Φωτογραφία από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη
Τεχνικά χαρακτηριστικά Φωτογραφίες Video
Όνομα κατά NATO: Foxhound
Μετά την διάλυση της ΕΣΣΔ, δεν άργησαν και οι περικοπές στους εξοπλισμούς που επηρέασαν σημαντικά και την Ρωσική Αεροπορία.
Η αναγκαστική μαζική απόσυρση πεπαλαιωμένων τύπων σε συνδυασμό με την αδυναμία αντικατάστασης τους, οδήγησε τους κατασκευαστές του MiG-31 στην ιδέα της ανάπτυξης μιας έκδοσης πολλαπλών ρόλων η οποία θα είχε προοπτικές τόσο στην εγχώρια όσο και στη διεθνή αγορά.
MiG-31BM Foxhound Μαχητικό-αναχαιτιστικό πολλαπλού ρόλου.
Το 1997 τέθηκε σε εφαρμογή το φιλόδοξο πρόγραμμα με την μετατροπή ενός αναχαιτιστικού MiG-31B σε μαχητικό πολλαπλού ρόλου με την ονομασία MiG-31BM. To αεροσκάφος δοκιμών εφοδιάστηκε με νέο σύστημα έλεγχου πυρός, υπολογιστή αποστολής και τροποποιημένο ραντάρ "Zaslon-M" το οποίο επιτρέπει πλέον την εμπλοκή στόχων εδάφους με κατευθυνόμενα πυρομαχικά. Μεταξύ άλλων αναφέρεται η ικανότητα ταυτόχρονης λειτουργίας του ραντάρ σε διαμόρφωση αέρος - αέρος και αέρος εδάφους. Η μέγιστη εμβέλεια σάρωσης φτάνει περίπου στα 350+ χλμ., ενώ ή εμβέλεια εγκλωβισμού στόχου μεγέθους μαχητικού (διατομή ραντάρ "RCS 5 μ2 ) φτάνει μέχρι τα 300 χλμ. Σε σενάρια εμπλοκής BVR με πολλαπλούς στόχους, το ραντάρ του MiG-31BM αναφέρεται ότι επιτυγχάνει αυτόματη παρακολούθηση 24 στόχων, με ταυτόχρονο εγκλωβισμό των 8 πιο επικίνδυνων στα 280 χλμ! Οι παραπάνω τιμές σαφώς ξεπερνούν κατά πολύ αυτές του βελτιωμένου Zaslon που χρησιμοποιούν τα MiG-31M.
Πρόκειται για μια εκσυγχρονισμένη έκδοση του Zaslon, με νέο σύστημα ελέγχου των όπλων, υπολογιστή αποστολής και τροποποιημένο ραντάρ "Zaslon-M", το οποίο επιτρέπει πλέον την εμπλοκή στόχων εδάφους με κατευθυνόμενα πυρομαχικά. Η μεγαλύτερη εμβέλεια ανίχνευσης για στόχο με RCS=20m2 είναι 400 km και για RCS=5m2 είναι 282 km.
Η πρώτη παρουσίαση του MiG-31BM πραγματοποιήθηκε μαζί με το MiG-1.44, στις 12 Ιανουαρίου 1999. Στις δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν το πρωτότυπο του MiG-31BM κατάφερε να καταρρίψει εναέριο στόχο σε απόσταση μεγαλύτερη των 200 χλμ. Με την επιτυχία αυτή το MiG-31BM αναδεικνύεται ασφαλώς ως το κορυφαίο αναχαιτιστικό παγκοσμίως αφού προς το παρόν δεν υπάρχει κανένα αεροσκάφος που μπορεί να εμπλέξει με επιτυχία στόχους σε τέτοιες αποστάσεις.
