Be-103. Πρώτη πτήση: 1997 © Konstantinos Panitsidis

Φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη


 Τεχνικά χαρακτηριστικά      Φωτογραφίες      Video

 

 

To Be -103 αποτελεί ένα ρωσικό αμφίβιο αεροσκάφος που κατασκευάζεται από την εταιρεία Beriev Aircraft Company γνωστή για την ειδίκευση της στην ανάπτυξη και παραγωγή υδροπλάνων. To Beriev 103 μπορεί να εκτελέσει ένα ευρύ φάσμα ανάληψης αποστολών και ειδικά για επιχειρήσεις σε εκτεταμένες θαλάσσιες ή απομακρυσμένες εκτάσεις.
Η χρησιμότητα του αεροσκάφους θα μπορούσε να έχει εφαρμογή και στο ελληνικό περιβάλλον και υπό το συγκεκριμένο πρίσμα επιχειρούμε μια πρώτη σύντομη παρουσίαση του αεροσκάφους.

Be-103 Αμφίβιο αεροσκάφος πολλαπλού ρόλου © Konstantinos Panitsidis

Be-103 Αμφίβιο αεροσκάφος πολλαπλού ρόλου

To Beriev Be-103 είναι  ένα υδροπλάνο που δημιουργήθηκε για να επιχειρεί στις βόρειες περιοχές της Ρωσίας κοντά στον Αρκτικό κύκλο και στην  Σιβηρία και για να επιχειρεί σε περιοχές που η γεωγραφία και είναι διανθισμένη από ποταμούς λίμνες και που σε αντίθετη περίπτωση θα ήταν δύσκολα προσβάσιμοι από τον αέρα. Γενικότερα όμως το Be-103 προορίζεται για χρήση σε διάφορα μέρη του κόσμου με εκτεταμένες ακτογραμμές στη Νοτιοανατολική Ασία. την Αυστραλία τη Βόρεια και Νότια Αμερική και Νότια Ευρώπη και σε περιοχές με εκτεταμένη νησιωτική επικράτεια. To Be -103 μπορεί να αναλάβει μια σειρά ρόλων όπως η μεταφορά προσωπικού, π αποστολή επείγουσας ιατρικής βοήθειας και μεταφοράς ασθενών, πρόληψη πυρκαγιών, αποτελεσματικός περιβαντολλογικός έλεγχος θαλάσσιων εκτάσεων, υποστήριξη επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης στη θάλασσα, έλεγχος οικονομικών ζωνών αλιείας και υπηρεσίες σχετιζόμενες με τον τουρισμό. Το αεροσκάφος εκτός του πιλότου μπορεί να μεταφέρει 5 άτομα καθισμένους σε δύο σειρές.

Το αεροσκάφος είναι χαμηλοπτέρυγο. με εκτεταμένες απολήξεις των πτερύγων προς τα εμπρός στη ρίζα της πτέρυγας, που μέσω του ειδικού σχεδιασμού της δρα και ως «φράκτης» απομακρύνοντας το νερό δεξιά και αριστερά της ατράκτου κατά τη διάρκεια των προσθαλασσώσεων βοηθώντας επιπρόσθετα στην ευστάθεια του αεροσκάφους. Για επιχειρήσεις από αεροδρόμια ξηράς διαθέτει τρίκυκλο ανασυρόμενο με υδραυλική υποβοήθηση σύστημα προσγείωσης, με τα κύρια σκέλη να ανασύρονται μέσα στην πτέρυγα και το μονό σε ειδική θέση στο ρύγχος . Χαρακτηριστικό γνώρισμα του αεροσκάφους, εκτός από την πτέρυγα του είναι το μεγάλο κάθετο σταθερό με ολοκινούμενο πηδάλιο διεύθυνσης και τα πηδάλια ύψους βάθους που βρίσκονται τοποθετημένα στο μέσο περίπου της διαδρομής του. Ο έλεγχος του αεροσκάφους πραγματοποιείται από το πηδάλιο διεύθυνσης και τις επιφάνειες αντιστάθμισης του, τα πηδάλια ύψους-βάθους και το ζεύγος των πτερυγίων κλίσης. To Be-103 δεν διαθέτει πτερύγια καμπυλότητας. Το υλικό κατασκευής της ατράκτου προέρχεται κατά βάση από κράμα του αλουμινίου, με ειδική αντιδιαβρωτική επίστρωση από το θαλάσσιο νερό, τιτάνιο στα πιο ζωτικά του μέρη αλλά και από σύνθετα υλικά όπως υαλονήματα για εξοικονόμηση βάρους.

