MiG-29KUB. Πρώτη πτήση: 2007 © Konstantinos Panitsidis

Φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη


 Τεχνικά χαρακτηριστικά      Φωτογραφίες      Video

 

 

Όνομα κατά NATO: Fulcrum-D 

Στις 20 Ιανουαρίου 2007 πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση το MiG-29KUB, με διμελές πλήρωμα της εταιρείας τους M.A. Belyaev και P.N. Vlasov. Απογειώθηκε για πρώτη φορά για μια πτήση διάρκειας 20 λεπτών που πραγματοποιήθηκε στις 11.46 ώρα Μόσχας. Σε σύγκριση με τους προκάτοχους του το "KUB" πέρα από την αναβάθμιση των ηλεκτρονικών, των κινητήρων (τροποποιημένη έκδοση των RD-33 με αυξημένη ώση κατά 7% και την «ωφέλιμη ζωή» τους στις 4.000 ώρες). 

 

MiG-29KUB - Αναπτυγμένο σύστημα εναέριου ανεφοδιασμού  © Κων/νος Πανιτσίδης
MiG-29KUB - Αναπτυγμένο σύστημα εναέριου ανεφοδιασμού © Κων/νος Πανιτσίδης

 

Το MiG-29KUB αποτελεί μια διθέσια δικινητήρια ναυτική έκδοση (με βάση το MiG-29K) εξοπλισμένο με κινητήρες RD-33MK (ναυτική έκδοση), δεν διαθέτει ακροφύσια κατευθυνόμενης ώσης. Για να καταλαμβάνει λιγότερο χώρο στο αεροπλανοφόρο το αεροσκάφος διάθετε αναδιπλούμενες πτέρυγες ενώ οι βοηθητικές θυρίδες πάνω από τα LERX απουσιάζουν. Στο πίσω μέρος τοποθετήθηκε άγκιστρο προσγείωσης και διαθέτει σύστημα ανεφοδιασμού στον αέρα συμβατό με τα δυτικά πρότυπα.

Το αεροσκάφος αναπτύχθηκε από την RSK MiG ειδικά για την Ινδία, όταν το 2004 υπεγράφη η συμφωνία για την απόκτηση του αεροπλανοφόρου τύπου "Admiral Gorshkov". Η παραγγελία αφορούσε 16 συνολικά αεροσκάφη (και άλλα 30 προαιρετικά με την απόκτηση τους μέχρι 2015) από τα οποία τα 12 θα είναι μονοθέσια MiG-29K και 4 εκπαιδευτικά MiG-29KUBΤο αεροσκάφος παράγεται μαζικά και είναι ενταγμένο στο πολεμικό ναυτικό Ρωσίας και τις Ινδίας.

Η βασικότερη διαφορά ανάμεσα στο MiG-29 (όλων των εκδόσεων) είναι:

βελτιωμένα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά
αυξημένη αξιοπιστία εξοπλισμού (συσκευών και συστημάτων)
μικρότερο κόστος πτήσης ανά ώρα 2,5 φορές
αυξήθηκε η επιχειρησιακή ωφέλιμη ζωή του σκάφους 2,5 φορές
προηγμένο σύστημα αναγνώρισης ταυτότητας IFF
αυξήθηκε το εσωτερικό μεταφερόμενο καύσιμο
αυξήθηκε το ωφέλιμο φορτίο οπλισμού
αυξήθηκε το μέγιστο βάρος απογείωσης μέχρι 24.500 κιλά
για χαμηλό ίχνος της υπογραφής του φέρει εδική επικάλυψη
δυνατότητα χαρτογράφησης εδάφους (με ανάλυση 5x5m, στο άμεσο μέλλον θα παρέχει 1x1 m).
φέρει καινούργιας γενιάς ολογραφικό πάνω στο αλεξήνεμο
όλα τα συστήματα είναι συμβατά δυτικών προτύπων

 

MiG-29KUB - Μηχανισμός αναδίπλωσης ακροπτερυγίων  © Κων/νος Πανιτσίδης
MiG-29KUB - Μηχανισμός αναδίπλωσης ακροπτερυγίων © Κων/νος Πανιτσίδης

 

Στην ανάπτυξη του αεροσκάφους χρησιμοποιήθηκαν ευρέως συνθετικά υλικά που ανέρχονται του συνολικού βάρους 15%. Στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό περιλαμβάνει την εγκατάσταση του ραντάρ τύπου Zhuk-ME (εξοπλίζει επίσης το MiG-29K και MiG-29SMT) και τα νέας γενιάς συστημάτων (ηλεκτρονικού συστήματος σκόπευσης, ηλεκτροπτικό σκοπευτικό και άλλα συστήματα). Η μέγιστη εμβέλεια σάρωσης μεγέθους μαχητικού είναι περίπου 120 km και μπορεί να παρακολουθεί ταυτόχρονα μέχρι 10 στόχους και να εκτοξεύει ταυτόχρονα βλήματα κατά τεσσάρων στόχων. Το ραντάρ, λόγω επιδόσεων του παρέχει και τις δυνατότητες ανίχνευσης εναέριων στόχων βάσει ιεράρχησης απειλών, εγκλωβισμό και προσβολή ελικοπτέρων ακόμα και όταν αυτά βρίσκονται σε κατάσταση αιώρησης, ανάλυση εχθρικού σχηματισμού, ανίχνευση σταθερών, κινουμένων στόχων και θαλάσσιων στόχων κατά προτεραιότητα. Η παροχή πληροφοριών παρέχονται στο πλήρωμα μέσα από έξι η επτά ηλεκτρονικές οθόνες πολλαπλών ενδείξεων ρωσικής προέλευσης (τρεις μπροστά και τέσσερις πίσω, με διαστάσεις 152 x 203 mm, με ανάλυση 1024 x 768).

