MiG-31B. Πρώτη πτήση: 1990

 


 Τεχνικά χαρακτηριστικά      Φωτογραφίες      Video

 

Η αρχική ένταξη του MiG-31 στις δυνάμεις της PVO τη δεκαετία του 80 αποκάλυψε ότι τα συγκεκριμένα αεροσκάφη παρά τις ικανοποιητικές επιδόσεις τους, δεν είχαν την απαιτούμενη εμβέλεια πτήσης. Για παράδειγμα, τα MiG-31 που στάθμευαν στη βάση Monchesjorske κοντά στο Murmansk, έπρεπε να παρέχουν κάλυψη σε αεροσκάφη που εκτελούσαν αποστολές ναυτικής αναγνώρισης ή ανθυποβρυχιακής συνεργασίας στη Βόρεια θάλασσα όπως τα Su-24 Fencer, Tu-16 Badger, Tu-22 Blinder και Tu-95 Bear. Ο τότε αρχηγός της Διοίκησης Αεράμυνας PVO στρατάρχης Evgeniya Savickogo, είχε ζητήσει μάλιστα την εφαρμογή τροποποιήσεων για την αύξηση της ακτίνας δράσης του MiG-31 έτσι ώστε να είναι ικανό για τη συνοδεία των βομβαρδιστικών Tu-95, σε ενδεχόμενο πυρηνικής επίθεσης με απευθείας πτήση στις βορειοδυτικές ΗΠΑ μέσω του Βορείου Πόλου.

Η τοποθέτηση σωλήνα εναέριου ανεφοδιασμού ήταν μια πρώτη λύση και έτσι το MiG-31 ήταν το πρώτο ρωσικό αεροσκάφος στο οποίο τοποθετήθηκε παρόμοιο σύστημα. Αυτό του έδωσε τη δυνατότητα λήψης καυσίμου από αεροσκάφη ανεφοδιασμού Su-24T και IL-78 (IL-78M), για την επέκταση του συνολικού χρόνου παραμονής στον αέρα μέχρι και 6 ώρες. Αξίζει στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι οι επιδόσεις του απόρρητου MiG-31 διέρρευσαν στη Δύση από πληροφορίες που πούλησε στην CIA ο ρώσος Adol'f Tolkashev. Η KGB τον συνέλαβε με την κατηγορία της κατασκοπίας για λογαριασμό των ΗΠΑ το 1985. Ανάμεσα στις πληροφορίες που πρόλαβε να διοχετεύσει ο Tolkashev στους Αμερικανούς συμπεριλαμβανόταν και τα στοιχεία για τα συστήματα έλεγχου πυρός και του εξοπλισμού των MiG-29 και MiG-31. Ειπώθηκε μάλιστα ότι η ζημία για τους σοβιετικούς ήταν μεγαλύτερη ακόμη και από αυτή που προκάλεσε ο Viktor Belenko με την αυτομόληση του στην Ιαπωνία το 1976 με ένα MiG-25.

Ως συνέπεια η Σοβιετική Αεροπορία απαίτησε την ανάπτυξη νέων συστημάτων τα οποία έπρεπε να μπουν σε υπηρεσία σε μικρό χρονικό διάστημα. Έτσι στις αρχές της δεκαετίας του 90 εμφανίστηκε το MiG-31B (object 01B/izdelie 01B) με βελτιωμένο ραντάρ, κινητήρες D-30F6 και βλήματα R-33S. Επίσης τοποθετήθηκε το αναβαθμισμένο σύστημα έλεγχου πυρός "Zaslon-A" και σύστημα ναυτιλίας Α-723. Ο οπλισμός συμπληρώθηκε από τους πύραυλους R-40TD και R-60. Αν και το μέγιστο βάρος οπλικού φορτίου παραμένει ίδιο, η αποτελεσματικότητα αυξήθηκε κατά 1,3-2,5 φορές χάρις το βελτιωμένο ηλεκτρονικό εξοπλισμό. Την παραγωγή του MiG-31 ανέλαβε το εργοστάσιο "Sokol" στην πόλη Gorkom στα τέλη της δεκαετίας του '80. Όλα τα MiG-31 εκσυγχρονίστηκαν στο επίπεδο αυτό και μετονομάστηκαν σε MiG-31B Foxhound. Τα αεροσκάφη που αναβαθμίστηκαν από το εργοστάσιο NGAZ "Sokol", έλαβαν την ονομασία MiG-31BS (izdelie 01BS) προτού παραδοθούν στη Ρωσική Αεροπορία. Τα συγκεκριμένα MiG-31 ξεχωρίζουν σχετικά εύκολα από τα υπόλοιπα καθώς απουσιάζει το σύστημα εναέριου ανεφοδιασμού.

 


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
Μικόγιαν/Γκούρεβιτς
ΧΩΡΑ
Ρωσία
ΤΥΠΟΣ
Αναχαιτιστικό μακράς ακτίνας δράση
ΠΛΗΡΩΜΑ
2, άτομα
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Δύο στροβιλοκινητήρες διπλής ροής, D-30F-6
Μέγιστη ώση, kN
2 x 152.00
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
 
Με το σωλήνα Pitot, m
22,69
Ύψος Α/φους, m
6,15
Εκπέτασμα πτερύγων, m
13,46
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
61,60
ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΗΣ
Ανασυρόμενο με δίδυμο ριναίο σκέλος και δύο τροχούς σε σειρά στα κύρια σκέλη.
Μεταξόνιο, m
7,11
Μετατρόχιο, m
3,630
ΒΑΡΗ
 
Μέγ. βάρος απογείωσης, kg
46.200
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg
41.000
Βάρος κενό, kg
20.670
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
 
Μέγ. ταχύτητα σε μεγαλο ύψος, km/h
3.000 (Μ=2,82)
Μέγ. ταχύτ. σε χαμηλό ύψος, km/h
1.500
Επιχειρησιακή εμβέλεια , km
3.300
Αυτονομία χωρίς ανεφοδιασμό, h
3.6
Αυτονομία με ανεφοδιασμό, h
7
Ανεφοδιασμός εν πτήσει
ΝΑΙ
Επιχειρησιακή οροφή, m
20.600
Όρια φόρτισης, g
5
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
Ένα πυροβόλο GSh-6-23, με 260 βλήματα. Δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 4 βλήματα αέρος-αέρος R-33 ή R-73 ή 2 βλήματα R-40TD ή 4 βλήματα R-60M.