MiG - 21 Fishbit. Πρώτη πτήση: 1956 © Konstantinos Panitsidis

Φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή των Κ. Πανιτσίδη & Μ. Ανδρέου


 Τεχνικά χαρακτηριστικά      Φωτογραφίες      Video 

 

Το πλέον επιτυχές πρόγραμμα για το MiG-21, προτάθηκε το 1992 και απέδωσε καρπούς το 1995. Σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα είχε μερικά πλεονεκτήματα: Ο πελάτης ήταν δεδομένος, με σαφώς καθορισμένες ανάγκες (η πολεμική αεροπορία της Ρουμανίας). Καθώς ο πελάτης διέθετε τα παλιότερα, μικρότερων χώρου και προωστικής ισχύος MiG-29M/MF/ΜU, το πρόγραμμα βασίστηκε σε αυτά, με αποτέλεσμα να είναι πολύ απλό να επεκταθεί στα ικανότερα MiG-21 bis με τους μεγαλύτερους χώρους για καύσιμο και ηλεκτρονικά στη ραχιαία υπερκατασκευή (χαρακτηριστικό που επανεμφανίστηκε στα MiG-29)  και τον ισχυρότερο κινητήρα R-25 (αντί του R-13). 

Το αμιγώς ρουμανικό πρόγραμμα έδωσε τρεις διαφορετικές εκδόσεις  που αφορούσαν δύο διαφορετικούς τύπους του MiG-21: Το Lancer II/B αφορούσε τα 10 διθέσια εκπαιδευτικά MiG-21UM (εμφανίστηκε το 1996) με προαίρεση για άλλα 4. Το Lancer I αφορούσε τα μονοθέσια αεροσκάφη, που αναβαθμίστηκαν σε δύο διαφορετικά επίπεδα. Τα περισσότερα, περί τα 75-80, αναβαθμίστηκαν σε μαχητικά κρούσης με απλό ραντάρ αποστασιομέτρησης EL/M-2001B και ονομάστηκαν Lancer IA, με βασικά αποστολές αέρος- εδάφους. Τα υπόλοιπα -2025 περίπου μονοθέσια δέχθηκαν το περισσότερο προηγμένο  EL/M-2032 , κωδικοποιήθηκαν ως Lancer I/C και φυσικά διέθεταν εξαιρετικά αυξημένες ικανότητες, πολλαπλών ρόλων. 

Το όλο πρόγραμμα, ανάπτυξη και μετασκευή 110 αεροσκαφών έφτασε τα 300 εκατ $, μια σαφώς λογική τιμή, όταν ένα μεταχειρισμένο F-16 αρχίζει από 10-15 εκατ $. Τα Ι/Α έχουν ρόλο εγγύς υποστήριξης και αερομαχίας ημέρας, ενώ η ακριβής κρούση μπορεί να πραγματοποιηθεί χάρης τη συμβατότητα με το ατρακτίδιο Litenign και τα αντίστοιχα όπλα. Τονίζεται ότι το ραντάρ EL/M-2032 είναι το ίδιο με αυτό που περιλαμβάνει η σαφώς μεταγενέστερη και πιο προηγμένη- πρόταση της  ΙΑΙ. Η ρουμανική οδός, που ακολουθήθηκε από την κρατική αεροπορική βιομηχανία της χώρας Aerostar και την ισραηλινή Elbit είχε μερικά ελαφρώς υποβαθμισμένα χαρακτηριστικά. 
Η αρχιτεκτονική δεν ήταν ανοικτή, και οι οθόνες ήταν μονοχρωματικές και αθηρωματικές, σε αντίθεση με την ανοικτή αρχιτεκτονική και τις έγχρωμες οθόνες (και τα νεότερα λοιπά ηλεκτρονικά) του MiG-21-2000. Τέλος, η ρουμανική προσέγγιση ολοκλήρωνε συστήματα και από μια σειρά λοιπών, μη-ισραηλινών κατασκευαστών (Marcini, Plessey) σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από την πρόταση της IAI. Αναλυτικότερα, τα ρουμανικά αεροσκάφη έλαβαν πλήρως νέα διάταξη πιλοτηρίου, αεροβοηθήματα και πιστοποιήθηκαν για χρήση δυτικών (ιδίως ισραηλινών) και σοβιετικών όπλων, ώστε να μπορούν να αξιοποιήσουν τα τεράστια υπάρχοντα αποθέματα. 
Όσον αφορά το πιλοτήριο τοποθετήθηκε HUD (ElOp 921) και δύο οθόνες πολλαπλών λειτουργιών των 5’Χ5’, μια έγχρωμη και μια μονοχρωματική καθώς και το σκοπευτικό επί κάσκας DASH (Elbit) και χειριστήριο αρχής HOTAS.  Από άποψης ναυτιλείας τοποθετήθηκε σύγχρονο υβριδικό σύστημα πλοήγησης GPS/INS (LISA-4000EB) και το πλήρες δυτικό πακέτο βοηθημάτων πτήσης VOR/ILS/DME/ TACAΝ, μαζί με υπολογιστή στοιχείων αέρος της Marconi. Ολα αυτά υποστηρίζονται από σπονδυλωτό κεντρικό υπολογιστή αποστολής της Elbit και δύο πολυπλεκτικές αρτηρίες 1553B.

