
Οι εργασίες της σχεδίασης ενός επανδρωμένου διαστημικού οχήματος, στο πλαίσιο του προγράμματος "SPIRAL", άρχισαν τέσσερα χρόνια μετά την πρώτη πτήση του Gagarin στο διάστημα. Τη σχεδίαση του ανέλαβε ένα από τα πλέον γνωστά σχεδιαστικά γραφεία, το γραφείο ΟΚΒ A. Mikogian, με τον επικεφαλής της ομάδας σχεδίασης των Gleb Evgenievich LozinoLozinsky.
Η πρόταση του γραφείου προέβλεπε ένα σύστημα, από δύο επανδρωμένα αεροχήματα. Το καθαυτό διαστημικό όχημα με πλήρωμα έναν κοσμοναύτη, θα μεταφερόταν από ένα αεροσκάφος με διμελές πλήρωμα, σε ύψος 24 έως 30 χλμ. και με ταχύτητα μεγαλύτερη από 6 Mach, οπότε και θα εκτοξευόταν για να τεθεί σε διαστημική τροχιά. Το αεροσκάφος-φορέας θα προσγειωνόταν στη συνέχεια με συμβατικό τρόπο. Όλο το σύστημα είχε μέγιστο βάρος 115.000 κιλά, ενώ το διαστημικό σκάφος είχε μέγιστο βάρος 10.000 κιλά. Το αεροσκάφος-φορέας ήταν ένα αεροσκάφος χωρίς ουραίες επιφάνειες, με μήκος 38 μέτρων, με πτέρυγα μεγάλης γωνίας βέλους τύπου διπλού δέλτα και με εκπέτασμα 16,5 μέτρα. Η πτέρυγα ήταν εφοδιασμένη με ανασηκωμένα ακροπτερύγια (winglets) που μάλλον εκτελούσαν το ρόλο του κάθετου σταθερού. Το προωθητικό σύστημα βρισκόταν κάτω από την άτρακτο και είχε έναν αεραγωγό με μεγάλο άνοιγμα μεταβλητής γεωμετρίας.
Διέθετε σύστημα διάσωσης του πληρώματος όπως και τα συμβατικά πολεμικά αεροσκάφη.
Το διαστημικό σκάφος είχε μήκος 8 μέτρα και βάρος 8.000-10.000 κιλά (ανάλογα με την αποστολή του) εκτελούσε διαστημική τροχιά σε ύψη 130 χλμ., με ωφέλιμο φορτίο που κυμαινόταν μεταξύ 0,7 και 2 τόνων. Το σκάφος ήταν σχεδιασμένο σε σχήμα Lifting Body, με τριγωνικό σχήμα. Ήταν εφοδιασμένο με ακροπτερύγια, τα οποία στην αρχική του θέση σε τροχιά και στην επανείσοδο στην ατμόσφαιρα έπαιρναν μια κλίση μέχρι 45 μοίρες στο κατακόρυφο, ενώ κατά την ανεμοπορία περιστρέφονταν μέχρι 90 μοίρες στον επίσης κατακόρυφο. Στην περίπτωση αυτή το εκπέτασμα της πτέρυγας έφτανε τα 7,4 μέτρα.
Είχαν αναπτυχθεί και οι εκδόσεις όπως: Διαστημικό όχημα αναγνωριστικού ημέρας, έκδοση αναγνωριστικού, μαχητικό διαστημικό όχημα και ως αναχαιτιστικό.
Τεχνικά χαρακτηριστικά: Πλήρωμα 1 άτομα Διαστάσεις: Μήκος σκάφους 8,00 m Εκπέτασμα πτέρυγας 7,4 m Ύψος αεροσκάφους 3,3 m Βάρη: Μέγιστο βάρος απογείωσης 10.300 kg Βάρος κενό 4.630 kg Ωφέλιμο φορτίο 4.908 kg Μέγιστο μεταφερόμενο φορτίο σε τροχιά H=200 km i=51o 1.300 kg Προωθητικό σύστημα: Ατμοσφαιρικός κινητήρας ένας στροβιλοκινητήρας RD-36-35K Μέγιστη ώση 2.350 kgf Καύσιμο Αεροπορικό καύσιμο Τροχιακοί κινητήρες υγρού προωθητικού (καυσίμου) Μέγιστη ώση 1х1.500 kgf και 2х40 kgf Καύσιμο Τετροξείδιο του διαζώτου + Ασύμμετρη Διμεθυλυδραζίνη Επιδόσεις: Διαστημική τροχιά 130-150 km.
Σχέδιο τριών όψεων
Τεχνικά χαρακτηριστικά
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ | OKB-155 Μικόγιαν, Γκούρεβιτς |
ΧΩΡΑ | Ρωσία |
ΤΥΠΟΣ |
Επανδρωμένο διαστημικό όχημα
|
ΠΛΗΡΩΜΑ | 2, άτομα |
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ | Τέσσερις στροβιλοκινητήρες, RD-39-300 |
Μέγιστη ώση, kgf | - |
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ | |
Μήκος, m | 38,00 |
Ύψος αεροσκάφους, m | - |
Εκπέτασμα πτέρυγας, m | 16,5 |
Επιφάνεια πτέρυγας, m2 | 240,00 |
ΒΑΡΗ | |
Μέγιστο βάρος απογείωσης, kg | 115.000 |
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg | - |
Βάρος κενό, kg | - |
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, kg | - |
Μέγιστο ωφέλιμο φορτίο, kg | - |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
Μέγιστη ταχύτητα, km/h | 7.350 |
Εμβέλεια, km | 3.000 |
Επιχειρησιακή οροφή, m | 28.000 - 30.000 |
Ακτίνα δράσης, km | - |
ΟΠΛΙΣΜΟΣ | Δεν διαθέτει (αμυντικό). |