Φωτογραφία © Sukhoi Company (JSC)
Τεχνικά χαρακτηριστικά Φωτογραφίες Video
Στις 29 Απριλίου 1999 έκανε την πρώτη του πτήση το πρωτότυπο, εκπαιδευτικό-μαχητικό α/φος Su-33KUB. Σε σύγκριση με το Su-27 έχει καλύτερα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά και είναι κατά πολύ ανώτερο του προκατόχου του. Ο αεροδυναμικός συντελεστής του Su-33KUB έχει αυξηθεί κατά 10%. Αυτό οφείλεται κύρια στο γεγονός της κατασκευαστικής τεχνικής που χρησιμοποιήθηκε, η οποία συνίσταται στην προοδευτική "συγχώνευση" ατράκτου και πτέρυγας (με τελικό αποτέλεσμα την σημαντική μείωση της οπισθέλκουσας), αλλά και στα εύκαμπτα χείλη προσβολής και εκφυγής, με αποτέλεσμα την ομαλότερη ροή του αέρα στην πτέρυγα.
Η πτέρυγα του Su-33 KUB έχει ελαφρώς μεγαλύτερο εκπέτασμα, από το απλό Su-33 και αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της συνολικής πτερυγικής του επιφάνειας. Όλες αυτές οι αεροδυναμικές βελτιώσεις έδωσαν στο αεροσκάφος οικονομικότερη κατανάλωση καύσιμου, με αποτέλεσμα την αύξηση της ακτίνας αποστολής.
Το προωθητικό σύστημα του μαχητικού αποτελείται από μια αναβαθμισμένη έκδοση του "ναυτικού" κινητήρα AL-31F, ο οποίος διαθέτει ακροφύσια κατευθυνόμενης ώσης (ανάλογα με αυτά των Su-35/37).
Ο έλεγχος των αεροδυναμικών επιφανειών (κάναρντς, ουραίο πτέρωμα, flaperons και πτερύγια κλίσης) πραγματοποιείται μέσω ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου πτήσης, το οποίο επιπρόσθετα διαχειρίζεται και τα μεταβλητά ακροφύσια των δύο κινητήρων. Μέσω του συγκεκριμένου συστήματος εξασφαλίζεται μικρότερη απώλεια για την επίτευξη της τεχνητής ευστάθειας, ενώ ταυτόχρονα αυξάνεται η άντωση (στη δημιουργία της οποίας, εκτός της πτέρυγας, συμβάλλουν και τα πηδάλια ύψους-βάθους). Σε ό,τι αφορά το επίπεδο της "νοημοσύνης" του αεροσκάφους, έχει γίνει τεράστιο άλμα σε σχέση με τα υπόλοιπα αεροσκάφη της οικογένειας Su-27. Ειδικά για το Su-33KUB μελετήθηκε και ήδη έχει περάσει τις δοκιμές πιστοποίησης, ένας ψηφιακός επεξεργαστής αποστολής και αυτοδιάγνωσης του λειτουργικού συστήματος του Su-33KUB, με δυνατότητα υπολογισμού 10 δισεκατομμυρίων πράξεων το δευτερόλεπτο.
Ο επεξεργαστής αυτός επιτρέπει στο πλήρωμα του αεροσκάφους την παρουσίαση πληροφοριών αναφορικά με τις απειλές, τους στόχους και τη γενική περιβάλλουσα κατάσταση. Ειδικότερα στον τομέα της αυτοδιάγνωσης βλαβών, ο συγκεκριμένος επεξεργαστής αναλαμβάνει να προειδοποιήσει τον χειριστή του αεροσκάφους για κάποιο πρόβλημα μέσω της διαδικασίας αλλαγής του περιμετρικού φωτισμού του κόκπιτ σε πιο σκούρα απόχρωση-"σκούρο κόκπιτ"- παρουσιάζοντας ταυτόχρονα τα στοιχεία της τεχνικής ανωμαλίας σε μια από τις οθόνες πολλαπλών λειτουργιών.
Για το Su-33KUB έχει σχεδιαστεί ένα καινούργιο ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης. Χρησιμοποιώντας τον ίδιο επεξεργαστή αποστολής για τη λειτουργία του επιτυγχάνεται η απλότητα στην κατασκευή του καθώς και ο μικρότερος καταλαμβανόμενος όγκος στο ρύγχος όπως και το μικρότερο βάρος του. Γι' αυτόν ακριβώς το λόγο, δεν παρουσιάστηκε η ανάγκη του πεπλατυσμένου ρύγχους που συναντάμε στο Su-34, καθώς στο τελευταίο ο όγκος του ραντάρ του είναι αυξημένος λόγω της παρουσίας του επεξεργαστή σημάτων. Επιπλέον του ραντάρ, το Su-33KUB χρησιμοποιεί σύστημα υπέρυθρης αναγνώρισης στόχων, κάμερα χαμηλού επιπέδου φωτισμού LLLTV, ενώ τέλος διαθέτει αποστασιομέτρη λέιζερ.
