Ελικοστροβιλοκινητήρας Kuznetsov NK-12 © Konstantinos Panitsidis

Φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη


 Τεχνικά χαρακτηριστικά      Φωτογραφίες      Video

 

 

Ο κινητήρας αυτός προορίζεται κυρίως για αεροσκάφη της κατηγόριας Tu-95 (όλων των εκδόσεων Tu-142 και για αεροσκάφη πολίτικων αερογραμμών τύπου Tu-114), καθώς επίσης και έχει εγκατασταθεί σε αεροσκάφη όπως An-22 και στα πτερυγοπλοία τύπου A-90 Orlyonok.

Το προωθητικό σύστημα NK-12 (MV/ΜP), φέρει διπλή έλικα μεταβλητού βήματος τύπου AV-60K (P) ή AV-60N, σταθερής ταχύτητας, διαμέτρου 5,6 m. Το βάρος του έλικα είναι 1.155 kg (εμπρόσθια σειρά 518 kg και η οπίσθια σειρά 637 kg).

 

Ο έλικας μεταβλητού βήματος τύπου AV-60 K (P) συνολικά φέρει οκτώ πτερύγια (η μπροστινή σειρά είναι εφοδιασμένη με τέσσερα πτερύγια και η πίσω, έχει άλλα τέσσερα πτερύγια) © Konstantinos PanitsidisΟ έλικας μεταβλητού βήματος τύπου AV-60 K (P) συνολικά φέρει οκτώ πτερύγια (η μπροστινή σειρά είναι εφοδιασμένη με τέσσερα πτερύγια και η πίσω, έχει άλλα τέσσερα πτερύγια) © Konstantinos Panitsidis


Ο έλικας μεταβλητού βήματος τύπου AV-60K (P) συνολικά φέρει οκτώ πτερύγια (η μπροστινή σειρά είναι εφοδιασμένη με τέσσερα πτερύγια και η πίσω, έχει άλλα τέσσερα πτερύγια), με ταχύτητα περιστροφής στις 736 στροφές/λεπτό, τα όποια αντιπεριστρέφονται αντίθετα μεταξύ τους (η μπροστινή σειρά - θετικά και η οπίσθια σειρά αρνητικά). Οι πτέρυγες φέρουν διατομή NACA-16. Σε περίπτωση μείωση της ροπής στρέψεως έλικας στον άξονα, ο έλικας είναι εφοδιασμένος με αυτόματο και χειροκίνητο σύστημα πτερώσεως.

 

Ο έλικας είναι εφοδιασμένος με αυτόματο και χειροκίνητο σύστημα πτερώσεως © Konstantinos PanitsidisΟ έλικας είναι εφοδιασμένος με αυτόματο και χειροκίνητο σύστημα πτερώσεως © Konstantinos Panitsidis

Ο κινητήρας φέρει αυτόνομη δεξαμενή λαδιού με συνολική χωρητικότητα 135 λίτρα. Έκτος από αυτό ο κινητήρας απαρτίζεται και με άλλα συστήματα όπως: δυο γεννήτριες συνεχούς ρεύματος GSR-1800M, γεννήτρια εναλλασσόμενου ρεύματος SGO-30U, αεροσυμπιεστή ΑΚ-150ΝΚ, συσκευή-ελέγχου καυσίμου KTA-14N, αντλίες καυσίμου και άλλα συστήματα. Η εκκίνηση του προωθητικού συστήματος πραγματοποιείται από τις γεννήτριες του αεροδρομίου ισχύος 27 V ή από βοηθητικό εκκινητήρα στροβίλου τύπου TS-12M. 

Το αεροπορικό καύσιμο που χρησιμοποιεί είναι κηροζίνη τύπου Τ-1, Τ-2 ή TS-1 και τα παράγωγά τους.

