητήθηκε ένα καινούργιο υπερηχητικό μαχητικό V/STOL, το οποίο έπρεπε να αντικαταστήσει το ήδη υπάρχον αλλά και να αναβαθμίσει την ισχύ της Σοβιετικής Αεροπορίας Ναυτικού. Το αεροσκάφος αυτό έπρεπε να προσφέρει αεροπορική κάλυψη στο στόλο και να συνδυάζει τα ειδικά χαρακτηριστικά ενός αεροσκάφους κρούσης, μέσης ακτίνας δράσης, ικανού να προσβάλλει αποτελεσματικά στόχους τόσο στην ξηρά, όσο και στη θάλασσα. Τα αναφερόμενο πιο πάνω μαχητικό Yak-38 Forger χρησιμοποιούνταν κατά κύριο λόγο σε αποστολές κρούσης, ενώ η αποτελεσματικότητά του σε εναέρια μάχη ήταν σημαντικά περιορισμένη έως αμφίβολη.
Για πρώτη φορά εμφανίστηκε το Σεπτέμβριο-Οκτώβριο 1991 να κάνει μια κάθετη/βραχεία αποπροσνήωση στο αεροπλανοφόρο "Ναύαρχος S.G. Gorshkov" (μέχρι το 1991 έφερε ονομασία - "Μπακού", μετέπειτα "Tbilisi", σήμερα "Κουζνέτσοφ") και όλοι άρχισαν να μιλούν για ένα σύγχρονο υπερηχητικό V/STOL αεροσκάφος ναυτικής έκδοσης.
Συνολικά κατασκευάστηκαν τέσσερα αεροσκάφη, εκ των οποίων τα δυο προορίζονταν για στατικές δοκιμές και τα άλλα δυο για πτητικές.
- "Izdelie 48-0" (το αεροσκάφος δεν έφερε S/n) - χρησιμοποιήθηκε για στατικές δοκιμές.
- "Izdelie 48-1" (S/n 48) - χρησιμοποιήθηκε για τις στατικές δοκιμές σε κλίνη για τις δυνάμεις και ροπές της δομής και του προωθητικού συστήματος.
- "Izdelie 48-2" (S/n 75) - το πρώτο πρωτότυπο αεροσκάφος, το οποίο έμελλε και να παρουσιάζεται σε διεθνείς εκθέσεις, με S/n 141 (πρώτη παρουσίαση στο Farnborouth International Airshow το 1992), στη συνεχεία τοποθετήθηκε σαν έκθεμα σε μουσείο του Γιάκοβλεφ. Το αεροσκάφος σήμερα βρίσκεται στο μουσείο της Τεχνολογίας Vadim Zadorozhny (και φέρει το παλιό S/n 75).
- "Izdelie 48-3" (S/n 77) - Αεροσκάφος προπαραγωγής. Στις 5 Οκτωβρίου του 1991 συνετρίβη κατά την προσνήωσή του σε αεροπλανοφόρο και αποκαταστάθηκε αργότερα. Σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο του Monino (με S/n 141).