Το πλήρωμα αποτελείται από δύο άτομα, σε παράπλευρη διάταξη ( όπως στα Su-27 και Su-27ΙB), αλλά το ρύγχος δεν είναι πεπλατυσμένο και το σύστημα προσγείωσης είναι ανάλογο των Su-27/33. Ο αυτοματισμός των ενεργειών στο κόκπιτ του Su-33 KUB κινείται σε πάρα πολύ υψηλά επίπεδα. Πρακτικά, τόσο ο χειριστής όσο και ο υπεύθυνος οπλικών συστημάτων ασχολούνται μόνο με την επιτήρηση των συστημάτων, ενώ διαδικασίες όπως ο εντοπισμός στόχου, η επιλογή όπλων και η εκτόξευση τους πραγματοποιούνται μέσω του κεντρικού "θαυματουργού" επεξεργαστή αποστολής, οι ικανότητες του οποίου αποτελούν επτασφράγιστο μυστικό στη Ρωσία. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο επικεφαλής του προγράμματος δοκιμών της Sukhoi, εάν υπήρχε ένα σύστημα αυτόματης αποπροσνήωσης του αεροσκάφους, τότε αυτό θα μπορούσε να πετάει εντελώς μόνο του στα πρότυπα των UCAV.
Το πιλοτήριο είναι εφοδιασμένο με πέντε οθόνες ρωσικής προέλευσης ( η κεντρική οθόνη έχει διαστάσεις διαγώνια 21 ίντσες και οι υπόλοιπες τέσσερις από 15 ίντσες). Το πρώτο πρωτότυπο κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο Komsomol'ske-na-Atnure, όμως η τελική συναρμολόγηση του πραγματοποιήθηκε στη Μόσχα. To Su-33 KUB μεταφέρθηκε όπως ήταν με ένα μεταγωγικό τύπου Αn-225. To Su-33KUB παρά το γεγονός ότι δημιουργήθηκε για το Ρωσικό Ναυτικό δεν προορίζεται μόνο για ναυτικές επιχειρήσεις, καθώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από την Αεροπορία της Ρωσίας, με πολύ καλά χαρακτηριστικά αποπροσγείωσης που του δίνουν τη δυνατότητα να επιχειρεί από μικρούς διαδρόμους, ενώ με την πτέρυγα αναδιπλωμένη μπορεί να χωρέσει σε οποιοδήποτε υπόστεγο πολεμικής βάσης.
Κυριότερα συστήματα
Σύστημα ελέγχου πυρός (ΣΕΠ) για τον έλεγχο της βολής των όπλων. Το ΣΕΠ εκτελεί την έρευνα και αποκάλυψη επίγειων στόχων, τον εγκλωβισμό και την εναντίον τους εκτέλεση βολών με μεγάλη ακρίβεια. Αποτελείται από ραντάρ και σύστημα σκόπευσης τύπου RLΡΚ-27 διατίθεται επίσης ηλεκτροοπτικό συγκρότημα ΟΕΡS-27 Κ και ΙFF και σύστημα ελέγχου πυρός.
Το ραντάρ είναι τύπου RLΡΚ-27 (cassegrain κεραία με παλμική λειτουργία Doppler). Έχει μέγιστη εμβέλεια σάρωσης 240 km, ενώ η αυτόματη παρακολούθηση στόχου επιτυγχάνεται στα 185 km. Μπορεί να παρακολουθεί ταυτόχρονα δέκα στόχους καθορίζει την προτεραιότητα της απειλής και να εκτοξεύει κατά του απειλητικότερου στόχου αυτόματα τα βλήματα.
Ηλεκτροοπτικό σύστημα ελέγχου πτήσεως ΟΕΡS-27Κ αποτελούμενο από σύστημα υπέρυθρης ανίχνευσης και ιχνηλασίας με δυνατότητα εντοπισμού της υπέρυθρης ακτινοβολίας και ένα λέιζερ μέτρησης απόστασης. Στο συγκρότημα ΟΕΡ5-27Κ περιλαμβάνονται ο σταθμός οπτικού λέιζερ τύπου OLS-27Κ και σύστημα ανίχνευσης υπερύθρων και σκοπευτικό επί κράνους τύπου Shel-3UΜ-1.
Ήλεκτρο-οπτικό σύστημα ελέγχου πτήσεως OEPS-27K αποτελούμενο από σύστημα υπέρυθρης ανίχνευσης και ιχνηλασίας με δυνατότητα εντοπισμού της υπέρυθρης ακτινοβολίας και ένα λέιζερ μέτρησης απόστασης. Στο συγκρότημα OEPS-27K περιλαμβάνονται ο σταθμός οπτικού λέιζερ τύπου OLS-27K, και σύστημα ανίχνευσης υπερύθρων και σκοπευτικό επί κράνους τύπου Shel-3UM-1.