 

Κινητήρες-επιδόσεις

Το αεροσκάφος προωθείται από δύο εξακύλινδρους σε διπλή σειρά εμβολοφόρους κινητήρες τύπου TCM IO-3B0ES4 της Teledyne, με μέγιστη ιπποδύναμη 210 hp ο καθένας στις 2800 στροφές. Το βάρος του κάθε κινητήρα είναι 163 kgr. Ο κινητήρας της Teiedyne έχει προδιαγραφές εκκίνησης λειτουργίας σε θερμοκρασία αέρα από -55 βαθμούς Κέλσιου έως και +45 σε όψη μέχρι 3.000 m, ενώ η διάρκεια επιχειρησιακής λειτουργίας του πριν την πρώτη γενική επιθεώρηση είναι 2.000 ώρες. Οι κινητήρες είναι τοποθετημένοι σε δύο θύλακες στο πίσω και πάνω μέρος της ατράκτου έτσι ώστε να αποφεύγεται η επαφή με το νερό. Οι κινητήρες είναι αερόψυκτοι με άμεσο ψεκασμό καυσίμου και σύστημα παροχής λίπανσης υπό πίεση. Η τρίφυλλη προπέλα μεταβλητού βήματος παράγεται από την γερμανική ΜΤ-propeller GmbH και έχει διάμετρο 1,83 μ.. Το σύστημα καυσίμου στηρίζεται σε τέσσερις δεξαμενές καυσίμου, τις 1&2 που φιλοξενού­νται στην προέκταση σύνδεσης της ατράκτου με τους πυλώνες των κινητήρων, χωρητικότητας 35 λίτρων η κάθε μια και τις 3&4 που φι­λοξενούνται στην πτέρυγα χωρητικότητας 136 λίτρων η κάθε μια πα­ρέχοντας μέγιστη ποσότητα καυσίμου 245 kgr. 0 χρόνος για τον ανεφοδιασμό του αεροσκάφους με πλήρες καύσιμο είναι 6 λεπτά. Το Be-103 μπορεί να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 240 km/h η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα έκτασης του συστήματος προσγείωσης είναι 183 km/h. To μέγιστο βάρος απογείωσης του αεροσκάφους είναι στα 2270 kgr, εκ των οποίων τα 50 kgr ανήκουν στο φορτίο και τα 245 kgr στο καύσιμο. To Be-103 μπορεί να επιχειρήσει από αεροδρόμια ξηράς σε περιβάλλον θερμοκρασιών από -30 έως και +45 βαθμούς Κέλσιου και από 5 έως και 45 βαθμούς Κέλσιου όταν πρόκειται να επιχειρήσει από τη θάλασσα. Τα όρια δομικής φόρτισης του αερο­σκάφους είναι+3,45 g έως και-1,45 g. To μέγιστο ύψος πτήσης χω­ρίς τη χρήση συστήματος παροχής οξυγόνου είναι τα 3000m ενώ το μέγιστο υψόμετρο αεροδρομίου ξηράς όπου το αεροσκάφος μπορεί να επιχειρήσει είναι τα 900 m. To αεροσκάφος μπορεί να απογειω­θεί από αεροδρόμια με μέγιστη ταχύτητα ανέμου 10 m/sec ενώ μπορεί να αποθαλασσωθεί με αντίστοιχη μέγιστη ταχύτητα ανέμου 6 m/sec. Με έναν κινητήρα σε λειτουργία το Be-103 μπορεί να φτάσει σε ύψος 300 μέτρων ενώ η ελάχιστη ταχύτητα ελέγχου του αεροσκάφους με ένα κινητήρα ανέρχεται στα 115 km/h. Η εκτιμώμενη διάρκεια επιχειρησιακής ζωής του αεροσκάφους ανέρχεται στις 15.000 ώρες πτήσης ή στα 20 έτη υπηρεσίας.