Ακόμη προστέθηκε συσκευή IFF της  Plessey συμβατή με το ΝΑΤΟϊκό Mk10, ασύρματοι ACR 435 (αναπήδησης συχνοτήτων UHF/VHF) και ACR 430 (UHF/VHF) και τέλος καταγραφικό δεδομένω πτήσης και σύστημα εισδοχής στοιχείων Στον οπλικό τομέα, η αυτοπροστασία αυξήθηκε χάρη στον προειδοποιητή ραντάρ SPS-20 (Elisra), τους διανομείς αναλωσίμων  TAAS της IMI και τη δυνατότητα μεταφοράς ατρακτιδίου με παρεμβολέα της ELTA. Επιπλέον, χάρη στους νέους πυλώνες που δέχονται ανατολικά και δυτικά όπλα και στο νέο σύστημα διχείρισης φορτίων αναφέρθηκε συμβατότητα με διάφορα όπλα. 

Οσον αφορά εναέρια μάχη, στα διαθέσιμα ανατολικά AA-6, AA-2, και AA-11,  προστίθεται το Python-3 (αδιευκρίνιστες πηγές αναφέρουν και το Python-4 ως συμβατό, αλλά μάλλον τα οικονομικά των Ρουμάνων δεν το επιτρέπουν, ενώ ίσως η πληροφορία να αφορά τα εξαγωγικά Lancer III), αν και πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι οι Ρουμάνοι θα χρησιμοποιήσουν γαλλικά Magic-2 (η ρουμανο-γαλλική συνεργασία στον τομέα των όπλων είναι πολυετής). Για αποστολές αναγνώρισης υπάρχει αντίστοιχο ατρακτίδιο, το ARP των Elbit/Aerostar , και για αποστολές ακριβούς κρούσης το Litening μαζί με μια πλήρη σειρά έξυπνων όπλων. Φυσικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί όλη η παλαιότερη σειρά ισραηλινών έξυπνων  βομβών, όπως Opher, Lizzard, Griffin. Για Popeye II δεν έχει αναφερθεί τίποτα, κάτι που σημαίνει είτε ότι ακόμη και αυτή, η ελαφρύτερη έκδοση είναι βαρεία για το αεροσκάφος, ή τα οικονομικά των ρουμάνων και οι ανάγκες τους απλά δεν το επιτρέπουν. Από συμβατικά όπλα, μπορούν να χρησιμοποιηθούν όπως αναφέρθηκε δυτικά αλλά και ανατολικά

Αμιγώς για εξαγωγή, η ρουμανο-ισραηλινή κοινοπραξία απέκτησε , από άγνωστη πηγή, ένα MiG-21bis και το αναβάθμισε, κατά τα πρότυπα του εγχώριου ρουμανικού προγράμματος (φυσικά με το προηγμένο ραντάρ EL/M-2032 ) στο επίπεδο Lancer III το 1998. Πιθανολογείται ότι το Lancer III διαθέτει μερικά βελτιωμένα χαρακτηριστικά σε σχέση με τα δύο παλαιότερα μοντέλα σε ρουμανική υπηρεσία. Συγκεκριμένα, αυτές οι βελτιώσεις πιθανώς να περιλαμβάνουν ανοικτή αρχιτεκτονική , ενώ πιθανολογείται ότι κάποιες από τις αποδιδόμενες αρετές των προηγούμενων μοντέλων πρωτοεισήχθησαν στο Lancer III.

 


ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΨΕΩΝ

 


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
Μικόγιαν/Γκούρεβιτς
ΧΩΡΑ
Ρωσία
ΤΥΠΟΣ
Μαχητικό πολλαπλού ρόλου
ΠΛΗΡΩΜΑ
1,  άτομο
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Ένας στροβιλοκινητήρας, R-25-300
Μέγιστη ώση, kN
1 x 97.10
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
 
Μήκος, m
14,10
Ύψος Α/φους, m
4,71
Εκπέτασμα πτέρυγας, m
7,15
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
23,00
ΒΑΡΗ
 
Μέγ. βάρος απογείωσης, kg
-
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg
8.726
Βάρος κενό, kg
5.460
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, kg
2.390
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
 
Μέγ. ταχύτητα, km/h
2.175
Μέγ. ταχύτ. σε χαμηλό ύψος, km/h
1.300
Εμβέλεια με εξωτ. δεξαμ. καυσίμου , km
1.470
Εμβέλεια χωρίς εξωτ. δεξαμ. καυσίμου, km
1.210
Επιχειρησιακή οροφή, m
17.800
Βαθμός ανόδου, m/min
13.500
Όρια φόρτισης, g
8,5
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
Ένα πυροβόλο GSh-23, με 200 βλήματα. Βάρος οπλικού φορτίου-1.300 kg. Φορείς μεταφοράς οπλισμού 4. Δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 4 K-13M, RS-2U, R-3S, R-3R, R-60,R-60M. Μη κατευθυνόμενες ρουκέτες των 57 και 240 mm. Αεροπορικές βόμβες των 500 kg. Δυνατότητα μεταφοράς ατρακτίδια Η.Π., αναγνώρισης και πυροβόλων.

 


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ MiG-21 Fishbit