Φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη
Τεχνικά χαρακτηριστικά Φωτογραφίες Video
Τα τελευταία χρόνια, η Κίνα έχει δημοσιεύσει πληροφορίες σχετικά με τnς νέες εξελίξεις στον τομέα των μαχητικών αεροσκαφών, άλλα δεν δόθηκε ίδια προσοχή στην ανάπτυξη των στρατηγικών βομβαρδιστικών. Μόνο το 2007 η στρατιωτική ηγεσία της Αεροπορίας επιβεβαίωσε επίσημα την ύπαρξη του στρατηγικού βομβαρδιστικού Xian Η-6K (ένα βαθιά εκσυγχρονισμένο αντίγραφο του σοβιετικού Tupolev Tu-16).
Οι λεπτομερείς πληροφορίες για το στρατηγικό βομβαρδιστικό Η-6K εξακολουθούν να είναι ελάχιστες όμως το βομβαρδιστικό το προδίδει η ηλικία του. Η αρχική έκδοση του Tu-16 δημιουργήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’50, που σημαίνει ότι έπρεπε να γίνουν πολλές αλλαγές και αναβαθμίσετε και καινούργια σχεδίαση ώστε το Η-6K να καταστεί ένα σύγχρονο βομβαρδιστικό, ικανό να φέρει πυραύλους cruise CJ-10.
Τον Σεπτέμβριο του 1957 η Σοβιετική Ένωση υιοθέτησε ένα πρόγραμμα στήριξης και ανάπτυξης των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων, προκειμένου να ενισχυθεί η κινεζική Αεροπορία. Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος παραδόθηκε ένας αριθμός μεσαίων στρατηγικών βομβαρδιστικών Tu-16 Badger.
Ωστόσο, με την αύξηση της έντασης στις σχέσεις μεταξύ της ΕΣΣΔ και της Κίνας, σταμάτησαν και οι παραδόσεις των αεροσκαφών οπότε η κινεζική βιομηχανία άρχισε να εξελίσσει το δικό της βομβαρδιστικό με βάση το Tu-16 Badger, από την Xian AircraftCompany και Xian Aero Engine Corporation. Τον Δεκέμβριο του 1968, απογειώθηκε το πρώτο αντιγραμμένο κινεζικό βομβαρδιστικό Η-6 I Badger. Αναπτύχθηκαν εκδόσεις όπως Η-6 II Badger και Η-6 C III Badger καθώς και μια έκδοση εξαγωγής Β-6A, που όμως δεν διέφεραν ουσιαστικά από τη βασική έκδοση των Tu-16 Badger.
Τα κινεζικά βομβαρδιστικά Η-6H, κατασκευής 1990, δεν έχουν μεγάλες δυνατότητες ως στρατηγικά βομβαρδιστικά σε ρόλο πυρηνικών πληγμάτων.
Πρώτον, η υποηχητική ταχύτητα, η έλλειψη σύγχρονης σχεδίασης και η μη τήρηση προδιαγραφών τεχνολογίας stealth, δεν επιτρέπουν στα βομβαρδιστικά αυτά να διαπεράσουν την αεράμυνα των αντιπάλων.
Tu-16 Badger, Μουσείο Monino 2007.
Δεύτερον, μέχρι το 2006, η Κίνα δεν είχε βλήματα μεγάλης εμβέλειας τύπου cruise. Αντί αυτού χρησιμοποιούσε τα βλήματα YJ-63, τα οποία μεταφέρονταν από το αεροσκάφος Η-6H. Ο συνδυασμός Η-6H και YJ-63 επιτρέπει την προσβολή στόχων σε αποστάσεις όχι μεγαλύτερες των 200 km. Έτσι η κινεζική Αεροπορία ανέπτυξε μια καινούργια έκδοση, το Η-6K που έχει πλέον εξελιχθεί σε ένα ικανό στρατηγικό βομβαρδιστικό αεροσκάφος.
Η κινεζική Αεροπορία παρέλαβε έξι εκσυγχρονισμένα στρατηγικά βομβαρδιστικά Xian Η-6K στις αρχές του 2011. Συνολικά η στρατηγική αεροπορία των Κινέζων μετρά σήμερα έως 200 βομβαρδιστικά τύπου Η-6, εκ των οποίων όμως μόνο τα μισά περίπου θεωρούνται
επιχειρησιακά. Σύμφωνα με ανεπίσημες πληροφορίες, η κινεζική Αεροπορία προτίθεται να αποκτήσει έως 20 βομβαρδιστικά τύπου Η-6K στο αμέσως προσεχές μέλλον. Άγνωστο παραμένει αν τα υπάρχοντα Η-6H θα εκσυγχρονιστούν σε επίπεδο Η-6K.