ΚΑΤΑΡΡΙΨΗ ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΝ ΡΕΚΟΡ ΤΟΥ Yak-141
Ημερομηνία
|
Ρεκόρ
|
Μέτρηση
|
11.04.1991 | Χρόνος αναρρίχηση/ ανόδου στα 12 km ύψος (χωρίς φορτίο) | 116.15 sec |
11.04.1991 | Χρόνος αναρρίχηση/ ανόδου στα 12 km ύψος (με 1000 κιλά φορτίου) | 116.15 sec |
12.04.1991 | Χρόνος αναρρίχηση/ ανόδου στα 3 km ύψος (με 1000 κιλά φορτίο) | 62.41 sec |
12.04.1991 | Χρόνος αναρρίχηση/ ανόδου στα 6 km ύψος (με 1000 κιλά φορτίο) | 74.37 sec |
12.04.1991 | Χρόνος αναρρίχηση/ ανόδου στα 9 km ύψος (με 1000 κιλά φορτίο) | 89.09 sec |
24.04.1991 | Μέγιστο ωφέλιμο μεταφερόμενο φορτίο σε ύψος 2 km | 2507 kg |
25.04.1991 | Ύψος πτήσης με ωφέλιμο φορτίο 1000 kg | 13.115 m |
25.04.1991 | Ύψος πτήσης με ωφέλιμο φορτίο 2000 kg | 13.115 m |
25.04.1991 | Χρόνος αναρρίχηση/ ανόδου στα 3 km ύψος (ωφέλιμο φορτίο 2.000 kg) | 68.82 sec |
25.04.1991 | Χρόνος αναρρίχηση/ ανόδου στα 6 km ύψος (ωφέλιμο φορτίο 2.000 kg) | 88.88 sec |
25.04.1991 | Χρόνος αναρρίχηση/ ανόδου στα 9 km ύψος (ωφέλιμο φορτίο 2.000 kg) | 110.10 sec |
25.04.1991 | Χρόνος αναρρίχηση/ ανόδου στα 12 km ύψος (ωφέλιμο φορτίο 2.000 kg) | 130.64 sec |
Τεχνική περιγραφή Yak-141
Το V/STOL είναι ένα υψηλοπτέρυγο Α/φος με τη βασική διαμόρφωση να είναι παρόμοια με το Yak-38, αλλά και με αρκετές διαφορές, ειδικά στην δομή του σκάφους το οποίο καταλήγει σε δυο πλάγια ατρακτίδια που φέρουν το οριζόντιο και κάθετο πτέρωμα.
Για την μείωση του βάρους του Α/φους έγινε εκτεταμένη χρήση ενισχυμένων συνθετικών υλικών που το βάρος τους φθάνει σε ποσοστό 26% (η χρήση ήταν εκτεταμένη σε αεροδυναμικές επιφάνειες, ουραίο πτέρωμα, πτερύγια καμπυλότητας, εκφυγής κ.λ.π.).
Για καλύτερη αντοχή κατά την διάβρωση χρησιμοποιήθηκαν κράματα αλουμινίου-λιθίου.
Yak-141 Αεραγωγός
Το σκάφος φέρει μακριά και λεπτή σχετικά άτρακτο, με το κοκπίτ να βρίσκεται αρκετά μπροστά, με αεραγωγούς να ακολουθούν πίσω του (είναι ορθογώνιες και υπό κλίση).
Yak-141 Πιλοτήριο
Το πιλοτήριο είναι εφοδιασμένο με εκτινασσόμενο κάθισμα Κ-36V, και είναι ακριβώς αντίστοιχο του Yak-38. Το αυτόματο σύστημα εκτίναξης του πιλότου, ενεργοποιείται κάθε φορά που το κύριο ακροφύσιο εκτραπεί άνω των 30ο (το αυτόματο σύστημα υπολογίζει τους ρυθμούς και τις αλλαγές πρόνευσης και στον ρυθμό και γωνία κλίσης).
Η πτέρυγα είναι τραπεζοειδούς σχήματος, με διπλή γωνία χείλους εκφυγής με γωνία βέλους 30ο (στο 1/4 της χορδής) και αρνητική δίεδρο γωνία V=4o. Για να καταλαμβάνει λιγότερο χώρο στο αεροπλανοφόρο, το αεροσκάφος διαθέτει αναδιπλούμενες πτέρυγες.
Yak-141 Ουραίο πτέρωμα
Το ουραίο πτέρωμα απαρτίζεται από δύο κάθετα σταθερά (με ελαφριά γωνία προς τα έξω με ολοκινούμενο οριζόντιο πτέρωμα. Όλο το ουραίο πτέρωμα στηρίζεται πάνω σε δυο ξεχωριστές προεκτάσεις (ατρακτδια) τα οποία έχουν ανάμεσα τους το ακροφύσιο εξαγωγής του κυρίου προωθητικού συστήματος.
Yak-141 Σύστημα προσγείωσης
Το σύστημα προσγείωσης είναι τριών σημείων. Το ριναίο σκέλος φέρει μονό τροχό και ανασύρεται προς τα πίσω ενώ το κύριο σκέλος προς τα εμπρός, κάτω από τους κυρίους αεραγωγούς.