Τα νούμερα αυτά είναι φυσικά δύσκολο να επαληθευτούν 100% καθώς δεν ήταν λίγες οι φορές στο παρελθόν που οι ρώσοι κατασκευαστές υπερέβαλαν ως προς τις επιδόσεις των οπλικών συστημάτων που προσπάθησαν να πουλήσουν σε υποψήφιους πελάτες στη διεθνή αγορά. Πάντως το καλύτερο δυτικό αναχαιτιστικό σήμερα το F-14D Tomcat, έχει την δυνατότητα να βάλλει ταυτόχρονα εναντίον 6 στόχων σε αποστάσεις 180 χλμ. Στο οπλοστάσιο του MiG-31BM περιλαμβάνονται βλήματα αντί-ραντάρ Kh-31P, Kh-25MP, Kh-25MPU (έως 6), βλήματα: αέρος - επιφάνειας Kh-31A (έως 6), αέρος- εδάφους Kh-59, Kh-29T (έως 3), Kh-59M ( έως 2), αέρος-αέρος RVV-AE (έως 4) καθώς επίσης βόμβες KAB-1 500 (έως 6) ή KAB-500 (έως 8).
Σταδιακά προβλέπεται ο εκσυγχρονισμός όλων των MiG-31 στην έκδοση MiG-31BM, με αναβαθμισμένο Glass Cockpit παρόμοιο του MiG-29SMT. Στη θέση του κυβερνήτη τοποθετήθηκε μια έγχρωμη οθόνη 6 x 8 inch, ενώ ο ΧΟΣ διαθέτει πλέον τρεις έγχρωμες οθόνες 6 x 8 inch πολλαπλών λειτουργιών.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
|
Μικόγιαν/Γκούρεβιτς
|
ΧΩΡΑ
|
Ρωσία
|
ΤΥΠΟΣ
|
Μαχητικό - αναχαιτιστικό πολλαπλού ρόλου
|
ΠΛΗΡΩΜΑ
|
2, άτομα
|
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
|
Δύο στροβιλοκινητήρες διπλής ροής, D-30F-6M
|
Μέγιστη ώση, kgf
|
2 x 16.500
|
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
|
|
Μήκος με το σωλήνα Pitot, m
|
22,67
|
Ύψος Α/φους, m
|
6,10
|
Εκπέτασμα πτερύγων, m
|
13,46
|
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
|
61,60
|
ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΗΣ
|
Ανασυρόμενο με δίδυμο ριναίο σκέλος και δύο τροχούς σε σειρά στα κύρια σκέλη.
|
Μεταξόνιο, m
|
7,11
|
Μετατρόχιο, m
|
3,630
|
ΒΑΡΗ
|
|
Μέγιστο βάρος απογείωσης, kg
|
48.200
|
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg
|
42.400
|
Βάρος κενό, kg
|
21.825
|
Βάρος οπλικού φορτίου, kg
|
9.000
|
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
|
|
Μέγιστη ταχύτητα, km/h:
|
|
- σε μεγάλο ύψος (17.500 m, Mach 2,83)
|
3.000
|
- σε χαμηλό ύψος
|
1.500
|
Πρακτική εμβέλεια, km:
|
|
- με ταχύτητα 1 Mach
|
720 |
- με εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου, με ταχύτητα 1 Mach
|
1.200 |
- με εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου, με ταχύτητα 1 Mach
|
1.400 |
- με ένα εναέριο ανεφοδιασμό, με ταχύτητα 1 Mach.
|
2.000 |
Ανεφοδιασμός εν πτήσει
|
ΝΑΙ
|
Επιχειρησιακή οροφή, m
|
20.000
|
Όρια φόρτισης, g
|
5
|
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
|
Ένα πυροβόλο GSh-6-23, με 260 βλήματα. Δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 6 βλήματα R-33S ή R-37, ή 4 βλήματα R-77 ή RVV-AE, 2 βλήματα R-40TD. Μέχρι 3 βλήματα αέρος-επιφάνειας Kh-29T, Kh-59 ή 2 βλήματα Kh-59M ή 6 βλήματα Kh-31A. Μέχρι 6 βλήματα αντι-ραντάρ Kh-31P, Kh-25MP ή Kh-25MPU. Αεροπορικές βόμβες 6 x KAB-1500 ή 8 x KAB-500.
|