Το κινεζικό βομβαρδιστικό Xian Η-6K αποτελεί βέβαια και αυτό -αν και μακρινό- αντίγραφο του ρωσικού Tu-16, με την έκδοση Η-6K είναι η πλέον σύγχρονη, σε σχέση με τις προηγούμενες εκδόσεις του Η-6.
Το πρώτο Η-6K πέταξε στις 5 Ιανουαρίου του 2007 και εισήλθε σε υπηρεσία τον Οκτώβριο του 2009 με την ευκαιρία των εκδηλώσεων για την 60η επέτειο της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας. Με ενισχυμένη άτρακτο, εφαρμογή σύνθετων υλικών, επιμηκυμένες αεροεισαγωγές για τους νέους ρωσικούς κινητήρες NPO Saturn D-30KP-2, με πλήρως ανανεωμένο πιλοτήριο με την παρουσία οθονών πολλαπλών λειτουργιών τεχνολογίας LCD, και με αναδιαμορφωμένο ρύγχος με διηλεκτρικό κώνο χωρίς την θέση του βομβαρδιστή για την τοποθέτηση του ραντάρ, το Η-6Κ είναι ένα εντελώς νέο βομβαρδιστικό σε σχέση με τις προηγούμενες εκδόσεις του αεροσκάφους.
Επιπρόσθετα η αποθήκη οπλισμού αφαιρέθηκε προς χάρη αυξημένης χωρητικότητας σε καύσιμο ενώ δημιουργήθηκαν 6 εξωτερικοί φορείς μεταφοράς οπλισμού και πιο συγκεκριμένα των βλημάτων cruise CJ-I0A.
Πρόκειται για μια εξέλιξη του Tu-16, εξοπλισμένο με κινητήρες D-30KP-2 αντί των WP-8 (αντίγραφο του σοβιετικού AM-3M), με τροποποιημένη την άτρακτο του σκάφους και βελτιωμένα ηλεκτρονικά με ικανότητα μεταφοράς έως έξι βλήματα τύπου CJ-10A (αντιγραφή του Kh-55). Πέταξε για πρώτη φορά στις 5 Ιανουαρίου 2007. Ένταξη στο οπλοστάσιο της Π.Α Κίνας το 2011
Παράλληλα το ουραίο πυροβόλο των 23 mm. αφαιρέθηκε και αυτό και στη θέση του τοποθετήθηκε ηλεκτρονικός εξοπλισμός.
Η νέα αυτή έκδοση του κινεζικού βομβαρδιστικού μπορεί να μεταφέρει πλέον έως και έξι πυραύλους τύπου cruise CJ-I0A με δραστικό βεληνεκές τα 2.500 km. που σημαίνει δυνατότητα πλήγματος στο έδαφος της Ιαπωνίας. Η εμβέλεια του Η-6K με πλήρες φορτίο όπλων (έξι βλήματα σε πτερυγικούς φορείς κάτω από την πτέρυγα) εκτιμάται στα 3.500 km. Το κινεζικό βομβαρδιστικό αναπτύσσει ταχύτητα έως και 1.050 km/h.
Οι βελτιώσεις του σκάφους: Xian H-6K
Προωθητικό σύστημα:
Το 2011 η Κίνα παρέλαβε την πρώτη παρτίδα κινητήρων D-30KP-2 από την Saturn. Σύμφωνα με τις δηλώσεις της εταιρείας Saturn, οι παραδόσεις έγιναν στο πλαίσιο της σύμβασης που υπογράφηκε μεταξύ της Rosoboronexport και της Κίνας για την προμήθεια 184 κινητήρων (εκ των οποίων 55 τύπου D-30KP-2) με τις παραδόσεις να ολοκληρώνονται το 2015. Η σύμβαση προβλέπει επίσης την τεχνική υποστήριξη από τον κατασκευαστή κατά τη διάρκεια της περιόδου εγγύησης. Το 2013 θα παραδίδονταν 60 κινητήρες και το 2014-15 οι υπόλοιποι (περίπου 72 κινητήρες).
Ο κινητήρας D-30KP-2, στατική έκθεση MAKS-2007.