 

Be-103 Αμφίβιο αεροσκάφος πολλαπλού ρόλου © Konstantinos Panitsidis
Be-103 Αμφίβιο αεροσκάφος πολλαπλού ρόλου

 

Ραδιοβοηθήματα
To Be-103 διαθέτει μια εκτεταμένη σειρά οργάνων για πτήσεις VFR , παρέχοντας πλήρη ναυτιλιακά δεδομένα, δυνατότητα προ­σγείωσης άνευ οργάνων κατηγορίας Ι σύμφωνα με τις standard του ICAO, προσγείωση σε αεροδρόμια ξηράς χρησιμοποιώντας το ραντάρ καιρού και το ραδιουψόμετρο και τέλος επισήμανση και προειδοποίηση εξόδου από κρίσιμες παραμέτρους του φακέλου πτήσης. Στον εξοπλισμό περιλαμβάνονται:

KY196A ασύρματος VHF
ΚΜΑ 28/29 σύστημα ενδοεπικοινωνίας
ΑΙ-330 κύριος ενδείκτης τεχνητού ορίζοντα
C 2400 L4VT μαγνητική πυξίδα
KCS 55A Πυξίδα σε συνδυασμό με HSI
KLN 94 Σύστημα GPS αποτελούμενο από το δέκτη και την κεραία
KR 87 αυτόματη ραδιοπυξίδα. Χρησιμοποιείται για την εύρεση δεδομένων κατεύθυνσης σε εμβέλεια λειτουρ­γίας ADF (Automatic Direction Finder)
Ρ/Ν 8000 ενδείκτης ταχύτητας αέρος
P-855A1 ασύρματος VHF σε περίπτωση ατυχήματος για επικοινωνία με τα μέσα διάσωσης
Ρ/Ν 5934 ΡΑΜ 3 Βαρομετρικό υψόμετρο
SVVD-103-BM Σύστημα δεδομένων αέρος

Επιπλέον κατόπιν απαίτησης του πελάτη μπορούν να τοποθετη­θούν και μια σειρά επιπρόσθετων ραδιοβοηθημάτων όπως τα παρακάτω

ΚΧ 165 πομπός/δέκτης αεροναυτιλιακών δεδομένων πα­ρέχοντας και πληροφορίες VOR.
Ρ/Ν 7040 ενδείκτης κάθετων επιταχύνσεων
Ρ/Ν 9551Β εκνδείκτης στροφών και κλίσεων, 307FC
Ενδείκτης θερμοκρασίας περιβάλλοντος από -40 έως +100 βαθμούς Κέλσιου
ΚΕΑ 130Α Επιπρόσθετος ενδείκτης βαρομετρικης πίεσης
ΑΜ-10 Επιταχυνσιόμετρο
RDR-2000 Ραντάρ καιρού
KRA 405 Ραδιουψόμετρο
ΚΝ 63 Ενδείκτης παροχής δεδομένων απόστασης από αεροναυτιλιακούς σταθμούς εδάφους
ΚΤ 70 Πομπός κωδικού πτήσης προς το κέντρο ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας

Η ηλεκτρική ισχύς προέρχεται από δύο γεννήτριες Teledyne Continental Motors τύπου TCM 653344 DC με ισχύ 1,7 Kw ο καθέ­νας (70Α) εγκατεστημένες στους κινητήρες καθώς και από μια σει­ρά συσσωρευτών συνολικής ικανότητας 17 Αμπερωρίων. Η ηλεκτρική ισχύ χρησιμοποιείται για την εκκίνηση των κινητήρων, τη  λειτουργία των ραδιοβοηθημάτων, του συστήματος καυσίμου, των συστημάτων επικοινωνιών, του μηχανικού συστήματος ελέγχου πτήσης, των φώτων πλοήγησης και για τη λειτουργία του υδραυλικού συστήματος των σκελών προσγείωσης.