Σύστημα Αυτοπροστασίας-Τα παθητικά μέτρα προστασίας συμπληρώνουν ενεργητικά αντίμετρα προειδοποίητης ακτινοβολίας ραντάρ (RWR) SPO-15LM “Beryoza”, 4 ανοδικούς τριπλής ενέργειας εκτοξευτες αεροφυλλων / παραπλανητικών φωτοβολίδων ΑΡΡ-50, τα οποία βρίσκονται στην επάνω θέση του ουραίου πτερώματος μεταξύ θυλάκων κινητήρων 48 φωτοβολίδες των 50 mm. Ενώ στα ακροπτερυγια μπορεί να εξοπλιστεί με ένα φορέα Sorbtsya L 005, ECM. Τα πρώτα εκσυγχρονισμένα Su-33 μεταφέρουν τον σταθμό παρεμβολεα αναγνώρισης L-150.
Τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά συστήματα τροφοδοτούνται κατά περίπτωση από συνεχές ρεύμα 27 V που παράγεται από γεννήτρια Σ.Ρ. και δυο συσσωρευτές, καθώς και από εναλλασσόμενο μονοφασικό και τριφασικό (115/200) που παράγουν δύο γεννήτριες Ε.Ρ.
Ο τηλεπικοινωνιακός εξοπλισμός αποτελείται από τον ασύρματο VHF/UHF τύπου R-800L, τον πομποδέκτη βραχέων κυμάτων R-864L και την συσκευή κρυπτογράφησης.
Pneumatic system-πρόκειται για ένα εφεδρικό σύστημα σε περίπτωση κράτησης / αστοχίας του κυρίου υδραυλικού συστήματος, παρέχει-απαγκίστρωση του συστήματος προσγείωσης, άγκιστρο προσγείωσης και τον σωλήνα εναέριου ανεφοδιασμού. Έκτος από αυτό το σύστημα παρέχει και το άνοιγμα κλείσιμο τις καλύπτρας του αεροσκάφους.
Οπλισμός Ενα πυροβόλο μονόκαννο GSh-301 των 300 mm, με 150 βλήματα. Πύραυλοι αέρος-αέρος, μη κατευθυνόμενες ρουκέτες. Φορείς μεταφοράς οπλισμού ανέρχονται στους 12 (δυο μεταξύ των θυλάκων κινητήρων, δυο κάτω από τους αεραγωγούς και οκτώ κάτω από την πτέρυγα) 6 βλήματα μέσου βεληνεκούς R-27, R-27ER με αισθητήρα ημιενεργου καθοδήγησης η 2 βλήματα R-27T, R-27ET με κεφαλή υπέρυθρης καθοδήγησης η 6 βλήματα R-73 μικρής εμβέλειας με υπέρυθρη κεφαλή καθοδήγησης. Για την προσβολή επίγειων και ναυτικών στόχων οπλίζεται με μη κατευθυνόμενες ρουκέτες τύπου S-8 (4 κάλαθοι Β-8Μ1 των 20 x 80 mm NAR)η με ρουκέτες S-13 (4 κάλαθοι Β-13L 5 x 130 mm) ή S-250 FM (4 πύραυλοι 0-25) επίσης high-explosive η fragmentation – high-explosive βόμβες ή RBK των 500 kg, fire-tank 3B-500. Μέγιστο ωφέλιμο φορτίο οπλισμού 6500 kg.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
|
OKB Sukhoi
|
ΧΩΡΑ
|
Ρωσία
|
ΤΥΠΟΣ
|
Εκπαιδευτικό-μαχητικό α/φος
|
ΠΛΗΡΩΜΑ
|
2, άτομα
|
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
|
Δυο στροβιλοκινητήρες, ΝPO Saturn Lyl'ka AL-31F σείρας 3
|
Μέγιστη ώση, kgf
|
2 x 12.500
|
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
|
|
Μήκος, m
|
22,00
|
Ύψος α/φους, m
|
5,95
|
Εκπέτασμα πτερύγας, m
|
14,90
|
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
|
64,5
|
ΒΑΡΗ
|
|
- κένο, kg
|
16.000
|
- κανονικό βάρος απογείωσης, kg
|
22.500
|
- μέγ. βάρος απογείωσης, kg
|
30.000
|
- εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, kg
|
9.400
|
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
|
|
Μέγ. ταχύτητα, km/h
|
2.500
|
Μέγ. ταχύτητα σε χαμηλό ύψος, km/h
|
1.400
|
Μεγ. Εμβέλεια, km
|
3.900
|
Επιχειρησιακή οροφή, m
|
18.500
|
Όρια φόρτισης, g
|
9
|
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
|
Ένα πυροβόλο μονόκαννο Gsh-301 των 30 mm, με 150 βλήματα. Βάρος οπλικού φορτίου-6.000 kg. Φορείς μεταφοράς οπλισμού 12. Δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 2 βλήματων αέρος-αέρος R-27ΕΡ ή R-27ET, ή 6 βλήματα αέρος-αέρος R-27R, RVV-AE και R-27T, 4 βλήματα R-73
Δυνατότητα μεταφοράς βλήματος Moskit. |