Φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Φωτογραφίες
Video
Ο κινητήρας αυτός προορίζεται κυρίως για αεροσκάφη της κατηγόριας Tu-95 (όλων των εκδόσεων Tu-142 και για αεροσκάφη πολίτικων αερογραμμών τύπου Tu-114), καθώς επίσης και έχει εγκατασταθεί σε αεροσκάφη όπως An-22 και στα πτερυγοπλοία τύπου A-90 Orlyonok.
Το προωθητικό σύστημα NK-12 (MV/ΜP), φέρει διπλή έλικα μεταβλητού βήματος τύπου AV-60K (P) ή AV-60N, σταθερής ταχύτητας, διαμέτρου 5,6 m. Το βάρος του έλικα είναι 1.155 kg (εμπρόσθια σειρά 518 kg και η οπίσθια σειρά 637 kg).
Ο έλικας μεταβλητού βήματος τύπου AV-60K (P) συνολικά φέρει οκτώ πτερύγια (η μπροστινή σειρά είναι εφοδιασμένη με τέσσερα πτερύγια και η πίσω, έχει άλλα τέσσερα πτερύγια), με ταχύτητα περιστροφής στις 736 στροφές/λεπτό, τα όποια αντιπεριστρέφονται αντίθετα μεταξύ τους (η μπροστινή σειρά - θετικά και η οπίσθια σειρά αρνητικά). Οι πτέρυγες φέρουν διατομή NACA-16. Σε περίπτωση μείωση της ροπής στρέψεως έλικας στον άξονα, ο έλικας είναι εφοδιασμένος με αυτόματο και χειροκίνητο σύστημα πτερώσεως.
Ο κινητήρας φέρει αυτόνομη δεξαμενή λαδιού με συνολική χωρητικότητα 135 λίτρα. Έκτος από αυτό ο κινητήρας απαρτίζεται και με άλλα συστήματα όπως: δυο γεννήτριες συνεχούς ρεύματος GSR-1800M, γεννήτρια εναλλασσόμενου ρεύματος SGO-30U, αεροσυμπιεστή ΑΚ-150ΝΚ, συσκευή-ελέγχου καυσίμου KTA-14N, αντλίες καυσίμου και άλλα συστήματα. Η εκκίνηση του προωθητικού συστήματος πραγματοποιείται από τις γεννήτριες του αεροδρομίου ισχύος 27 V ή από βοηθητικό εκκινητήρα στροβίλου τύπου TS-12M.
Το αεροπορικό καύσιμο που χρησιμοποιεί είναι κηροζίνη τύπου Τ-1, Τ-2 ή TS-1 και τα παράγωγά τους.
Εκδόσεις:
Jumo 022 | Γερμανική έκδοση του κινητήρα με 11 βαθμίδες συμπιεστή. |
TV-2 | Έκδοση παραγωγής, κατασκευάστηκε σε περιορισμένο αριθμό. |
2TV-2F | Διπλός κινητήρας με βάση το TV-2. Οι δοκιμές του ήταν αποτυχημένες. |
TV-12 (ΝΚ-12) | Κινητήρας παραγωγής. Προοριζόταν αρχικά για το στρατιωτικό μεταγωγικό αεροσκάφος «U», το οποίο όμως ακυρώθηκε. |
ΝΚ-12Μ | Ελικοστροβιλοκινητήρας αυξημένης ισχύος. Οι πρώτες δοκιμές έλαβαν χώρα το Σεπτέμβρη του 1955, ενώ οι κρατικές δοκιμές άρχισαν στις 19 Ιουνίου 1956. |
ΝΚ-12ΜΑ | Η έκδοση αυτή εξοπλίζει τα στρατιωτικά αεροσκάφη An-22, με την διάμετρο της έλικας να ανέρχεται στα 6,2 m. |
NK-12MV | Εξοπλίζει τα αεροσκάφη Tu-95K, Tu-114, Tu-126, Tu-142. Ο κινητήρας κινεί μια έλικα διαμέτρου 5,6 m και το βάρος του κινητήρα ανέρχεται στα 1.155 kg. |
NK-12MK | Εξοπλίζει τα πτερυγόπλοια τύπου Orlyonok. |
NK-12MP | Εξοπλίζει κυρίως τα αεροσκάφος Tu-95 MS και Tu-142M. Ο στροβιλοκινητήρας εντάχθηκε στο οπλοστάσιο το 1979. Ο ΝΚ-12MP εξελίχθηκε με βάση τον ΝΚ-12MV σειράς 4. Το 1987 ο κινητήρας δέχτηκε εκτεταμένες βελτιώσεις για αντοχές σε κλιματολογικές συνθήκες όπως στην υγρασία και φέρει ονομασία NK-12MP NK-12MP σειράς 2 ή ΝΚ-12MPT. |
NK-16 (TV-16) | Κινητήρας αυξημένης ισχύος 16.000 h.p. |
NK-12 ST, NK-14ST | Η έκδοση κατασκευάστηκε για άντληση αεριού. |
NK-14E | Η έκδοση προορίζεται για ηλεκτρικούς σταθμούς. |
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Ελικοστροβιλοκινητήρας | NK-12 | NK-12M |
Καύσιμο | T-1, T-2, TS-1 | T-1, T-2, TS-1 |
Έλαιο | - | - |
Ιπποδύναμη στο άξονα έλικα, κατάσταση απογείωσης | 12.500 h.p. | 15.000 h.p. |
Ιπποδύναμη στο άξονα έλικα, κατάσταση ταξιδιού (H=11000 м, Mf=0,68) | 6.500 h.p. | 6.500 h.p. |
Ειδική κατανάλωση καυσίμου, κατάσταση απογείωσης | 0,225 kg/h.p.*h | - |
Ειδική κατανάλωση καυσίμου, κατάσταση ταξιδιού | 0,165 kg/h.p.*h | 0,158 кг/л.с.*ч |
Λόγος συμπίεσης κινητήρα, κατάσταση απογείωσης | 9,5 | 9,5 |
Συχνότητα περιστροφής στροβίλου | 8.300 rpm | - |
Θερμοκρασία αερίου στην είσοδο σε τουρμπίνα | 1.150 K | 1.150 K |
Λόγος ροής αέρα, κατάσταση απογείωσης | - | - |
Συχνότητα περιστροφής συμπιεστή χαμηλής πιέσεως, κατάσταση απογείωσης | - | - |
Βάρος κινητήρα (χωρίς έλικες) | 2900 kg | 2900 kg |
Διάμετρος έλικα | 5600 mm | 5600 mm |
Διάμετρος κινητήρα | 1005 mm | 1005 mm |
Μήκος κινητήρα | 6000 mm | 6000 mm |
Ωφέλιμη ζωή κινητήρα | 150 h | 300 h |
Χρόνος μεταξύ γενικών επισκευών | - | - |