Chengdu J-20  Μαχητικό πολλαπλών ρόλων. Πρώτη πτήση: 2011 © Chengdu

Chengdu J-20 © Chengdu 


 Τεχνικά χαρακτηριστικά      Φωτογραφίες      Video

 

Η πρώτη πτήση του J-20 πραγματοποιήθηκε στις 11 Ιανουαρίου 2011 πάνω από το αεροδρόμιο και διάρκεσε περίπου 18 λεπτά. Συνολικά μάλλον τρία πρωτότυπα συμμετέχουν (έως σήμερα) στο πρόγραμμα δοκιμών, τα οποία μέχρι στιγμής έχουν πραγματοποιήσει πάνω από 60 δοκιμαστικές πτήσεις.

 

Chengdu J-20 © Konstantinos Panitsidis

Πρόκειται για ένα μεγάλο και βαρύ αεροσκάφος με αεροδυναμική διαμόρφωση με βάση την πτέρυγα “Δέλτα” σε συνδυασμό με ολοκινούμενα canards στο εμπρόσθιο μέρος.

 

Η πτέρυγα ενσωματώνει πτερύγια ελιγμών και πτερύγια καμπυλότητας. Τα δυο ολοκινούμενα κάθετα σταθερά έχουν μια κλίση προς τα έξω για περιορισμό της υπογραφής ραντάρ, που συνεχίζουν και στο κάτω μέρος της πτέρυγας. Πρόκειται για την ίδια διαμόρφωση με εκείνη του MiG-1.44 (π.χ. οι διαστάσεις είναι σχεδόν ίδιες, κ.λπ.).

Όμως υπάρχουν και αρκετές διαφορές όπως:

- Το MiG-144 έχει μεγαλύτερη πτερυγική επιφάνεια, με μικρότερο φόρτο στην πτέρυγα, κάτι που επιδρά σε παραμέτρους όπως την ταχύτητα κατά την προσγείωση του αεροσκάφους, την ικανότητα ελιγμών, την εμβέλεια κ.ά.
- Η διαμόρφωση της πτέρυγας, των πτερυγίων canards και των κάθετων σταθερών, πιθανόν είναι σχεδίασης της Chengdu
- Το ρύγχος του σκάφος και η διαμόρφωσή του είναι ανάλογη του F-22
- Οι εισαγωγές προφανώς είναι αντιγραφή από το F-35
- Το αλεξήνεμο θυμίζει αμερικανική σχεδίαση

 

 

Chengdu J-20 © Konstantinos Panitsidis

  F-22 Raptor   F-35 Lightning   Mig-1.44   Chengdu

 

Με όλες αυτές τις μετατροπές και αντιγραφές, η κινεζική αεροδιαστημική βιομηχανία κατάφερε να σχεδιάσει ένα μάλλον μέτριο αεροσκάφος αφού, σε γενικές γραμμές, χρησιμοποίησαν δυο σχολές της αεροδιαστημικής, την αμερικανική και την ρωσική.

Επί πλέον με την αντιγραφή του MiG-1.44 κυρίως, κληρονόμησαν και τα προβλήματα του που οι Κινέζοι σχεδιαστές θα πρέπει να τα λύσουν μόνοι τους:

- Τα εμπρόσθια πτερύγια canards δημιουργούν προβλήματα στην υπογραφή ραντάρ και αυξάνουν την αντίσταση του αέρα με συνέπειες στην εμβέλεια.
- Η χρήση ζεύγους κοιλιακών πτερυγίων είναι ότι καλύτερο για τα ραντάρ του εχθρού, αφού αυξάνουν το ίχνος (ύπαρξη τους μάλλον δικαιολογείται για καλύτερη ευστάθεια στο διαμήκη άξονα). 
- Ένα άλλο πρόβλημα είναι η χρήση αεραγωγών οι οποίοι προέρχονται από το F-35 (αντιγραφή), που αρχικά δεν είχαν σχεδιαστεί για μεγάλες υπερηχητικές ταχύτητες.
- Παρά το γεγονός ότι το μέγεθος των αεραγωγών επιτρέπει την εγκατάσταση πιο ισχυρού προωθητικού συστήματος εν τούτης η διαμόρφωση των αεραγωγών δεν επιτρέπουν στο σκάφος να αναπτύξει μεγάλες υπερηχητικές ταχύτητες και περιορίζεται στα 1,6 Mach σε μεγάλο ύψος. 
- Το υδραυλικό σύστημα του σκάφους, αν κρίνουμε από τις φωτογραφίες, δεν έχει σχεδιαστεί για υψηλές πιέσεις, όπως γίνεται στα μαχητικά πέμπτης γενιάς F-22 και Τ-50. Έχει ως συνεπεία αύξηση βάρους και διαστάσεων του υδραυλικού συστήματος αυξάνοντας έτσι το συνολικό βάρος του σκάφους.
- Η διαμόρφωση των ολοκινούμενων κάθετων σταθερών και οι φωλεές του συστήματος προσγείωσης, σε γενικές γραμμές, προξενούν αμφιβολίες για την επάρκεια και την λειτουργικότητα τους

 

Chengdu J-20 © Konstantinos Panitsidis

Μέχρι σήμερα λίγα είναι γνωστά για το επίπεδο που οι κινέζοι έχουν φτάσει στην τεχνολογία των ραντάρ AESA. Κάποια συνεργασία στην ανάπτυξη των ραντάρ AESA πριν από λίγα χρόνια με την Ρωσσία, τερματίστηκε, πιθανόν για να προωθηθούν στην Κίνα τα μαχητικά τετάρτης γενιάς Su-35.
Σύμφωνα με τις δημοσιεύσεις του κινεζικού τύπου για το έτος 2009, ο διευθυντής του NREI αξιολόγησε τα ραντάρ ως “με μια μικρή διάφορα πίσω σε σχέση με τις ΗΠΑ” και ότι σήμερα έχουν φτάσει σε επίπεδο του “APG-77 για το έτος 2002”.

