HU-16B (ASW) Albatross Αμφίβιο αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων

HU-16B (ASW) Albatross Αμφίβιο αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων. Πρώτη πτήση: 1947 © Konstantinos Panitsidis
Φωτογραφικό αρχείο Κ. Πανιτσίδη

Σε αριθμούς  Με φακό  Video

HU-16 Albatros: πρόκειται για ένα αμφίβιο αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων, που αναπτύχθηκε από την Grumman. Το αμφίβιο αυτό αεροσκάφος είχε ικανότητα να απογειώνεται από συμβατικά αεροδρόμια, νερό και χιόνι όταν έφερε σκι αντί του συστήματος προσγείωσης. Πρωτοπέταξε (G-111) στις 24 Οκτωβρίου 1947. Η USAF είχε παραγγέλλει μια παρτίδα SA-16A (μετά το 1962 ως HU-16A) σε ρόλο έρευνας και διάσωσης. Το 1955 η Grumman  πραγματοποίησε τον εκσυγχρονισμό των SA-16A. Η έκδοση του HU-16B έφερε μεγαλύτερη πτέρυγα κατά 5 μέτρα, μεγαλύτερα πηδάλια κλίσεως και μεγάλωσε το ουραίο τμήμα του αεροσκάφους. Στο αεροσκάφος εγκατάστησαν ραντάρ έρευνας APS-31A.  Από το 1957 ένα μεγάλο μέρος των HU-16A εκσυγχρονίστηκαν σε επίπεδο HU-16B.

Το αμφίβιο αυτό κυρίως χρησιμοποιήθηκε σαν έκδοση  έρευνας και διάσωσης. Κατά τον πόλεμο της Κορέας το αεροσκάφος έσωσε πάνω από 1000 άτομα. Στις 4 Ιουλίου του 1973 το αεροσκάφος πραγματοποίησε ρεκόρ ύψους 10022,7 μέτρα (κατηγορία δικινητήρια αμφίβια Α/φη).

Το 1969  εντάχθηκαν στις Ένοπλες Δυνάμεις της Ελλάδας (12 αμφίβια αεροσκάφη Albatross), που εξόπλισαν την 353 ΜΝΣ (Μοίρα Ναυτικής Συνεργασίας) με βάση την 112 Π.Μ. στην Ελευσίνα. Το αεροσκάφος χρησιμοποιήθηκε  από το ναυτικό και την αεροπορία. Τα ελληνικά Albatros εκτελούσαν αποστολές  ως ανθυποβρυχιακά αεροσκάφη, εξοπλισμένα με ειδικές συσκευές εντοπισμού και προσβολής υποβρυχίων με τορπίλες και βόμβες βυθού. Δύο από αυτά είχαν την ικανότητα να εκτελέσουν και αποστολές ηλεκτρονικού πολέμου. Με την παραλαβή των  P-3 Orion, το 1997, τα Albatros αποσύρθηκαν οριστικά.

 

 


Τεχνικά χαρακτηριστικά

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ Grumman
ΧΩΡΑ ΗΠΑ
ΤΥΠΟΣ Αμφίβιο αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων
ΠΛΗΡΩΜΑ 4+2 χειριστές συστημάτων, άτομα
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Δύο κινητήρες Wright R1820-76Α (Β)
Μέγιστη ισχύ, h.p.
2x1.425
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ  
Μήκος, m
19,15
Ύψος αεροσκάφους, m
7,87
Εκπέτασμα πτέρυγας, m
29,46
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
96,15
ΒΑΡΗ  
Μέγιστο βάρος απογείωσης, kg 16.329
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg 13.768
Βάρος κενό, kg 10.380
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, kg -
Ωφέλιμο φορτίο, kg  
- μεταφορά φορτίου (εσωτερικά καμπίνα) μέχρι 2.268
- επιβάτες, άτομα 10
- αλεξιπτωτιστές, άτομα  22
- φορεία 12
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ  
Μέγιστη ταχύτητα, km/h 463
Ταχύτητα ταξιδιού, km/h 306
Όρια φόρτισης, g
-
Βαθμός ανόδου, m/min
-
Επιχειρησιακή οροφή, m 7.165
Εμβέλεια, km 5.578
Ακτίνα δράσης, km 2.781
ΟΠΛΙΣΜΟΣ Δεν διαθέτει (αμυντικό).






Φωτογραφίες HU-16B (ASW) Albatross