Yak-36 Freehand. Αεροσκάφος κάθετης βραχείας εφαρμογής-εγγύς υποστήριξης. Πρώτη πτήση: 1964 © Konstantinos Panitsidis

Φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη


 Τεχνικά χαρακτηριστικά      Φωτογραφίες      Video

 

 

Ονομασία κατά ΝΑΤΟ: Freehand

Η εξέλιξη του έλαβε χώρα το 1960 με την αρχική ονομασία Yak-104 εξοπλισμένο με δυο ενισχυμένους R-19-300 κινητήρες κάθετης εκτροπής της ώσης ίσης προς 1600 kgf ο κάθε ένας (για κατακόρυφες απο/προσγειώσεις ή από/προσνηώσεις) καθώς και έναν κύριο κινητήρα R-19-300 με μέγιστη ώση 900 kgf. Υπήρχαν και δυο εναλλακτικά σχέδια όπως ένα μονοθέσιο μαχητικό-βομβαρδιστικό εξοπλισμένο με δυο κύριους κινητήρες R-21M-300 και μια δικινητήρια έκδοση εγγύς υποστήριξης με κινητήρες R-PV-300.

 

Yak-36 Freehand. Αεροσκάφος κάθετης βραχείας εφαρμογής-εγγύς υποστήριξης © Konstantinos Panitsidis

 

Τελικά η Yakovlev κατέληξε σ' ένα σχέδιο με αρχική εργοστασιακή ονομασία “Izdelie-V” και μετέπειτα ως Yak-36. Το Yak-36 διαθέτει δυο κινητήρες R-27-300 με απόδοση 5000 kgf ώσης ο καθένας. Το πρωτότυπο Yak-36 πέταξε το 1964. Κατασκευάστηκαν συνολικά τέσσερα αεροσκάφη εκ των οποίων τα δυο για στατικές δοκιμές και δυο για πτητικές.

 


ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΨΕΩΝ

Yak-36 Freehand. Αεροσκάφος κάθετης βραχείας εφαρμογής-εγγύς υποστήριξης © Konstantinos Panitsidis  

 


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
Γιακοβλεβ
ΧΩΡΑ
Ρωσία
ΤΥΠΟΣ
Αεροσκάφος κάθετης βραχείας εφαρμογής-εγγύς υποστήριξης
ΠΛΗΡΩΜΑ
1, άτομο
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Δυο στροβιλοκινητήρες R-27-300
Μέγιστη ώση (χωρίς μετάκαυση), kgf
2 x 5.000
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
 
Μήκος, m
16,4
Ύψος A/φους, m
4,3
Εκπέτασμα πτερύγας, m
10,00
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
17,00
ΒΑΡΗ
 
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg
9.400
Βάρος κενό, kg
5.400
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
 
Μέγ. ταχύτητα, km/h
1.100
Μέγιστη ταχύτητα σε χαμηλό ύψος,   km/h
900
Εμβέλεια, km
500
Επιχειρησιακή οροφή, m
11.000
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
Βάρος οπλικού φορτίου μέχρι 2.000 kg. Φορείς μεταφοράς οπλισμού 4. Δυνατότητα μεταφοράς οπλισμού: 
Βλήματα αέρος-αέρος R-60, βόμβες και  
μη κατευθυνόμενες ρουκέτες.

 


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ Yak-36 Κεντρικό Αεροπορικό Μουσείο του Μονίνο 2007