Επιχειρησιακά

To Be-103 διαθέτει πιστοποιητικό αεροπλοϊμότητας κατηγορίας ΑΡ-23 από τη Ρωσική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας που εκδόθηκε το Δεκέμβριο του 2001 ενώ από την Αμερικανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA) έλαβε το πιστοποιητικό βάση του κανονισμού FAR-23 τον Ιούλιο του 2003, ενώ τον Αύγουστο και τον Δεκέμβριο του 2005 έλαβε πιστοποιητικό αεροπλοϊμότητας από τις αντίστοιχες υπηρεσίες της Βραζιλίας, Κίνας και τον Δεκέμβριο του 2008 έλαβε πιστοποιητικό αεροπλοϊμότητας απο την European Aviation Safate Agensy (EASA). To Be-103 αντιπροσωπεύει μια οικονομική λύση για χρήση τόσο από ιδιώτες όσο και από κρατικές υπηρεσίες αναφορικά με μια πληθώρα από αποστολές που μπορεί να αναλάβει. Ιδιαίτερα σε χώρες με εκτεταμένες ακτογραμμές όπως και η Ελλάδα η παρουσία του συγκεκριμένου αεροσκάφους θα μπορούσε να προσφέρει υπηρεσίες τόσο στην πρόληψη πυρκαγιών όσο και στον έλεγχο και τη θαλάσσια επιτήρηση. Είναι αλήθεια πως το Λιμενικό Σώμα δεν διαθέτει κάποιο αμφίβιο αεροσκάφος το οποίο θα μπορούσε να αναλάβει έλεγχο οικονομικών ζωνών αλιείας, καταπολέμηση της λαθρομετανάστευσης, μεταφορά εφοδίων σε φάρους και κλιμάκια του Λιμενικού ή και περιβαντολογικό έλεγχο θαλασσίων εκτάσεων. Οι μειωμένες ανάγκες σε συντήρηση και υποδομές μπορούν να επιτρέπουν την στάθμευση του αεροσκάφους σε αεροδρόμια μικρών νησιών ακόμη και σε νησιά που δεν διαθέτουν παρόμοια υποδομή χάρις στην αμφίβια δυνατότητα του. Από εκεί θα μπορεί να εκτελεί περιπολίες με πολύ μικρότερο κόστος και ανάγκη επάνδρωσης από τις περιπολίες που εκτελούν τα πλωτά του ΛΣ. To Be-103 επιπρόσθετα μπορεί να αναλάβει με την κατάλληλη μετατροπή και το έργο της μεταφοράς ασθενών στο πλαίσιο του ΕΚΑΒ, από απομακρυσμένα σημεία του νησιωτικού χώρου καθιστώντας έτσι το συγκεκριμένο αεροσκάφος ιδιαίτερα ευέλικτο στη χρήση του και οικονομικό στη λειτουργία του.
Επιπρόσθετα το Be-103 μπορεί να αναλάβει αποστολές έρευνας και διάσωσης και περισυλλογής ναυαγών χάρη στη δυνατότητα να προσθαλασσώνεται στο σημείο διάσωσης.

Διαμορφώσεις του σκάφους:

Εσωτερική διαρρύθμιση καμπίνας (καμπίνα επιβατών, φορτίου): Όγκος  4,2 m3. Μήκος 3.380 mm. Ύψος 1.230 mm. Διαστάσεις θυρών: Αριστερή πλευρά αεροσκάφους: εμπρόσθια θύρα διαστάσεων (θύρα εισόδου) 1.300 x 830 mm. Δεξιά πλευρά αεροσκάφους: εμπρόσθια θύρα διαστάσεων (θύρα εξόδου κινδύνου) 1.300 x 830 mm.

Be-103 Επιβατική έκδοση © Konstantinos Panitsidis

 

Be-103 Επιβατική έκδοση © Konstantinos Panitsidis
Επιβατική έκδοση:  1. Χώρος συσσωρευτή  2. Κεντρικός πίνακας οργάνων  3. Θέση πιλότου  4. Καθίσματα επιβατών  5. Σύστημα θέρμανσης θαλάμου διακυβερνήσεως  6. Ραδιο-ελεγχόμενος εξοπλισμός


Έκδοση μεταγωγικού αεροσκάφους
(μεταφορά φορτίου)

 

Be-103 Έκδοση μεταγωγικού © Konstantinos Panitsidis

Be-103 Έκδοση μεταγωγικού © Konstantinos Panitsidis
Έκδοση μεταγωγικού: 1. Χώρος συσσωρευτή  2. Κεντρικός πίνακας οργάνων  3. Θέση πιλότου  4. Φορτίο  5. Χώρος αποσκευών  6. Ραδιο-ελεγχόμενος εξοπλισμός   7. Θέση επιβάτη

 

Αερο-ασθενοφόρο


Be-103 Αερο-ασθενοφόρο © Konstantinos Panitsidis


Be-103 Αερο-ασθενοφόρο © Konstantinos Panitsidis

Αερο-ασθενοφόρο: 1. Χώρος συσσωρευτή  2. Κεντρικός πίνακας οργάνων  3. Θέση πιλότου  4. Θέση ασθενή έκτακτης ανάγκης (σε φορείο)  5. Θέση για ελαφρώς τραυματισμένους  6. Θέση για ελαφρώς τραυματισμένους  7. Ιατρικός εξοπλισμός 8. Ραδιο-ελεγχόμενος εξοπλισμός  9. Θέση συνοδόυ

 

Αεροσκάφος περιπολίας

Be-103 Αεροσκάφος περιπολίας © Konstantinos Panitsidis

 Be-103 Αεροσκάφος περιπολίας © Konstantinos Panitsidis
Αεροσκάφος περιπολίας: 1.  Ραντάρ  2. Χώρος συσσωρευτή  3. Κεντρικός πίνακας οργάνων  4. Θέση πιλότου 5. Θέση χειριστών  6. Σύστημα θέρμανσης θαλάμου διακυβερνήσεως  7. Ραδιο-ελεγχόμενος εξοπλισμός  8. Θέση χειριστών  9. FLIR 10. Οπτική  11. Εξοπλισμός ελέγχου πτήσης και πλοήγησης, ραδιοεπικοινωνίες, φώτο-μηχανες και TV συσκευές.