Ο ραδιοηλεκτρονικός εξοπλισμός και το σύστημα ελέγχου πυρός είναι ανάλογα της του MiG-29.
Συνδυάζει τον έλεγχο του Α/φος και τον έλεγχο της βολής των όπλων. Αποτελείται από το ραντάρ τύπου Zhuk (RP-29) με εμβέλεια στην ανίχνευση στόχων (με RCS=3m2 - διατομή ραντάρ) να ανέρχεται στα 80 km και για ένα ταχύπλοο σκάφος έως τα 100 km. Έχει HUD και MFD, προαιρετική εγκατάσταση αποστασιόμετρου λέιζερ και σύστημα σκόπευσης μέσω TV. Όλος ο εξοπλισμός αυτός έχει εγκατασταθεί στο δεύτερο πρωτότυπο το οποίο συνετρίβη κατά την προσνήωσή του στο αεροπλανοφόρο.
Προωθητικό σύστημα
Το προωθητικό σύστημα αποτελείται από έναν κύριο κινητήρα R-79-300 και δυο βοηθητικούς RD-41.
R-79-300 - στροβιλοκινητήρας διπλής ροής με μετάκαυση. Εξελίχθηκε από την AMNTK Soyuz. Αναπτύχθηκε κυρίως για τα υπερηχητικά Αεροσκάφη τύπου Yak-141, ενώ ο κινητήρας παραγωγής έφερε την ονομασία R-79V-300. Αν και οι εργασίες σχετικά με το Yak-141 τερματίστηκαν το 1991, οι εργασίες πάνω στον κινητήρα συνεχίζονται. Συνολικά παραδόθηκαν 12 κινητήρες μέχρι το 1993.
Παράλληλα αναπτύχθηκε και η εκσυγχρονισμένη έκδοση του κινητήρα R-79M με αυξημένη ώση 176.2 kN (31.796 kg) και πλήρως ελεγχόμενη μέσω ηλεκτρονικού - ψηφιακού λειτουργίας (FADEC), επανασχεδιασμένο θάλαμο καύσης και άλλα συστήματα.
Για καλύτερα ελεγχόμενη πλεύση του Yak-141, περιόρισαν την κλίση δυο εδράνων στις 20ο (πάνω και κάτω) επιτυγχάνοντας έτσι την μεταβολή του άξονα ώσης έως 95ο παρέχοντας την απαιτούμενη ώση του κινητήρα.
Τεχνικά χαρακτηριστικά R-79V-300
|
|
Μέγιστη ώση | 154 kN |
Βάρος ξηρό | 1850 kg |
Διάμετρος μέγιστο | 1.39 m |
Μήκος | 4.78 m |
Λόγος παράκαμψης | 0.81 |
Ποσοστιαία κατανάλωση καυσίμου | 0,169 (kg/h)/N |
Ροή αέριας μάζας | 180 kg/sec |
Λόγος συμπίεσης | 22 |
Θερμοκρασία του αερίου πριν από στρόβιλο | 1630 K |
RD-41
Οι δυο κινητήρες άντωσης είναι τύπου RD-41 και αναπτύχθηκαν από την RKBM (Rybisk Motors Design Bureau - σήμερα SATURN) για υπερηχητικά Α/φη VTOL τύπου Yak-141 τα οποία είναι εξοπλισμένα με μεταβλητά ακροφύσια ώθησης για τη βελτίωση του ελέγχου στις από-προσνηώσεις (κατά τη διάρκεια της κάθετης από-προσνήωσης). Τα μεταβλητά ακροφύσια δεν χρησιμοποιήθηκαν στις εκδόσεις του RD-36 (ο οποίος επίσης αναπτύχθηκε από την ίδια εταιρεία).
Οι κινητήρες είναι τοποθετημένοι πίσω από το πιλοτήριο (ανάλογα του Yak-38) υπό γωνιά 10ο προς τα πίσω.
