Nord 2501D (2508 Noratlas) Δικινητήριο μεταγωγικό αεροσκάφος

Nord 2501D (2508 Noratlas) Δικινητήριο μεταγωγικό αεροσκάφος. Πρώτη πτήση: 1949 © Konstantinos Panitsidis
Φωτογραφικό αρχείο Κ. Πανιτσίδη

Σε αριθμούς  Με φακό  Video

Nord 2500 Noratlas: το δικινητήριο αυτό Αφος αναπτύχθηκε από την Γαλλική Nord Aviation (σήμερα Aerospatial). Το πρωτότυπο πέταξε στις 10 Σεπτεμβρίου 1949. Το Αφος ήταν εξοπλισμένο με δυο αστεροειδής κινητήρες Gnome-Rhone 14R των 1.625 ίππων ο καθένας, της SNECMA. Μετέπειτα εμφανίστηκαν οι δυο εκδόσεις (πρωτότυπα) N 2501 εξοπλισμένα με δυο αστεροειδείς κινητήρες Bristol Hercules 739 των 2040 ίππων ο καθένας. Η έκδοση αυτή πρωτοπέταξε στις 28 Νοέμβριου  του 1950. Η καμπίνα του μπορεί να μεταφέρει 45 στρατιώτες ή 7.880 κιλά εσωτερικά. 

Η έκδοση Nord 2500, κατασκευαζόταν, επίσης, κατόπιν άδειας στην Γερμανία από την Flugzeugbau Nord. Η παραγωγή του Αφους τερματίστηκε τον Οκτώβριο 1961 μετά από την κατασκευή περισσότερων των 425 αεροσκαφών.

Στις αρχές της δεκαετίας του '70 η Ελλάδα παρέλαβε τα πρώτα 16 (από τα 51) Noratlas (γερμανικής προέλευσης), τα οποία εντάχθηκαν στην 354 Μ.Τ.Μ. με έδρα το αεροδρόμιο στην Ελευσίνα (112 Π.Μ). 

Το 1974 τα Ελληνικά Noratlas εκτέλεσαν με επιτυχία την αποστολή «Νίκη», μεταφέροντας ειδικές δυνάμεις στην Κύπρο κατά την εξέλιξη της Τούρκικης εισβολής. Τα Noratlas παρέμεναν ενεργά μέχρι το 1985, οπότε και αποσύρθηκαν  με την ταυτόχρονη διάλυση της 354 Μ.Τ.Μ.
Με την ένταξη των συγχρόνων αεροσκαφών C-27J το 2005, η  354 Μοίρα επανασυγκροτήθηκε.

 

Εκδόσεις
N.2500 Πρωτότυπο.
N.2501 Αεροσκάφος παραγωγής με κινητήρες Hercules 739 της SNECMA.
N.2501IS Αεροσκάφος εξαγωγής για το Ισραήλ.
N.2501A Πολιτική έκδοση, εξοπλισμένο με δυο κινητήρες Hercules 758/759 των 1.650 ίππων (2x1.650 ίππων).
N.2501E Ειδικά τροποποιημένη έκδοση (με βάση το N.2501) εξοπλισμένο με δυο  βοηθητικούς στροβιλοκινητήρες Turbomeca Marbore II των 400 κιλών, στα ακροπτερύγια.
N.2502 Πολιτική έκδοση της UAT, εξοπλισμένο με κινητήρες Hercules 758/759 και με δυο  βοηθητικούς στροβιλοκινητήρες Turbomeca Marbore II Ε.
N.2502A Έκδοση με βάση το Ν.2502, για την UAT.
N.2502B Έκδοση με κινητήρες Hercules 758/759 της SNECMA.
N.2502C Μεταγωγική έκδοση (με βάση το Ν.2502B).
N.2503 Τροποποιημένη έκδοση (F-WRFG) εξοπλισμένο με δυο αστεροειδής κινητήρες Pratt&Whitney R-2800-CB17 των 2.500 ίππων ο καθένας. Πρώτη πτήση Ιανουάριος 1956.
N.2504 Ειδική έκδοση για την εκπαίδευση πληρωμάτων (Γαλλικού Ναυτικού) σε ρολό ανθυποβρυχιακού πόλεμου.
N.2505 Προτεινόμενη έκδοση ASW.
N.2506 Μεταγωγική έκδοση (με βάση το N.2504).
N.2508 Μεταγωγική έκδοση, εξοπλισμένο με δυο κινητήρες της Pratt&Whitney R-280-CB17 και δυο βοηθητικούς στροβιλοκινητήρες Turbomeca Marbore II E.
N.2508B Μεταγωγική έκδοση.
N.2509 Σχέδιο.
N.2510 Σχέδιο, Noratlas σε ανθυποβρυχιακό ρόλο.





Τεχνικά χαρακτηριστικά

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ Nord
ΧΩΡΑ Γαλλία
ΤΥΠΟΣ Δικινητήριο μεταγωγικό αεροσκάφος
ΠΛΗΡΩΜΑ 4 - 5, άτομα
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Δυο SNECMA Bristol Hercules 739
Μέγιστη ισχύς, h.p.
2x2.040
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ  
Μήκος, m
21,95
Ύψος  αεροσκάφους, m
6,00
Εκπέτασμα πτέρυγας, m
32,50
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
101,20
ΒΑΡΗ  
Μέγιστο βάρος απογείωσης, kg 21.000
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg -
Βάρος κενό, kg 13.075
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, kg -
Ωφέλιμο φορτίο, kg 6.800 (7.880)
- μεταφορά στρατιωτών, άτομα μέχρι 45
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ  
Μέγιστη ταχύτητα, km/h 440
Ταχύτητα ταξιδιού, km/h
396
Όρια φόρτισης, g
-
Βαθμός ανόδου, m/min
-
Επιχειρησιακή οροφή, m 7.500
Εμβέλεια μεταφοράς, km
-
Εμβέλεια, km
3.000
Ακτίνα δράσης, km -
ΟΠΛΙΣΜΟΣ Δεν διαθέτει (αμυντικό).





Φωτογραφίες Nord 2501D/2508 Noratlas