 

Chengdu J-20 © Konstantinos Panitsidis

Επίσης το μεγαλύτερο πρόβλημα της Κινεζικής Αεροδιαστημικής, είναι ότι μέχρι σήμερα δεν έχει εξελίξει δικό της προωθητικό σύστημα για αεροσκάφη. Η ανάπτυξη εγχωρίου κινητήρα 5ης γενιάς WS-15 υπάρχει μόνο σε σχέδια και δεν έχει καν αναπτυχθεί ένα πρωτότυπο (μέχρι και το 2013). Το πρωτότυπο J-20 είναι εξοπλισμένο με τους WS-10A που έχουν πολλά προβλήματα (π.χ. άσχημη δυναμική και λειτουργικότητα του κινητήρα σε διαφορετικές παραμέτρους, τα οποία είναι ζωτικής σημασίας για ένα μαχητικό).

 

Chengdu J-20 © Konstantinos Panitsidis

Όσον αφορά την σύνθεση των όπλων, μπορούμε να προβλέψουμε ότι ο οπλισμός θα μεταφέρεται σε εσωτερικές αποθήκες οπλισμού. Πιθανώς θα φιλοξενήσει καινούργιας γενιάς βλήματα PL-10 τα όποια αναπτύχθηκαν το 2005. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα βλήμα αέρος-αέρος, μέσου βεληνεκούς με αντίστοιχες επιδόσεις του AIM-9X και του ΑΙΜ-132 ASRAAM. Σύμφωνα με δηλώσεις των κινέζων, οι πρώτες δοκιμές του βλήματος έλαβαν χώρα το Νοέμβριο του 2008. Επί πλέον υπάρχει και η εξέλιξη ενός καινούργιου βλήματος με βάση του μεσαίου βεληνεκούς βλήμα PL-12/PL-12C, με πτυσσόμενα πτερύγια, το οποίο παρουσιάστηκε στην αεροπορική έκθεση (εξαγωγική εκδοσή – SD-10) εξοπλισμένο με κεφαλή καθοδήγησης ενεργού ραντάρ με μέγιστο βεληνεκές πάνω από 70 km και είναι αντίστοιχο του αμερικανικού AIM-120 AMRAAM και του ρωσικού RVV-AE. Μια νέα έκδοση μεγάλους βεληνεκούς του βλήματος PL-21 φέρεται να βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης (πληροφορίες από το κινεζικό διαδίκτυο) το οποίος προωθείται από ένα συνδυασμό κινητήρων στερεών καυσίμων και κινητήρα “ramjet”, και μπορεί να μεταφερθεί από το J-20.

 

Συμπερασματικά πρόκειται για ένα βαρύ αεροσκάφος μεγάλων διαστάσεων, αν και δηλώνεται ότι σχεδιάστηκε ως 5ης γενιάς και με προδιαγραφές τεχνολογίας stealth, εν τούτης δεν ανταποκρίνεται πλήρως, ενώ μειονεκτεί σε ελιγμούς (αυτό ωφελείται σε μικρό λόγο ώσης προς βάρος) όπως και αδυνατεί να αναπτύξει ταχύτητες μεγαλύτερες των 2 Mach.).

Τελικά μάλλον το J-20 είναι ένα πειραματικό αεροσκάφος επίδειξης τεχνολογίας η οποία αναπτύχθηκε προ 15ετίας και είναι απίθανο να δημιουργήθηκε ως ένα σκάφος 5ης γενιάς, αφού οι επιδόσεις του το κατατάσσουν στην κατηγορία 4ης γενιάς.

 


ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΨΕΩΝ

Chengdu J-20 © Konstantinos Panitsidis

 


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
Chengdu
ΧΩΡΑ
Κίνα
ΤΥΠΟΣ
Μαχητικό αεροσκάφος
ΠΛΗΡΩΜΑ
1, άτομο
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Δυο στροβιλοκινητήρες διπλής ροής WS-10G
- χωρίς μετάκαυση, kg
-
- με μετάκαυση, kg
2 x 14470
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
 
Μήκος, m
20,00
Ύψος α/φους, m
-
Εκπέτασμα πτέρυγας, m
13,20
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
50,00
ΒΑΡΗ
 
- κενό βάρος, kg
-
- κανονικό βάρος απογείωσης, kg
-
- μέγ. βάρος απογείωσης, kg
37.000
- κανονικό μεταφερόμενο βάρος καύσιμου, kg
-
- εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, kg
-
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
 
Μέγ. ταχύτητα, km/h
M=2
Μέγ. ταχύτητα σε χαμήλο ύψος, km/h
-
Βαθμός ανόδου, m/s
-
Επιχειρησιακή οροφή, m
-
Δυναμική οροφή, m
-
Μέγιστη εμβέλεια μεταφοράς, km -
Εμβέλεια σε μικρό ύψος, km
-
Διαδρομή απογείωσης, m
-
Διαδρομή προσγείωσης, m
-
Διαδρομή προσγείωσης με την χρήση του αλεξίπτωτου επιβράδυνσης, m
-
Όρια φόρτισης, g -
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
-