D-30KP-2
Ο κινητήρας D-30KP-2 είναι ένας στροβιλοκινητήρας διπλής ροής και προορίζεται κυρίως για μεταγωγικά αεροσκάφη της κατηγορίας των IL-76M, IL-76T και IL-76TD. Ο κινητήρας D-30KP-2 είναι πλήρως εναλλάξιμους με τον ρωσικό κινητήρα D-30KP.
Μετά τις τελευταίες παραδόσεις του κινητήρα, η Κίνα προσπαθεί να εξελίξει ένα δικό της κινητήρα διπλής ροής WS-I8 με βάση το D-30KP-2 (σ.σ. στην ουσία είναι αντιγραφή του D-30KP-2). Η εξέλιξη του κινητήρα έλαβε χώρα το 2007 από την Chengfa (πρώην εργοστάσιο 420 στο Chengdu). Μέχρι σήμερα ελάχιστες πληροφορίες υπάρχουν σε ποιο στάδιο είναι οι δοκιμές του.
Ο κινητήρας D-30KP-2, στατική έκθεση MAKS-2007.
Μέγιστη ώση απογείωσης (Η=0, Mach=0, th+15 oC), kg | 12000 ±1% |
Κατανάλωση καυσίμων,kg/kg*h (Η=0, Mach=0 th+15 oC), κατάσταση απογείωσης | 0,510 |
Λόγος παράκαμψης | 2,3 |
Μήκος, mm | 5448±10 |
Διάμετρος, mm | 1560 |
Βάρος ξηρό, kg | 2650 +2% |
Μέγιστο βάρος, kg | 2953 +2% |
Οπλισμός
Tu-16 K Badger, με δυο βλήματα αναρτημένα σε εξωτερικές αναρτήσεις , Μουσείο Monino 2007.
Στο οπλικό φορτίο του Η-6Κ περιλαμβάνονται τα περισσότερα όπλα του κινεζικού οπλοστασίου, καθώς το εκσυγχρονισμένο βομβαρδιστικό Η-6Κ συνιστά μια έξοχη πλατφόρμα όπλων με 6 συνολικά σημεία εξωτερικής ανάρτησης φορτίου. Το ωφέλιμο φορτίο οπλισμού σε τυπική διαμόρφωση ανέρχεται στα 10.000 kg και το μέγιστο στα 12.000 kg.
YJ-62 (εξαγωγική έκδοση C-602) Κινέζικο τακτικό βλήμα μέσου βεληνεκούς εναντίον πλοίων. Προορίζεται για την προσβολή πλοίων διαφορών τύπων. Το βλήμα μπορεί να μεταφέρεται εκτός από τα αεροσκάφη και σε σιλό πλοίων και από υποβρύχια. Σχεδιαστικά το βλήμα ενσωματώνει έντονα κάποια στοιχεία των Kh-55 (οι οποίοι αποκτήθηκαν από την Ουκρανία κατά την περίοδο 1999-2001) και του Tomahawk. Το βλήμα είναι εξοπλισμένο με ένα μικρού μεγέθους turbofan κινητήρα WS-500. Το βάρος του κινητήρα ανέρχεται στα 200 kg με μεγίστη ώση τα 510 kg. Στην ναυτική του έκδοση το βλήμα εξοπλίζεται με κινητήρα στερεών καυσίμων. |
|
YJ-82 (εξαγωγική έκδοση C-802)Τακτικό βλήμα μέσου βεληνεκούς, εξελίχθηκε για την προσβολή πλοίων, με πρώτη επίσημη εμφάνιση του πυραύλου το 1989. Ο πύραυλος C-802 διαφέρει από τον προκάτοχο του C-80IA. Ο C-802 φέρει στροβιλοκινητήρα αντί στερεών καυσίμων, όπως η έκδοση C-80IA. Χάρη στην αντικατάσταση του κινητήρα, η εμβέλεια του βλήματος ανέρχεται στα 120 km. Εκτός από την Κίνα, το βλήμα έχει εξαχθεί σε χώρες όπως η Αλγερία, το Μπανγκλαντές, η Ινδονησία, το Ιράν, το Πακιστάν, η Ταϊλάνδη και η Μιανμάρ. |
|
Καλλιτεχνική απεικόνιση του βλήματος CJ-I0 / CJ-I0A Πύραυλος cruise CJ-I0 με εμβέλεια μεταξύ 1.500 και 2000 km (κατ’ άλλες πηγές 2.200 έως 2.500 km). Οι πύραυλοι αυτοί είναι αντίγραφο των Σοβιετικής κατασκευής Kh-55, αλλά είναι ικανοί να φέρουν πυρηνική κεφαλή. Αναπτύσσουν ταχύτητα 2,5 mach, είναι όμως μειωμένης ακρίβειας καθώς η ναυτιλία τους στηρίζεται σε αδρανειακό σύστημα πλοήγησης με πιθανή δορυφορική υποβοήθηση του κινεζικού συμπλέγματος δορυφορικής ναυτιλίας BeiDou. Το τελευταίο πάντως προς το παρόν δεν βρίσκεται σε επιχειρησιακή κατάσταση και είναι άγνωστο εάν η Κίνα μπορεί να κατευθύνει τους CJ-I0A δορυφορικά. |