 

Έκδοση πυροσβεστικού αεροσκάφους


Be-103 Έκδοση πυροσβεστικού αεροσκάφους © Konstantinos Panitsidis


Be-103 Έκδοση πυροσβεστικού αεροσκάφους © Konstantinos Panitsidis
Έκδοση πυροσβεστικού αεροσκάφους: 1. Χώρος συσσωρευτή  2. Κεντρικός πίνακας οργάνων  3. Θέση πιλότου  4. Δεξαμενή νερού συνολικής χωρητικότητας 500 λίτρων  5. Αγωγός εκτόνωσης πιτύλου της δεξαμενής νερού  6. Ραδιο-ελεγχόμενος εξοπλισμός  7. Θέση επιπλέον επιβάτη.

 

Ειδική έκδοση οικολογικής παρακολούθησης


Be-103 Ειδική έκδοση οικολογικής παρακολούθησης © Konstantinos Panitsidis

 

Be-103 Ειδική έκδοση οικολογικής παρακολούθησης © Konstantinos PanitsidisΕιδική έκδοση οικολογικής παρακολούθησης: 1. Χώρος συσσωρευτή  2. Κεντρικός πίνακας οργάνων  3. Θέση πιλότου  4. Βίντεο κάμερα  5. Αεροφωτογραφική κάμερα  6. Θέση χειριστών  7. Στατική αεροφωτογραφική κάμερα  8. Μονάδες: ελέγχου πτήσης, πλοήγησης, ραδιοεπικοινωνίας και υπέρυθρης απεικόνισης  9. Σύστημα θέρμανσης θαλάμου διακυβερνήσεως  10. Ραδιο-ελεγχόμενος εξοπλισμός  11. Θέση επιβάτη

 


ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΨΕΩΝ

Be-103 © Konstantinos Panitsidis

 


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
OKB Beriev
ΧΩΡΑ
Ρωσία
ΤΥΠΟΣ
Αμφίβιο αεροσκάφος πολλαπλού ρόλου
ΠΛΗΡΩΜΑ
1-2, άτομα
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Δύο TCM-IO-360ES (Teledyne Continental Motors)
Μέγιστη ώση, h.p.
2 x 210
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
 
Μήκος, m
10,65
Ύψος Α/φους, m
3,757
Εκπέτασμα πτερύγων, m
12,72
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
25,10
ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΗΣ
Τρίκυκλο, ανασυρόμενο με μονούς κύριους τροχούς και μόνο ριναίο τροχό.
Μεταξόνιο, m
4,064
Μετατρόχιο, m
2,273
Διαστάσεις καμπίνας:
 
- μήκος, m
3,38
- ύψος, m
1,23
- πλάτος, m
1,25
- όγκος, m3
4,2
ΒΑΡΗ
 
Κενό, kg
1.824
Μέγιστο βάρος απογείωσης, kg
 
- από ξηρά
2.270
- από θάλασσα
2.270
Μέγιστο βάρος προσγείωσης, kg
 
- στην ξηρά 2.270
- στην θάλασσα 2.270
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, kg
245
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
 
Μέγιστη ταχύτητα (ISA, 3000 m) km/h
240
Οικονομική ταχύτητα (ISA, 3000 m) km/h
190-210
Επιχειρησιακή οροφή, m
3.000
Πρακτική οροφή, m 
5.020
Διαδρομή απογείωσης (ISA, επίπεδο θάλασσας), m
 
- από ξηρά
350
- από θάλασσα
560
Διαδρομή προσγείωσης (ISA, επίπεδο θάλασσας), m
 
- στην ξηρά 400
- στην θάλασσα 360
Πλωϊμότητα  
- κατάσταση θαλάσσης 2
- ύψος κύματος, m 0,5
Ελάχιστο βάθος, m 1,25
Μέγιστη εμβέλεια (ISA, 3000 m, με εφεδρικά καύσιμα 0,5 ωρών), km
1.070
Μέγιστο ωφέλιμο φορτίο, kg
μέχρι 5 επιβάτες ή 385 κιλά φορτίου.

 


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ Be-103