Εκδόσεις:

Jumo 022 Γερμανική έκδοση του κινητήρα με 11 βαθμίδες συμπιεστή.
TV-2 Έκδοση παραγωγής, κατασκευάστηκε σε περιορισμένο αριθμό.
2TV-2F Διπλός κινητήρας με βάση το TV-2. Οι δοκιμές του ήταν αποτυχημένες.
TV-12 (ΝΚ-12) Κινητήρας παραγωγής. Προοριζόταν αρχικά για το στρατιωτικό μεταγωγικό αεροσκάφος «U», το οποίο όμως ακυρώθηκε.
ΝΚ-12Μ Ελικοστροβιλοκινητήρας αυξημένης ισχύος. Οι πρώτες δοκιμές έλαβαν χώρα το Σεπτέμβρη του 1955, ενώ οι κρατικές δοκιμές άρχισαν στις 19 Ιουνίου 1956.
ΝΚ-12ΜΑ Η έκδοση αυτή εξοπλίζει τα στρατιωτικά αεροσκάφη An-22, με την διάμετρο της έλικας να ανέρχεται στα 6,2 m.
NK-12MV Εξοπλίζει τα αεροσκάφη Tu-95K, Tu-114, Tu-126, Tu-142. Ο κινητήρας κινεί μια έλικα διαμέτρου 5,6 m και το βάρος του κινητήρα ανέρχεται στα 1.155 kg.
NK-12MK Εξοπλίζει τα πτερυγόπλοια τύπου Orlyonok.
NK-12MP Εξοπλίζει κυρίως τα αεροσκάφος Tu-95 MS και Tu-142M. Ο στροβιλοκινητήρας εντάχθηκε στο οπλοστάσιο το 1979. Ο ΝΚ-12MP εξελίχθηκε με βάση τον ΝΚ-12MV σειράς 4. Το 1987 ο κινητήρας δέχτηκε εκτεταμένες βελτιώσεις για αντοχές σε κλιματολογικές συνθήκες όπως στην υγρασία και φέρει ονομασία NK-12MP NK-12MP σειράς 2 ή ΝΚ-12MPT.
NK-16 (TV-16) Κινητήρας αυξημένης ισχύος 16.000 h.p.
NK-12 ST, NK-14ST Η έκδοση κατασκευάστηκε για άντληση αεριού.
NK-14E Η έκδοση προορίζεται για ηλεκτρικούς σταθμούς.


 


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Ελικοστροβιλοκινητήρας NK-12 NK-12M
Καύσιμο  T-1, T-2, TS-1 T-1, T-2, TS-1
Έλαιο - -
Ιπποδύναμη στο άξονα έλικα, κατάσταση απογείωσης  12.500 h.p. 15.000 h.p.
Ιπποδύναμη στο άξονα έλικα, κατάσταση ταξιδιού (H=11000 м, Mf=0,68) 6.500 h.p. 6.500 h.p.
Ειδική κατανάλωση καυσίμου, κατάσταση απογείωσης  0,225 kg/h.p.*h -
Ειδική κατανάλωση καυσίμου, κατάσταση ταξιδιού  0,165 kg/h.p.*h 0,158 кг/л.с.*ч
Λόγος συμπίεσης κινητήρα, κατάσταση απογείωσης  9,5 9,5
Συχνότητα περιστροφής στροβίλου 8.300 rpm -
Θερμοκρασία αερίου στην είσοδο σε τουρμπίνα 1.150 K 1.150 K
Λόγος ροής αέρα, κατάσταση απογείωσης - -
Συχνότητα περιστροφής συμπιεστή χαμηλής πιέσεως, κατάσταση απογείωσης - -
Βάρος κινητήρα (χωρίς έλικες) 2900 kg 2900 kg
Διάμετρος έλικα 5600 mm 5600 mm
Διάμετρος κινητήρα 1005 mm 1005 mm
Μήκος κινητήρα 6000 mm 6000 mm
Ωφέλιμη ζωή κινητήρα 150 h 300 h
Χρόνος μεταξύ γενικών επισκευών - -




ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ Kuznetsov NK-12