Διαθέτει επίσης ηλεκτροπτικό συγκρότημα νέας γενιάς αποτελούμενο από σύστημα υπέρυθρης ανίχνευσης και ιχνηλασίας με δυνατότητα εντοπισμού της υπέρυθρης ακτινοβολίας και λέιζερ μέτρησης απόστασης. Στο συγκρότημα περιλαμβάνονται ο σταθμός οπτικού λέιζερ και σύστημα ανίχνευσης υπέρυθρων και σκοπευτικό επί κράνους (για την έκδοση "Κ" σκοπευτικό επί κράνους είναι TopSight της Thales) και γυαλιά νυκτερινής όρασης. Ο οπλισμός του MiG-29KUB είναι ανάλογος της έκδοσης "K" και περιλαμβάνει βλήμα αέρος-αέρος μέσου βεληνεκούς RVV-AE και R-73E, βλήματα προσβολής πλοίων Kh-35E ή Kh-31A, βλήμα αντί-ραντάρ Kh-31P και αεροπορικές βόμβες. Η δυνατότητες μεταφοράς οπλισμού μπορούν να βελτιωθούν με τις απαιτήσεις των αποστολών.

Ραντάρ “Zhuk-ME”

Το συγκεκριμένο ραντάρ αποτελεί εξέλιξη του “Zhuk-M” (εξαγωγική έκδοση “Zhuk-ME”), προσφέροντας σημαντικά καλύτερες επιδόσεις και επιπλέον λειτουργίες. Πρόκειται για σύστημα εκπομπής στη μπάντα X με παθητική κεραία διάταξης φάσης και ηλεκτρονικής σάρωσης η διάμετρος της οποίας ανέρχεται στα 624 mm η εναλλακτικά στα 980 mm. Η κεραία έχει την δυνατότητα και μηχανικής κίνησης μέσου υδραυλικού μηχανισμού τόσο στο κάθετο επίπεδο όσο και στο αζιμούθιο. Η δυνατότητα εύρους κάλυψη; μέσω της ηλεκτρονικής σάρωσης ανέρχεται ανέρχεται στις ±85ο σε αζιμούθιο, +60ο / -40ο (-44ο) σε ύψος και πλάγιος ±120ο.

Η μέγιστη εμβέλεια εντοπισμού στόχων με RCS=5m2 διατομή ραντάρ ανέρχεται στα 120 km στο εμπρόσθιο ημισφαίριο και 40 km στο οπίσθιο ημισφαίριο. Μπορεί να παρακολουθεί ταυτόχρονα δέκα στόχους, να καθορίζει την προτεραιότητα της απειλής ως 4 στόχους και να εκτοξεύει κατά του απειλητικότερου στόχου αυτόματα τα βλήματα.

Σε ότι αφορά του εντοπισμού και εγκλωβισμό στόχων επιφάνειας (και εδάφους): θωρακισμένα οχήματα (άρμα μάχης) με 10m2 RCS στα 30 km, γέφυρα με 100m2 RCS στα 120 km, αντιτορπιλικό με 3000 m2 RCS στα 200 km (κατάσταση θαλάσσης 6 Μποφόρ) και τορπιλάκατο με 300 m2 RCS στα 100 km (κατάσταση θαλάσσης 6 Μποφόρ).

 


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
Μικόγιαν/Γκούρεβιτς
ΧΩΡΑ
Ρωσία
ΤΥΠΟΣ
Ναυτική έκδοση (εκπαιδευτικό-μαχητικό αεροσκάφος)
ΠΛΗΡΩΜΑ
2, άτομα
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Δύο στροβιλοκινητήρες, RD-33 σειράς 3M
Μέγιστη ώση, kg
2 x 8.700
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
 
Με το σωλήνα Pitot, m
17,37
Ύψος Α/φους, m
5,18
Εκπέτασμα πτερύγων, m
11,99
-με αναδιπλωμένες πτέρυγες, m
7,80
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
42,00
ΒΑΡΗ
 
Μέγ. βάρος απογείωσης, kg
22.400
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg
18.650
Βάρος κενό, kg
-
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
 
Μέγ. ταχύτητα, km/h
2.100
Μέγ. ταχύτ. σε χαμηλό ύψος, km/h
1.400
Εμβέλεια, km
1.600
Εμβέλεια με 3 εξωτ. δεξ. καυσίμου, km
2.700
Με εναέριο ανεφοδιασμό, km
-
Επιχειρησιακή οροφή, m
18.000
Βαθμός ανόδου, m/min
17.500
Όρια φόρτισης, g
8
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
Ένα πυροβόλο GSh-301 των 30 mm, με 150 βλήματα. Βάρος  οπλικού φορτίου-4.500 kg. Φορείς μεταφοράς οπλισμού 9. Δυνατότητα μεταφοράς βλημάτων αέρος-αέρος, αέρος-επιφάνειας, βόμβες κ.λπ.

 


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ MiG-29KUB ("9-47"), MAKS 2007