Τα μεταβλητά ακροφύσια παρέχουν κατεύθυνση της ώσης κατά ± 12ο προς κάθε πλευρά. Για την μείωση βάρους του κινητήρα χρησιμοποιήθηκαν ευρέως κράματα τιτανίου σε τμήματα όπως:
- συμπιεστή
- θάλαμος καυσίμου
- στρόβιλοι
- ακροφύσια
- και τα τμήματα του στροβίλου, συμπεριλαμβανόμενα και τα πτερύγια κατασκευασμένα από ανθεκτικά στις μεγάλες θερμοκρασίες, κράματα νικελίου.
Το αποτέλεσμα είναι να έχουν έναν κινητήρα με μεγάλη ώση και μικρό βάρος (αναλογία βάρους / ώσης 16,7:1).
Τεχνικά χαρακτηριστικά RD-41
|
|
Μέγιστη ώση | 4620 kg |
Βάρος ξηρό | - |
Διάμετρος μέγιστο | 0,635 m |
Μήκος | 1,700 m |
Λόγος παράκαμψης | - |
Ποσοστιαία κατανάλωση καυσίμου | - |
Ροή αέριας μάζας | 55 kg/sec |
Θερμοκρασία του αερίου πριν από στρόβιλο | 1.735 K |
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ:
Ραντάρ τύπου “Zhuk”, Ντόπλερ, με δυνατότητες κατόπτευσης και χαμηλής βολής, και άλλων δυνατοτήτων.
Μεγίστη εμβέλεια σάρωσης πάνω από 100 km. Εμβέλεια εγκλωβισμού στόχου 80 km. Ταυτόχρονη παρακολούθηση στόχων 10-12.
Ταυτόχρονος εγκλωβισμός στόχων 2-4.
ΟΠΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ Yak-141
ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΨΕΩΝ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
|
Γιάκοβλεβ
|
---|---|
ΧΩΡΑ
|
Ρωσία
|
ΤΥΠΟΣ
|
Αεροσκάφος κάθετης βραχείας εφαρμογής-πολλαπλού ρόλου
|
ΠΛΗΡΩΜΑ
|
1, άτομο
|
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
|
Ένας στροβιλοκινητήρας R-79 και δυο RD-41
|
Μέγιστη ώση, kgf
|
1 x 15.500
|
Μέγιστη ώση, kgf
|
2 x 4.260
|
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
|
|
Μήκος, m
|
18,30
|
Ύψος αεροσκάφους, m
|
5,00
|
Εκπέτασμα πτέρυγας, m
|
10,10
|
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
|
31,70
|
ΒΑΡΗ
|
|
Μέγιστο βάρος απογείωσης (διαδρομή απογείωσης 120 μέτρα), kg
|
19.500
|
Μέγιστο βάρος απογείωσης (με χρήση κάθετης εφαρμογής), kg
|
15.800
|
Βάρος μεταφερόμενων καυσίμων εσωτερικά, kg
|
4.400
|
Βάρος μεταφερόμενων καυσίμων με
εξωτερικές δεξαμενές, kg |
1.750
|
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
|
|
Μέγιστη ταχύτητα, km/h
|
1.800
|
Μέγιστη ταχύτητα σε χαμηλό ύψος, km/h
|
1.250
|
- σε χαμηλό ύψος
|
650
|
- σε μεγάλο ύψος 10-12 km
|
1.400
|
Εμβέλεια, km:
|
|
- σε χαμηλό ύψος
|
1.010
|
- σε μεγάλο ύψος 10-12 km
|
1.400
|
- σε μεγάλο ύψος 10-12 km με χρήση εξωτερικών δεξαμενών καυσίμων
|
2.100
|
Ακτίνα δράσης, km
|
690
|
Αυτονομία, hour
|
1,5
|
Επιχειρησιακή οροφή, m
|
15.000
|
Όρια φόρτισης, g
|
7
|
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
|
Ένα πυροβόλο GSh-301 των 30 mm, με 120 βλήματα. Φορείς μεταφοράς οπλισμού 4. Δυνατότητα μεταφοράς οπλισμού:
Δυο βλήματα αέρος-αέρος R-77,R-60, R-27, R-73, βλήματα αέρος-επιφάνειας Kh-25, Kh-31, βόμβες, μη κατευθυνόμενες ρουκέτες και ατρακτίδια πυροβόλων των 23 mm. |