Φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη
Εθνικό Αεροπορικό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ)-75 χρόνια από την ίδρυση του (1933-2008)
Το ΕΑΠ της Ουκρανίας, έχει την έδρα του στο Κίεβο και ξεκίνησε την διαδρομή του, σαν σχολή του Πολυτεχνείου του Κιέβου, στα τέλη του 19ου αιώνα.
Στις 25 Αυγούστου 1933 απέκτησε δική του οντότητα σαν ”Αεροπορικό Ινστιτούτο του Κιέβου”. Φέτος δε, συμπληρώθηκαν 75 χρόνια ιστορίας του. Σ' αυτό το διάστημα άλλαξε όνομα αρκετές φορές:
- Ινστιτούτο Πολιτικής Αεροπορίας του Κιέβου, το 1947,
- Ινστιτούτο Μηχανολόγων-Μηχανικών Πολιτικής Αεροπορίας του Κιέβου, το 1965,
- Διεθνές Πανεπιστήμιο Πολιτικής Αεροπορίας του Κιέβου, το 1994,
- Εθνικό Αεροπορικό Πανεπιστήμιο, το 2000 ως σήμερα.
Είναι ένα από τα πιο γνωστά πανεπιστήμια του πρώην Ανατολικού μπλόκ στην Πολιτική Αεροπορία. Η έκταση του είναι τεράστια., η δε τεχνική του βάση και εκθέματα, ίσως από τις μεγαλύτερες στον κόσμο.
Διαθέτει, μέσα στον χώρο του, υπόστεγο με αεροσκάφη και ελικόπτερα, όπως το Tu-154 και το Yak-42.
Επίσης διαθέτει δικό του πάρκο αεροσκαφών, όπου βρίσκονται πολλά αεροσκάφη όπως Tu-154, Tu-134, IL-86, IL-76, Su-25, MiG-29 αλλά και ελικόπτερα όπως το Mi-24 και το Ka-32. Σ' αυτά τα σκάφη οι σπουδαστές παίρνουν από πρώτο χέρι την ”γεύση της αεροπορίας”, αφού όχι απλώς τα κοiτάζουν, αλλά και αναλύουν όλα τα συστήματά τους. Σε διάφορα κτήρια υπάρχει μεγάλος αριθμός αεροπορικών κινητήρων διαφόρων τύπων. Πάνω σ' αυτούς ο σπουδαστής αποκτά προσωπική εμπειρία της κατασκευής τους (και κάποιες φορές και κανένα... ενθύμιο!!).
Επιπλέον στο αεροπορικό πάρκο και στο χώρο του πανεπιστημίου, υπάρχουν 2 αίθουσες όπου οι σπουδαστές εκκινούν και δοκιμάζουν 2 κινητήρες, ενώ σε άλλη αίθουσα υπάρχουν προσομοιωτές κόκπιτ και πτήσης, όπου οι σπουδαστές μαθάινουν την διαδικασία εκκίνησης των κινητήρων και απογείωσης-πτήσης για τους πιλότους . Το αεροπορικό πάρκο σήμερα είναι μουσείο της αεροπορίας με πολλά αεροσκάφη, αλλά οι σπουδαστές ακόμα εκπαιδεύονται εκεί κάποιες μέρες την εβδομάδα.
Επίσης υπήρχαν χώροι, τόσο στο πανεπιστήμιο όσο κυρίως σ' ένα αεροπορικό εργοστάσιο, όπου οι σπουδαστές παρακολουθούσαν την διαδικασία ελέγχου και επισκευής τμημάτων και συστημάτων αεροσκαφών και κινητήρων (τώρα όλα μεταφέρθηκαν στο εργοστάσιο).
Εκτός αυτών υπάρχουν και 2 αεροδυναμικές σήραγγες, μία μεγάλη για δοκιμές μεγάλου μεγέθους μοντέλων, αλλά και μια μικρότερη την οποία και χρησιμοποιούν στα μαθήματα. Αυτή η επαφή με το αντικείμενο της δουλειάς του, δίνει στον σπουδαστή βαθύτερη κατανόηση στις αρχές, αλλά και την ίδια την κατασκευή των αεροσκαφών και των κινητήρων.
Στο Πανεπιστήμιο έχουν σπουδάσει αρκετά γνωστά ονόματα, κυρίως στην Σοβιετική Ένωση, όπως ο κοσμοναύτης Κορολιόφ και ο αεροναυπηγός Σικόρσκι, ενώ δίδαξαν μεγάλοι επιστήμονες όπως ο Μπάστα, ο Χμιταριάν και άλλοι καθηγητές.
Μετά την διάλυση της Σ.Ε., το Πανεπιστήμιο πέρασε δύσκολες στιγμές, όπως όλη η χώρα.
Το 1999 ανέλαβε νέος πρύτανης. Από το 2003 και μετά, έκανε πολλές αλλαγές τόσο στην δομή του Πανεπιστημίου, όσο και στην υλική του υπόσταση (αλλαγές που οι πιο πολλοί χαρακτήρισαν, τουλάχιστον ατυχείς ή άστοχες). Το 2008, ο πρώην πρύτανης έφυγε υπό το βάρος κατηγοριών για κακοδιαχείριση, προσωπικό πλουτισμό κ.τ.λ. (δεν συμβαίνουν μόνον εδώ!). Ο νέος πρύτανης, που προέρχεται από τον αεροπορικό χώρο, ανέλαβε κάποιες πρωτοβουλίες για να επαναφέρει το Πανεπιστήμιο στα υψηλά επίπεδα του παρελθόντος....
Εφέτος το Πανεπιστήμιο γιόρτασε τα 75 χρόνια του. Πρόκειται για ένα πανεπιστήμιο (μέχρι το 2002 που αποφοίτησε ο γράφων τουλάχιστον!) που θα έπρεπε να αποτελεί πρότυπο για κάποια πανεπιστήμια ή σχολές που θέλουν να λέγονται αεροναυπηγικές (όπως και κάποια εγχώρια...)
Λίγοι Έλληνες φοίτησαν σ' αυτό το Πανεπιστήμιο ( για κατανοητούς λόγους!). Όλοι του ευχόμαστε να τα χιλιάσει !!
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ Εθνικό Αεροπορικό Πανεπιστήμιο