|
YJ-I2 Η ανάπτυξη του υπερηχητικού βλήματος εναντίον πλοίων YJ-I2 ξεκίνησε τις αρχές του ’90. Στην εξέλιξή του εμπλέκονται γραφεία όπως China Sea Eagle ElectromechanicalTechnology Academy (CHEMTA) και η Tri-River Aerospace Industrial Group, αποτελούμενα από τα κρατικά μέλη ChinaAerospace Science and Industry Corporation(CASIC). To σχέδιο καταρτίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 2000, και το 2005 άρχισε η παραγωγή με μικρό ρυθμό. Το βλήμα πρωτοεμφανίστηκε για πρώτη φόρα να μεταφέρεται από ένα αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας H-6G. Εξωτερικά το βλήμα είναι παρόμοιο με το ρωσικό βλήμα Kh-31 (έκδοση ΜΑ-31 εναέριου στόχου) ή του αμερικανικού εναερίου στόχου GQM-I63A Coyote. |
|
YJ-9I (εργοστασιακή ονομασία KR-I) Κινεζική έκδοση του Kh-31 /Kh-3IP, που αναπτύχθηκε από την εταιρεία “HongduAviation Industry Corporation” για να εξοπλίσει αεροσκάφη όπως τα JH-7, J-8B, Su-27, Su-30, J-I0.
|
Το μέλλον του νέου Η-6K
Αναμφισβήτητα το Η-6K (βαθύς εκσυγχρονισμός) αποτελεί την τελευταία έκδοση της οικογένειας των Η-6 (Tu-16) ενσωματώνοντας συστήματα τα οποία απαντώνται στα σύγχρονα βομβαρδιστικά.
Πρόκειται πρακτικά για μια νέα σχεδίαση αφήνοντας αρκετά πίσω τις προηγούμενες εκδόσεις, όπως τα Η-6H και Η-6M οι οποίες μέχρι πρότινος θεωρούνταν ως οι πιο προηγμένες της συγκεκριμένης σχεδίασης.
To Η-6K κατά πολλούς θεωρείται ως ο πρόδρομος του νέου στρατηγικού βομβαρδιστικού, το οποίο θα ενσωματώνει πολλά από τα συστήματα, όπως η διαμόρφωση στο πιλοτήριο ή οι κινητήρες, ενώ ο βασικός σχεδιασμός του θα είναι τύπου stealth.
ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΨΕΩΝ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
|
Xian
|
---|---|
ΧΩΡΑ
|
Κίνα
|
ΤΥΠΟΣ | Στρατηγικό Βομβαρδιστικό |
ΠΛΗΡΩΜΑ
|
4, άτομα
|
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ | Δυο στροβιλοκινητήρες D-30KP-2 |
Μέγιστη ώση, kgf
|
2 x 12.000
|
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
|
|
Μήκος, m
|
34,80
|
Ύψος α/φους, m
|
10,36
|
Εκπέτασμα πτέρυγας, m
|
33,00
|
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
|
165,00
|
ΒΑΡΗ
|
|
-κενό, kg
|
37.230
|
-μέγιστο βάρος απογείωσης, kg
|
79.000
|
-κανονικό βάρος απογείωσης, kg
|
-
|
-εσωτερικό καύσιμο, kg
|
-
|
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
|
|
Μέγιστη ταχύτητα, km/h
|
1.050
|
Ταχύτητα ταξιδιού, km/h
|
786
|
Εμβέλεια, km
|
6.000
|
Ακτίνα δράσης, km
|
3.500
|
Επιχειρησιακή οροφή, m
|
12.800
|
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
|
Έξι βήματα CJ-10A ή βλήματα εναντίων πλοίων C201. Ωφέλιμο φορτίο οπλισμού σε τυπική διαμόρφωση 12.000 kg.
|